Mladoboleslavská automobilka zažívá nejlepší období v dějinách a podle jejího šéfa Winfrieda Vahlanda bude ještě lépe »
Získat rozhovor s Winfriedem Vahlandem je běh na dlouhou trať. Sedmapadesátiletý Němec má pravidlo, že ročně poskytuje maximálně dva velké rozhovory, a není lehké ho během jeho náročného programu zastihnout. Za nejvýše postaveným mužem mladoboleslavské automobilky jsme se museli vypravit do Paříže, kde měla světovou premiéru nová generace vozu Fabia.
Krátce poté, co nejnovější škodovku uvedl na pódiu, jsme se s ním vydali do jeho provizorní „autosalonové“ kanceláře. Zatímco šéf koncernu Volkswagen Martin Winterkorn je známý svou posedlostí detaily, Vahland, o němž zaměstnanci mluví uctivě jako o profesoru Vahlandovi, je velmi příjemným společníkem. A na rozdíl od většiny špičkových manažerů nemá předseda představenstva Škody Auto ani potřebu si hlídat každé slovíčko a mluvit příliš obecně.
Naopak, několikrát jsme se s dalšími přítomnými navzájem ujišťovali, že některé věty skutečně při rozhovoru padly. Vahland naplno dostál pověsti, která ho předchází. V koncernu má z vrcholných manažerů prý největší svobodu, druhým takovým je šéf Porsche Matthias Müller.
* Před chvílí jste představili novou Fabii. Líbí se vám a myslíte, že je pro ni prostor na trhu?
Položit šéfovi takovou otázku je, jako byste se otce ptal na to, jak se mu líbí jeho dítě. Je to nádherné auto, na kterém jsme pracovali několik let. Fabii jsme udělali kompletně jinak a nově. Je to umělecké dílo.
* Jakou roli bude hrát Fabia v budoucnosti automobilky, kolik jste investovali do jejího vývoje?
V uplynulých třech letech jsme ve Škodě investovali poměrně hodně peněz, ročně se jednalo o objemy v řádu 700 až 800 milionů eur. Tyto investice samozřejmě nyní přinášejí ovoce, a to nejen co se týče prodejů, ale i ziskovosti. Tím, že jsme zcela nově připravili modely jako Octavia, nová Fabia a také jsme vytvořili zcela nový model Rapid, zajistili jsme budoucnost pro zaměstnance v Mladé Boleslavi a v dalších lokalitách, kde působíme, na následujících deset let.
* Vy ovšem neřídíte jen jeden závod. Velké plány máte v Kvasinách, kde se vyrábějí modely Superb, Yeti a Roomster. Jaká auta tam chcete dělat?
Plánujeme, že na autosalonu v Ženevě představíme nový Superb. To bude velké pozdvižení, bude to revoluce. To značku opravdu výrazně posune ještě více kupředu, především po emocionální stránce. Na druhé straně se automobilu podaří zachovat i jeho staré geny. To auto se značně posune kupředu a bude se jednat o velký průlom ve střední třídě. Odhaduji, že nový Superb bude ještě mnohem úspěšnější, co se prodejů týče, než ten současný.
* Kvasiny ovšem nejsou jen Superb…
Budeme tam vyrábět automobil pro jinou značku, čímž samozřejmě navýšíme kapacitu závodu. Také plánujeme vlastní velký vůz typu SUV. Pokud se automobil bude v Čechách vyrábět, tak samozřejmě v Kvasinách. Jsem optimistický a věřím, že ho opravdu začneme vyrábět. Konečné rozhodnutí zatím nepadlo, nicméně ze všech studií vyplývá, že tento automobil by se uchytil jak v Evropě, tak i v Asii, Rusku a Číně. Tím bychom citelně rozšířili celý závod.
* Dařilo se ale i modelu Yeti. Jeho zánik snad neplánujete, nebo ano?
Yeti si svého nástupce určitě zaslouží. Budoucnost závodu v Kvasinách by tedy mohla vypadat takto. Poté, co položíme nové základy tohoto závodu, budeme tam vyrábět Superb, Yeti, velké SUV, pokud se pro něj nakonec rozhodneme, a vůz jiné značky. To znamená velké investice do rozšíření tamního závodu a navýšení jeho kapacit. Momentálně také vedeme jednání s vládou, abychom mohli vystavět novou infrastrukturu. Tím by se zvýšila zaměstnanost stejně, jako tomu bylo v Mladé Boleslavi.
* Vůbec nemluvíte o modelu Roomster. Podle toho, co říkáte, by na něj v Česku nebyla výrobní kapacita. S jeho nástupcem už vůbec nepočítáte? Zaslechl jsem ovšem, že počítáte s automobily podobnými Volkswagenu Caddy a Multivan.
Naše kapacity pro výrobu Roomsteru by byly skutečně vyčerpané. Proto hledáme partnery a samozřejmě se nabízí nejdřív se porozhlédnout v rámci koncernu. Nicméně zatím se pohybujeme v úrovni myšlenek, návrhů, které jsou v pokročilejším stadiu, ale nejsou ještě schválené.
* Viděli jsme, že vozy z vašeho koncernu začínají hodně sázet na hybridní pohon. Objeví se v novém Superbu hybrid?
Všechno se odvíjí od ceny. Pokud jsou zákazníci připraveni zaplatit u auta s hybridním pohonem navíc sedm až osm tisíc eur, tak to rádi začneme vyrábět. Potřebnými technologiemi a know-how disponujeme. Škoda Auto musí dávat pozor na to, že zákazníci jsou citliví na cenu, přinejmenším ve střední Evropě, ale i v jiných částech Evropy a světa. My jsme ovšem vždy šli správnou cestou a tyto špičkové technologie jsme do našich vozů nasazovali teprve tehdy, když se staly cenově dostupnými pro naše zákazníky.
* To se nepochybně jednou stane. Takže s nimi můžeme počítat?
Hybridní technologie skutečně přijdou a ve Škodě Auto jsme na to také připraveni. Žádná jiná cesta do budoucnosti vlastně nevede, protože kdybychom po ní nešli, nebyli bychom schopni splnit požadavky na emise CO2. Je to jenom otázka času. Chtěl bych ale také kriticky poznamenat, že my jako výrobce automobilů máme vůči legislativě striktní závazky dosahovat přísných emisních hodnot. Nicméně zákazníci nemají žádnou povinnost kupovat si automobily s nízkým objemem vypouštěných emisí nebo automobily s hybridními motory a elektromotory. Je navíc poměrně málo zemí v Evropě, které podporují elektromobily. A Česká republika ani Německo to nejsou.
* Pokud se bavíme o hybridech, o jakém horizontu hovoříte?
Nyní budu hovořit o střednědobém horizontu, to znamená o době do roku 2017. Opravdu se soustředíme na to, abychom do této doby dostupné technologie, především u benzinových a dieselových motorů, dále optimalizovali a instalovali do našich vozů. Ve spotřebě paliva se tak můžeme i nadále zlepšovat. Kupříkladu nová generace Octavie má o 20 procent nižší spotřebu než předchozí generace, Fabia o 17 procent nižší a u Superbu to bude podobné. Budoucnost ale vidím i v pohonu na CNG a v tomto směru zaznamenáváme v Česku pozitivní vývoj. Politika obecně i přístup čerpacích stanic jsou veskrze dobré. Rozšiřuje se zde síť čerpacích stanic. Myslím, že to je ta správná alternativa pro naše zákazníky. Líbí se mi také, že se začíná rozlišovat mezi vozy, které jezdí na LPG, a těmi na CNG. Je proto správné, že se podzemní garáže otevírají vozům s pohonem na CNG a že je zakázán vjezd vozům na LPG.
* Vůz na čistě elektrický pohon ve Škodovce vůbec nepřipadá v úvahu?
Nejdřív bych to shrnul. Budeme pokračovat ve vývoji a nasazování těch nejlepších technologií, které můžeme z koncernu dostat, což se týká především dieselových a benzinových agregátů. Do budoucna také přivedeme do vozů Škoda hyb»
ridní technologie, konkrétně začneme se Superbem, a budeme rozvíjet i nadále vozy na CNG. Pokud jde o elektromobily, tak ty v budoucnu také přijdou, ale není to otázka nejbližších let. Kdybych se rozhodl přivést na trh nějaký elektromobil, jednalo by se o model Citigo. Myslím, že u Citiga je to smysluplné, protože s dojezdem kolem sto kilometrů vám to bude stačit do městského provozu třeba na dva až tři dny. Vývoj baterií však také postupuje kupředu. Citigo je nepochybně městský model.
* Plánovali jste, že do roku 2018 vyrobíte ročně 1,5 milionu aut. Jak moc se na těchto plánech projevila krize na Ukrajině a upadající poptávka v Rusku?
Mezinárodní krize samozřejmě mají vliv na globální společnosti. Rusko je pro nás velmi důležitým trhem a musíme si uvědomit, že Ukrajina je sousední zemí Slovenska. To na nás má pochopitelně dopady. Přesto jsme optimisté, protože v Evropě nám roste tržní podíl a rosteme rychleji než trh. I v Rusku se nám daří navyšovat tržní podíl. Ale celkový trh se vyvinul jinak, než se před lety očekávalo. Obecně se počítalo s celkovým ročním objemem čtyř milionů prodaných vozů, ale momentálně to vypadá spíše na dva miliony. A na tak velké kolísání musíte být připraveni.
* Je tedy váš původní cíl stále reálný?
Jsme optimističtí, že ještě v tomhle desetiletí zvládneme prodat 1,5 milionu vozů ročně. Nicméně k tomu, aby se to naplnilo, potřebujeme stabilitu na velkých trzích, jako jsou Evropská unie, Rusko a Čína. Vesměs je Škoda na velmi dobré cestě.
* Jak vůbec vnímáte současnou roli Škodovky na trhu, kterým během krize otřásly značné turbulence?
Momentálně jsme nejsilněji rostoucí velkosériovou značkou v Evropě. Vzpomínám si také na úspěchy Korejců v Evropě, ale teď jsme poprvé v Evropě větší než Hyundai. To ukazuje, že provádíme správnou politiku a uvádíme na trh dobré modely. Hodně jsme zapracovali na zlepšení image. To znamená, že Škoda Auto je vnímána jako moderní automobilka orientovaná do budoucnosti. Musím říci, že pokud odhlédneme od prémiových značek, tak jsme opravdu tou nejmodernější značkou v Evropě. Máme nejlepší zaměstnance a používáme nejmodernější technologie.
* Jestliže se zlepší mezinárodní situace a zejména jednání o jaderném programu, půjdete do Íránu? Uvažujete, že byste tam postavili továrnu? Víme, že někteří vaši zaměstnanci tam jezdí sondovat situaci.
Naši lidé pracují po celém světě. Naše strategie se neorientuje primárně na Írán. Podle mojí současné strategie se nesnažíme hledět až příliš daleko, hledáme spíše země, které logicky zapadají do naší strategie. Například země, které se nacházejí na okraji východní Evropy a mají blízko k Rusku. Třeba Kazachstán. V Kazachstánu bych chtěl mít přinejmenším desetiprocentní tržní podíl a usiloval bych také o prvenství na trhu. Na řadu přicházejí rovněž země na březích Středozemního moře, například Turecko, Izrael, Egypt, Tunisko, Alžírsko a Maroko. Jsou to země, kde je opravdu velký potenciál, ročně bychom tam mohli prodávat deset až 20 tisíc vozů.
* Jen málo trhů je ovšem tak nenasycených jako ten íránský…
Je opravdu těžké odhadnout politickou situaci a vývoj na Blízkém a Středním východě. Směr, pro který se rozhodla íránská vláda a společnost, vnímáme velmi pozitivně. Také víme, že tamní lidé jsou moderně laděni, a nevidíme důvod, proč by nemohli jezdit našimi automobily. Pokud padnou politická rozhodnutí, která povedou ke stabilizaci regionu, budeme opravdu se vší vážností přemýšlet o tom, že se na ten trh vydáme. Jakou podobu by naše působení mělo mít, to je zatím mimo diskusi. l
Když mi přivedete zákazníky, kteří budou ochotni si koupit Superb s hybridním motorem a zaplatí za něj navíc sedm až osm tisíc eur, tak ho rádi začneme vyrábět. Do budoucna přivedeme do vozů Škoda hybridní technologie, konkrétně začneme se Superbem, a budeme pokračovat v rozvoji vozů na CNG. Winfried Vahland (57) • Vystudoval strojírenství a ekonomiku na Technické univerzitě v Darmstadtu. Na General Motors Institute v Michiganu získal titul MBA. • V roce 1984 nastoupil do společnosti Adam Opel AG jako projektový analytik evropských investic. V roce 1987 se stal vedoucím oddělení Manufacturing Strategy Review v General Motors Europe. • V roce 1990 byl jmenován ředitelem controllingu v Audi AG, v roce 1993 přešel do Volkswagenu AG, kde byl pověřen funkcí ředitele koncernového controllingu. • V letech 1995 až 1997 byl odpovědný za koordinaci prodeje značky Volkswagen a koncernu Volkswagen Group a poté také za prodej značky Volkswagen v Asii a Tichomoří. • V roce 1997 byl vyslán do Brazílie, kde nastoupil do pozice výkonného ředitele společnosti Volkswagen do Brasil. O rok později se stal jejím viceprezidentem pro finance a firemní strategii. • V srpnu 2002 byl jmenován členem představenstva Škody Auto, o rok později povýšil do pozice místopředsedy představenstva. V červenci 2005 se ujal funkce prezidenta a výkonného ředitele společnosti Volkswagen (China) Investment Company a také celosvětového viceprezidenta společnosti Volkswagen AG. V červenci 2006 byl jmenován výkonným viceprezidentem Volkswagenu AG. • V lednu 2006 získal čestný doktorát na VŠE v Praze a čestné občanství Čchang-čchunu. V listopadu 2007 jej Shanghai Tongji University jmenovala poradním profesorem. • V září 2010 byl jmenován předsedou představenstva Škody Auto.