Dopravní podnik Ostrava koupí od společnosti Škoda Transportation 40 tramvají dohromady za 1,9 miliardy korun. Nákup schválilo představenstvo podniku i jeho dozorčí rada. První nové tramvaje by se v Ostravě měly objevit nejpozději na podzim roku 2020. Tramvaje dopravní podnik zaplatí prostřednictvím úvěru od města, které je zřizovatelem podniku a jehož zastupitelstvo už příslib úvěru schválilo.
Půjde o velkokapacitní tramvaje pro 200 cestujících, dlouhé budou 26,5 metru. Jejich úkolem bude nahradit nynější spřažené soupravy tvořené klasickými tramvajemi T3, které už dosluhují. „Ostrava potřebuje obnovu vozového parku i vzhledem k tomu, že spřažené soupravy se podle mého názoru projevily jako něco, co v rámci dopravy už nechceme. Tento typ tramvají nám má pomoct s jejich náhradou,“ řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
Soupravy tvořené dvěma vozy podle něj s sebou často nesou nežádoucí jevy, jako je vandalismus a obecně nedodržování přepravních podmínek, v zadních vozech se častěji stávají incidenty. Nové moderní tramvaje budou plně pokryty kamerovým systémem. Budou klimatizované, vybavené wi-fi a porty USB.
Škoda zakázku vyhrála ve výběrovém řízení, do kterého se přihlásily celkem čtyři firmy. Škoda jako jediná splnila všechny podmínky a nabídla rovněž nejnižší cenu. Jedna tramvaj přijde na 48,75 milionu korun. Ostrava bude prvním městem v Česku i střední Evropě, kde budou tramvaje nejnovější generace ForCity Smart jezdit, budou pro Ostravu upraveny na míru.
Kde se líhnou miliardáři. Bývalí majitelé Škody Holding vydělali až 50 miliard
Ostrava už za více než miliardu korun koupila 40 nových tramvají od švýcarské společnosti Stadler. První z nich zatím jezdí ve městě ve zkušebním provozu, všechny by měly být v provozu v polovině příštího roku.
„Připočteme-li k novým tramvajím ze Škodovky ty, které zavádíme do provozu teď od společnosti Stadler, budeme mít v Ostravě kolem roku 2021 pravděpodobně vůbec nejmladší tramvajový vozový park v zemi,“ uvedl Morys. DPO má vizi stát se nejmodernějším dopravním podnikem v zemi.
Nákup velkokapacitních tramvají souvisí i s tím, že podniku přibývá cestujících. Morys řekl, že více lidí jezdí především na páteřních linkách. V roce 2017 přepravil podnik 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu cestujících více než v roce 2016.
Čtěte také: