Koupi nového auta často provázejí rozpaky nad vysokou marží prodejců. Neprávem. Cenu v některých případech navyšují nejvíce sami výrobci. Kolik na každém prodaném autě automobilky vydělají?
Výrobci aut se již dávno zotavili z ekonomické recese a nemohou si stěžovat. Až na výjimky jako Opel a pár dalších, kteří balancují okolo nuly, vykazují výrobci v posledních letech víc než slušné zisky.
Dokonce ani Volkswagen, který se ještě vzpamatovává z emisního skandálu, si nevede vůbec špatně. Stačí pohled na aktuální bilance automobilek. Po sečtení všech passatů, golfů, pol a dalších vozů VW vychází průměrný zisk na auto ve výši 430 eur (11 600 korun), uvádí web auto-service.de, který se odvolává na zprávu deníku Handelsblatt. V rámci rodiny Volkswagen je to ale slabý výsledek.
Koncern drží Porsche
Zcela jinde je zisk na auto, který si připisuje koncernový výrobce Porsche. Na každém prodaném sportovním vozu či SUV má v průměru 16 305 eur (440 200 korun), což odpovídá zisku 17,4 procenta. Nad hranicí 10 tisíc eur (270 tisíc korun) je i zisk za každý vůz Bentley. Zisk Seatu 279 eur (7500 korun) oproti tomu působí vysloveně skromně. Na modelech uvedené španělské značky si také koncern připočítává nejmenší zisk ze všech.
Přečtěte si také:
Volvo chce od čínských investorů získat půl miliardy dolarů
Srovnání luxusních značek s těmi masovými sice pokulhává, příklad Škody nicméně ukazuje, že i Mladá Boleslav může s každým kusem generovat velmi slušné peníze. Za každý vůz si automobilka připisuje v průměru 39 700 korun, tedy více než trojnásobek poměrného zisku Volkswagenu.
Ferrari ukazuje záda
Ještě lépe se vede německým prémiovým značkám. Audi si za každé auto připisuje zisk v průměru 3160 eur (85 000 korun), BMW 3250 eur (87 800 korun) a Mercedes 3690 eur (99 600 korun). Tato čísla ovšem zahrnují i zisk značek jako Lamborghini, Mini nebo Smart, které pod výše uvedené výrobce spadají. Čísla nelze na základě dostupných údajů očistit.
To je škoda, protože Lamborghini by bylo zajímavé srovnat s Ferrari. Červené supersporty z Maranella totiž nejen rychle jezdí, ale navíc svému výrobci i skvěle vydělávají. Se ziskem 74 245 eur (2 004 600 korun) za auto ukazuje tradiční sportovní značka konkurentům záda. O ziskovosti 19,16 procenta by si totiž mohli nechat jen zdát.
Novinky ze světa aut čtěte na webu autobible.cz
Dále čtěte: