Menu Zavřít

Škoda ukončí výrobu Octavie Tour

13. 1. 2015
Autor: profit

Škoda Auto letos stáhne montáž octavií ze Slovenska zpátky do Česka, u východních sousedů se však v budoucnu bude vyrábět chystaná nejmenší škodovka. Model Octavia Tour v tomto roce končí a na jeho nástupce si motoristé budou muset počkat.

Autor: Jakub Hněvkovský

Zatímco v roce 2009 naservírovala mladoboleslavská automobilka zákazníkům dvě zásadní novinky – modely Škoda Yeti a Škoda Superb Combi – v roce 2010 se zaměří zejména na omlazení vozů typu Fabia a Roomster. Nepůjde však jen o drobné stylistické zásahy, největší změny se odehrají pod kapotou aut s výkonnějšími motory. Atmosférické benzinové čtyřválce o objemu válců 1,4 a 1,6 litru nahradí podle neoficiálních informací moderní přeplňované čtyřválcové agregáty o objemu 1,2 a 1,4 litru. Inovována bude zřejmě i nabídka aut s dieselovým motorem. Cílem změn je snížit spotřebu paliva při zachování, respektive zlepšení dynamických vlastností vozidel. Zároveň se tak sníží emise.

Octavia Tour končí

Rok 2010 má znamenat ukončení produkce vozů Škoda Octavia Tour, čili první generace octavií. Jak týdeníku Profit sdělil mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý, definitivní termín ještě nebyl stanoven, typ Octavia Tour se určitě bude vyrábět ještě několik měsíců. Subdodavatelé však počítají s tím, že na konci tohoto roku již díly starých octavií na výrobní linky dodávat nebudou. V úvahu prý připadá ukončení produkce letos v červnu nebo na podzim.

Produkce první generace modelu Octavia měla podle původních předpokladů skončit již před několika lety. Ve výrobě ji udržela přetrvávající vysoká poptávka v zemích, jako jsou Ukrajina a Rusko. Jenže právě na východoevropské státy loni těžce dolehla hospodářská krize. Škoda Auto proto musela tyto letité vozy výrazně zlevnit v České republice, aby pro ně našla nějaké náhradní zákazníky.

Vozy Octavia Tour se dosud montují v závodě ve Vrchlabí, kde jsou dvě výrobní linky – na jedné se vyrábějí tyto „staré“ octavie, na druhé současná řada.

Octavia Tour bude určitě patřit k rekordmanům značky, vyráběla se totiž už od roku 1996. Pro srovnání – zdánlivě nesmrtelná řada Škoda 105/120/130 s motorem vzadu se představila na podzim roku 1976 a ve výrobě vydržela do prvních dnů roku 1990. A první „oktávky“, po nichž současná modelová řada nese název, sjížděly z montážních linek v letech 1960 až 1971, přičemž posledních šest let výlučně v třídveřovém provedení kombi.

Návrat z Bratislavy

Po ukončení výroby starého modelu Octavia Tour se má do Česka vrátit montáž současných octavií z Bratislavy, čímž se najde přechodný výrobní program pro závod Vrchlabí. Závod Volkswagenu v Bratislavě se zároveň bude chystat na výrobu malých městských vozidel „New small family“, odvozených od studie VW up!. Tato miniauta nahradí po roce 2011 v evropské nabídce koncernu Volkswagen nepříliš úspěšný model VW Fox, dovážený z Brazílie, a budou se vyrábět pod značkami Volkswagen, Škoda i Seat.

Bude to poprvé, co si Češi budou muset zvyknout, že kupují škodovku smontovanou v zahraničí (bratislavské octavie se totiž prodávaly jen na Slovensku a v některých východních státech). Vzhledem ke společné minulosti to však tuzemští zákazníci asi neponesou s velkou nelibostí. V někdejších Bratislavských automobilových závodech se ostatně už v osmdesátých letech vyráběly díly škodovek a běžela tam i velmi omezená výroba sportovního modelu Škoda Garde/Rapid. Tato auta si však kupovali prakticky jen Slováci, zatímco trh v západní části federace zásoboval tímto modelem závod Škody v Kvasinách, který rovněž zajišťoval vývoz.

Nástupce nebude hned

Škoda Octavia Tour má mít v budoucnu pokračovatele, automobil, který se bude rozměry a cenou pohybovat mezi modelovou řadou Fabia a aktuální řadou Octavia. Podle vyjádření představitelů Škody Auto je pravděpodobné, že se tento model bude montovat právě ve Vrchlabí. Vůz však zatím ještě zdaleka není připraven, takže je téměř vyloučené, že by vystřídal Octavii Tour plynule, tedy bezprostředně po ukončení její výroby. Mezi typem Octavia Tour a jeho zvažovaným nástupcem bude zřejmě delší časová prodleva. Je možné, že následovník první generace octavií se na silnicích objeví až v době, kdy současnou octavii bude střídat třetí generace.

Vývoj třetí generace novodobých octavií již postoupil poměrně daleko, původně plánovaný náběh do výroby byl však podle neoficiálních zdrojů z automobilového průmyslu poněkud odsunut, a tak se nový vůz zřejmě objeví až na konci roku 2012. Protože novinka bude o poznání větší a dražší než octavia druhé generace, mezi fabií a novou octavií by zela příliš velká propast, kterou se automobilka pokusí zacelit dalším modelem, již zmíněným pokračovatelem typu Octavia Tour.

Fabia zlevnila

Škoda Auto měla loni úspěšné druhé pololetí. Například za měsíc listopad vykázala 55 460 prodaných vozů, což v porovnání se stejným obdobím roku 2008 odpovídá nárůstu 26 procent. Za celý loňský rok prodala podle předběžných údajů přibližně 675 tisíc vozidel, roční výsledek by tedy bez ohledu na hospodářskou krizi měl zhruba odpovídat roku 2008.

bitcoin_skoleni

Mladoboleslavské automobilce výrazně pomohla státem dotovaná obměna vozového parku v řadě evropských zemí, zejména v Německu. Z německého „šrotovného“ těžil zejména model Fabia, který se nyní potýká s tím, že u našich západních sousedů již program obměny vozového parku skončil a poptávka po malých autech tam klesla. Škoda tento vůz začala v České republice nabízet za historicky nejnižší katalogovou cenu – v provedení Fabia Easy se základním tříválcovým motorem o objemu 1,2 litru nyní stojí 199 900 korun. Když přitom automobilka začala fabie prodávat, startovaly s cenou na 249 900 korunách.

Ovšem i to, že částka za fabii nyní klesla pod dvěstětisícovou hranici, je dokladem skutečnosti, že model brzy čeká omlazovací kúra. Navíc prodej fabií v České republice v loňském roce klesl. Podle statistik Svazu dovozců automobilů se loni do konce prosince prodalo v Česku 17 175 vozů typu Škoda Fabia, což představovalo 33 procent trhu v segmentu malých aut. Předloni to přitom bylo 23 659 vozů, což znamenalo 39procentní tržní podíl.

  • Našli jste v článku chybu?