Menu Zavřít

Škoda stupňuje ofenzivu

5. 8. 2011
Autor: Euro.cz

Kauza Railjet

bitcoin_skoleni

Boj mezi dříve nerozlučnými obchodními partnery Českými drahami a výrobcem kolejových vozidel Škoda Transportation kvůli pětimiliardové zakázce pro německou společnost Siemens nabírá na obrátkách.
Plzeňská Škodovka napadla dojednávanou dohodu o nákupu šestnácti souprav Railjet od německého výrobce u antimonopolního úřadu již v polovině července. V předminulém týdnu pak podle informací týdeníku Euro zaslala brněnským hlídačům volné soutěže další tři doplňující podání. A aby toho nebylo málo, minulou středu přidala další, tentokrát souhrnné podání. „Souhrnné podání obsahuje mimo jiné náš komentář k argumentaci Českých drah, naši reakci na tvrzení uvedená v posudcích předložených ČD a také další urgenci vydání předběžného opatření,“ sdělila mluvčí Škoda Transportation Lubomíra Černá.
Ve sporu mezi předním českým výrobcem a státním dopravcem jde o to, že se České dráhy rozhodly nakoupit od Siemensu vlakové soupravy za pět miliard korun. Rozhodnutí ovšem nevzešlo z výběrového řízení. ČD chtějí využít toho, že jim jejich rakouský protějšek ÖBB přepustí část ze své již v roce 2006 vysoutěžené dodávky na celkem 67 vlaků. Cena je tak podle Českých drah výrazně nižší, než by tomu bylo v případě samostatné transakce (podrobněji viz Euro 31/2011). Za jeden Railjet mají ČD zaplatit v průměru 12,53 milionu eur. Tržní cena by se měla pohybovat okolo 15 milionů. Dráhy navíc argumentují tím, že potřebují vlaky, které jsou schopny jet 230 kilometrů v hodině, aby si udržely mezinárodní tratě.
Škoda v doplňujících podáních napadá jak cenu, tak také argumentaci Siemensu i ČD, že jde o postoupení opce od ÖBB, kterou nehodlají Rakušané využít.
Jak již týdeník Euro uvedl, cena pro ČD je mírně vyšší, než vysoutěžili ÖBB. V první sérii 23 vlaků vycházel jeden na necelých jedenáct milionů eur, v druhé sérii o 44 kusech pak na 12,27 milionu. Právě to Škoda označuje za nepřípustné.
V námitce, že nejde o postoupení opce, se plzeňská společnost opírá o prohlášení někdejšího šéfa ÖBB Stefana Wehingera z roku 2007, který řekl: „V únoru 2006 jsme objednali 23 souprav Railjet… následně jsme se rozhodli využít opci na dalších 44 souprav… Smlouva na tuto dodávku byla podepsána 24. září (2007).“ Podle Škody tak nejde o opci, ale přeprodej závazně objednaných vlaků.
Dráhy a Siemens mají čas na uzavření smlouvy do 30. září. Do té doby byla prodloužena lhůta na vyjednávání. Škoda se jim v tom snaží zabránit předběžným opatřením, které po ÚOHS žádá. Podané námitky totiž zamezují dalšímu vyjednávání jen do 11. srpna. (aju)

  • Našli jste v článku chybu?