Český výrobce automobilů se zbavil fušerské image...
Celý podtitul:
Český výrobce automobilů se zbavil fušerské image, stal se globálním a vydělává velké prachy
Jemně řečeno: česká automobilka Škoda nikdy neobléhala přední příčky v kvalitě. V éře socialismu s sebou „poučení“ řidiči vozili kompletní sadu nářadí pro opravy na krajnici. A plechové vozidla značky Škoda byla terčem bezpočtu vtipů (Jak se říká škodovce s otevřenou střechou? Kontejner na odpadky; Proč má škodovka vytápěné zadní sklo? Abyste si mohli ohřát ruce, když ji tlačíte.)
Teď se mohou vyprávět vtipy o západoevropských konkurentech Škody Auto. Po šestnácti letech spolupráce s německým Volkswagenem – a investicích v přibližné výši čtrnácti miliard dolarů – jsou škodovky lepší než kdykoliv dříve a z něčeho, co bývalo poměrně malou regionální značkou, se stává globální hráč. „Zpočátku se společnost soustřeďovala na Evropu, kdežto dnes leží hlavní potenciál v Asii – a je to obrovský potenciál,“ uvádí šéf Škody Detlef Wittig, zkušený pracovník Volkswagenu, před deseti lety „jsme si nepředstavovali, že bychom se mohli stát světovými.“
Škodovky se prodávají celkem ve stovce zemí. Ačkoli nejsou k dostání v USA a společnost ani neplánuje na tento trh vstoupit, Škoda už je přední automobilkou ve východní Evropě, silným hráčem v západní Evropě a její přítomnost vzrůstá v Asii. Její vozy se montují v Číně, Indii, na Ukrajině, v Bosně a Kazachstánu a v říjnu začne nová ruská továrna vyrábět škodovky a volkswageny.
OPRAVENÁ IMAGE
Globální přítomnosti Škody pomohla nepolevující pozornost věnovaná tvorbě lepších automobilů, které lze prodávat za skoro výprodejní ceny. V posledních letech byla značka v průzkumech kvality v celé Evropě na předním místě a dle letošních studií spokojenosti zákazníků a kvality, které provedla marketingová průzkumná agentura J. D. Power & Associates, byla v Británii dvojkou (se stejným počtem bodů jako Honda a jen o vlas níže než Lexus). „Abychom napravili image značky (Škoda), museli jsme se zaměřit na nejlepší kvalitu,“ prohlašuje Wittig, „nemůžeme si dovolit selhání, jinak by se staré povědomí mohlo vrátit.“
Úsilí o kvalitu a celosvětová expanze podporují rekordní výsledky Škody. Její loňské prodeje na stagnujícím evropském trhu vzrostly o 9,7 procenta, čímž překonaly Toyotu jako jednu z nejrychleji rostoucích značek na tomto kontinentě. Letos Škoda očekává, že prodá celosvětově 630 tisíc vozů, a snaží se o to, aby do roku 2010 činily její prodeje jeden milion vozů. V první polovině roku 2007 dosáhly její příjmy 5,6 miliardy dolarů a zisky vyskočily o 22 procent na 492 milionů dolarů. Pro společnost VW, která koupila třicet procent Škodovky v roce 1991 a v roce 2000 ji převzala celou, význam české firmy vzrůstá. V první polovině roku se na příjmech Volkswagenu z výroby automobilů podílela Škodovka 8,3 procenta, kdežto její podíl na provozním zisku VW činil 15,4 procenta.
Rozjetá česká automobilka získává vysoké hodnocení rovněž za design. Roomster, hranatě vypadající kříženec stejšnu a dodávky, získal letos prestižní evropské ocenění Red Dot a Octavia Combi získala toto vyznamenání za design před rokem. V Německu – srdci evropského automobilového fanatismu – se Škoda Superb, sedan střední třídy, který se prodává zhruba od třiceti tisíc dolarů výše, umístil v průzkumu agentury J. D. Power ve své třídě jako druhý hned za vozem Honda Accord a zastínil modely Toyota Avensis i Mazda 6.
Někteří analytikové tvrdí, že Škoda má potenciál vyrovnat se v celosvětových prodejích Volkswagenu. Prohlašují, že vedení uvažuje o expanzi českého podniku, aby se rozšířila jeho současná škála čtyř modelových řad a uspokojila se tak rostoucí poptávka po levnějších automobilech a zároveň se volkswageny zaměřily na bohatší kupce. Už teď mají škodovky o hodně nižší ceny než nabídky VW, i když se svými německými protějšky sdílejí motory, převodovky a mnohé další díly. Například VW Golf Compact se v Německu prodává přibližně od 22 tisíc dolarů výše, kdežto prostornější Škoda Octavia je téměř o 2000 dolarů levnější. Společnost VW nechce uvést podrobnosti o svých plánech pro Škodovku, ale Wittig přiznává, že uvažuje o ultralevném voze, který by mohl konkurovat jednoduchému Loganu firmy Renault, což je sedan vyvinutý v Rumunsku, který se prodává za 7000 dolarů a stal se světovým hitem. Albrecht Denninghoff, analytik automobilového sektoru ve společnosti Commerzbank, konstatuje: „Škodovka se stala skutečným ,volkswagenem’ čili ,lidovým vozidlem‘.“
Popisek:
Roztočte to! Představení nové Škody Fabia na autosalonu v Ženevě.
ZÁHLAVÍ: Globální byznys
PŘEKLAD: Jiří Kasl