Test
Citroënů Xsara Picasso se od prosince roku 1999 na celém světě prodalo přes milion. Dvě třetiny z toho tvořily verze s dieselovými motory, takže je přirozené, že se francouzský výrobce snaží osvěžit přísun dalších zákazníků právě prostřednictvím nabídky naftových agregátů. Šestnáctistovka o maximálním výkonu 110 koní je k tomu jako stvořená.
Ekonomika jízdy spolu se slušnou dynamikou je tím, na co Xsara Picasso, testovaná týdeníkem EURO, spoléhá nejvíc. S její šedesátilitrovou palivovou nádrží se dá zvládnout přes tisíc kilometrů po silnicích, navíc má řidič k dispozici dostatek síly při předjíždění. Na stovku dokáže Citroën z klidu akcelerovat za necelých jedenáct vteřin, ještě lepší jsou parametry při pružném zrychlení.
Agregát se sice po nastartování ozývá lehce klapavým zvukem, avšak jakmile se zahřeje, už o sobě vědět nedává. Kabina je dobře odhlučněná a řidič spíše než motor zaregistruje zvuk obtékajícího vzduchu. Zcela nerušeně se dá v Citroënu Xsara Picasso cestovat zhruba do 150 kilometrů za hodinu. Velmi spolehlivě nastupují brzdy a ani při plném obsazení nemá automobil se zpomalováním problémy. Naopak méně příjemnou pomocnicí je pětistupňová převodovka, o jejímž chodu se nedá prohlásit, že by byl přesný ani hladký. Přitom je páka umístěna sympaticky blízko volantu, čímž řízení usnadňuje.
Na silnici posádku potěší komfortní podvozek, který do kabiny nepřenáší téměř žádné nerovnosti od vozovky. Na jeho měkkost sice pasažéři doplácejí mírným nakláněním automobilu v zatáčkách, ale ve třídě velkoprostorových vozů nevybočuje z průměru.
Kromě úsporného a živého motoru patří mezi přednosti Picassa zejména prostor, který vůz poskytuje cestujícím. Velkoryse pojatému místu pro řidiče a jeho spolujezdce odpovídá dostatečně velká mezera pro nohy pasažérů před zadními sedadly. Do prostoru za nimi se vejde 550 litrů, ale po jejich sklopení se dá prostor rozšířit až na téměř dva tisíce litrů. Schopnost pojmout velké množství zavazadel umocňuje spousta přihrádek a schránek umístěných po celém automobilu.
Citroën Xsara Picasso 1,6 HDI
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1560 cm3
Max. výkon 80 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 183 km/h
Průměrná spotřeba 4,9 litru na 100 km
Základní cena 644 900 Kč
Klady
- brzdy
- nízká spotřeba
- prostorný interiér
Zápory
- náklon v zatáčkách
- nepřesné řazení