Přestože se rodina nejmenších aut koncernu Volkswagen nebude vyrábět v Česku, motoristé se do dvou let dočkají městské škodovky. Malý vůz s okřídleným šípem bude mít motory z Mladé Boleslavi a má konkurovat kolínských trojčatům. Vyrábět se asi bude v zahraničí.
Bude takhle vypadat nová městská škodovka? Profit si pohrál se studií Volkswagenu s čelní maskou škodovky.
Autor: Profit – Martin Seibert
Škoda Auto chystá zcela nový vůz, který bude menší než současná Fabia. Na výroční tiskové konferenci automobilky to poprvé oficiálně oznámil předseda představenstva Reinhard Jung. Podle zdrojů z mladoboleslavské továrny půjde o derivát připravovaného modelu VW up! Koncern totiž chystá celou řadu pracovně označenou „New small family“, jež zahrne značky VW, Škoda a Seat (a možná také Audi). Tato malá auta budou mít různé karosářské verze a rozdílnou úroveň výbavy. V levnějším provedení se mají vyrábět například v Indii.
Novinka Bude asi z Bratislavy „Na vývoji vozu menšího než je Škoda Fabia usilovně pracujeme, komerční výrobu zahájíme v roce 2011,“ říká Jung. Neupřesnil však, kde se malá škodovka bude montovat. Pouze zopakoval, že plán na výrobu nejmenších koncernových aut ve Vrchlabí padl, a to hlavně kvůli nejasnému postoji české vlády k zavedení eura. Zpráva o záměru Škody přišla ve stejný den, kdy slovenský premiér Robert Fico po jednání se šéfem Volkswagenu Martinem Winterkornem naznačil, že hlavním kandidátem pro výrobu malých koncernových aut je nyní Bratislava. „Osobně bych byl pochopitelně raději, kdyby se nejmenší škodovka vyráběla v Česku,“ říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Pokud však bude sjíždět z linek v Bratislavě, zákaz-níkům to vadit nebude. „Vždyť Slováci nyní vyrábějí rovněž vozy značek Audi a Porsche,“ připomíná Šípek. Mladoboleslavský agregát DALŠÍ ZÁMĚRY**
Po SUV Škoda Yeti přijde na přelomu roku Superb Combi. Pak chystá Škoda zásadní modernizaci vozů řady Fabia. Především obmění motory, přičemž zvýší podíl agregátů vyráběných v Česku. Například z Německa dovážený benzinový motor o objemu válců 1,4 litru bude nahrazen přeplňovaným čtyřválcem 1,2 TSI, který v Mladé Boleslavi nabíhá do výroby letos v květnu (nejprve pro vozy Škoda Yeti, VW Polo a VW Golf). Nejsilnější benzinový motor 1,6 má být vystřídán přeplňovaným agregátem 1,4 TSI. Dílčí modernizací projdou oba mladoboleslavské benzinové tříválce 1,2 HTP – cílem jsou nižší emise, úspora paliva a příjemnější zvuk.
Vůz bude mít alespoň české srdce. Tříválcové benzinové motory, odvozené od současného škodováckého agregátu o objemu 1,2 litru, se totiž budou vyrábět v Mladé Boleslavi. Konstruktéři Škody nyní pracují na jejich úpravách, aby byly tišší, úspornější a měly nižší emise oxidu uhličitého.
Fotomontáž na této straně je představou týdeníku Profit o tom, jak by nový model mohl vypadat. Kombinuje studii Volkwagenu s čelní maskou v designu Škoda. Teoretickou možností zůstává také dokončení vývoje třídveřového vozu na základě studie Joyster, která využívala platformu modelu Fabia.
„Evropský trh s malými automobily poroste,“ tvrdí tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Důvodem je podle něj neúnosná situace ve městech, kde se dá jen velmi obtížně parkovat. „Škoda, která na začátku 90. let vycházela z jediné modelové řady, vyrostla do dospělosti. Snaží se pokrývat více segmentů a je logické, že nabídne i menší vůz,“ doplňuje Tunkl.
Viceprezident automobilky TPCA Jiří Černý připomíná, že segment kompaktních vozů je jediný, který v Evropě od roku 2000 nepřetržitě roste. V Kolíně vyráběná auta Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën Cl dobře odolávají i současné krizi. „Nevíme, co se stane do roku 2011, ale věříme, že naše automobily budou nadále konkurenceschopné,“ říká Jiří Černý s tím, že soupeřů v tomto segmentu však stále přibývá.