Nízké sebevědomí brání českým ženám, aby více podnikaly. Podnikatelek je v Česku čtyřikrát méně než podnikajících mužů. Proto je třeba každý ženský úspěch v byznysu ocenit. Udělal to i PROFIT, když sestavil žebříček největších skokanek českého byznysu v době krize.
Foto: PROFIT
V žebříčku bodovaly firmy, které jsou rozesety po celém Česku a podnikají v tak různorodých oborech, jako je vzdělávání, stravování, úklidové služby, nákladní doprava či výroba sanitek. U více než 200 firem s více než 10 zaměstnanci, které vlastní ze sta procent ženy, jsme porovnávali růst tržeb, rozdíl v rentabilitě tržeb, tedy kolik haléřů provozního zisku má firma z každé koruny tržeb, a rozdíl v zadluženosti firmy. Srovnávali jsme finanční údaje za roky 2010 a 2008. Vítězky vévodí žebříčku díky robustnímu růstu tržeb a výrazně vylepšené ziskovosti. Společná je jim i odvaha s jakou se pustily do riskantních kroků, jimiž chtěly překonat krizi.
I když sebevědomí českých podnikatelek roste, ženy se do zakládání vlastních firem nehrnou. Na jednu podnikatelku dnes připadá 3,8 podnikajících mužů, přestože v absolutních číslech počet majitelek firem pomalu roste. Ještě před šesti lety byl tento poměr 1 ku 2,5. Jednou z příčin této situace je přetrvávající přesvědčení žen, že pro podnikání nemají vlohy. Zatímco o svých podnikatelských kvalitách je přesvědčen každý druhý muž, stejné mínění má o sobě jen necelá třetina žen. Proto je důležité o úspěších podnikatelek více hovořit.
A jaké je pořadí žen v první pětce?
1 | Jana Márová | PROFIMA EFFECTIVE |
2 | Jiřina Forejtková | TAWAN |
3 | Yvona Vágnerová | VAMÍK |
4 | Kamila Kleiblová | KLEIBLOVÁ |
5 | Lenka Olmrová | SICAR |
Která žena se stala skokankou českého byznysu?
Kdo byl na dalších místech?
Díky čemu dokázaly jejich firmy vyrůst navzdory krizi?
Jaké jsou příběhy vítězek?
Odpovědi na tyto a další otázky čtěte v aktuálním vydání týdeníku PROFIT, které vychází v pondělí 11. června. Týdeník si můžete také předplatit - ZDE. Vyplatí se to!