V České republice je maďarská společnost MOL známá především jako provozovatel sítě čerpacích stanic, jejíž záběr se v posledních letech výrazně rozšiřuje. Přestože žádné ze sítí, které v Česku vznikly po roce 1989, se už asi nepodaří odnaučit Čechy říkat „jedu na benzinku“, MOL míří k daleko komplexnějšímu označení „servisní stanice“. Zákazníkům dokáže nabídnout daleko více, než jen pohonné hmoty a základní nabídku občerstvení.
Měsíčně 1,3 milionu káv
Svůj moderní koncept Fresh Corner v ČR společnost představila poprvé v polovině roku 2015, od té doby bylo takto zmodernizováno již téměř 200 čerpacích stanic MOL. Investice do Fresh Cornerů v tuzemsku jen za letošní rok šplhají k jedné miliardě korun. Podle posledního průzkumu provedeného společností Kantar Millward Brown si Fresh Cornery odnášejí hned tři nej: v současnosti totiž patří k nejznámějším, nejnavštěvovanějším a nejoblíbenějším občerstvovacím kioskům v Česku.
Úspěch Fresh Corneru stojí na několika pilířích. Především je to výborná káva připravovaná z pečlivě vybraných zrn té nejvyšší kvality. Důkazem je, že měsíčně se zde po celém Česku uvaří více než 1,3 milionu káv. Dalšími pilíři jsou důraz na kvalitní a čerstvé ingredience, nepřetržitá nabídka teplých i studených jídel pro vyznavače jak klasické, tak například vegetariánské stravy a rovněž kultivované prostředí s vyškolenou obsluhou. Každý, kdo v MOL poskytuje přímý servis zákazníkům, prochází školicím programem Smile. Cílem je, aby úsměv a vstřícnost personálu posílily pozici MOL v hodnocení zákazníků.
Chystají se i služby pro elektromobily
Ve skupině MOL probíhají diskuse o budoucnosti celého odvětví. „Čerpací stanice, tak jak je známe dnes, budou zanedlouho minulostí,“ říká generální ředitel MOL Česká republika Richard Austen.
„Přibývá aut s alternativním pohonem a ještě větším tempem rostou nároky zákazníků na poskytované služby. V MOL jdeme tomuto trendu naproti, měníme se na servisní stanice budoucnosti.“ V praxi to znamená, že MOL bude zanedlouho schopen na svých stanicích obsloužit kromě majitelů aut se spalovacími motory také řidiče elektroaut či vozů s dalšími alternativními palivy.
Vývoj ve prospěch životního prostředí
Skupina MOL v současnosti zaměřuje své aktivity také na snižování ekologické zátěže. Příkladem je akvizice společnosti Aurora, která se zabývá zpracováním inženýrských plastů. Ochrannou známku ekologického výrobku bude mít také produkce gumoasfaltu vyráběného z použitých pneumatik, který se využívá při budování silnic. Nový závod na gumoasfalt právě vyrůstá v rafinerii Zala v západomaďarském městě Zalaegerszeg.
A přibližně 1,2 miliardy eur investuje skupina MOL do výstavby technologického komplexu na výrobu polymerických polyolů, které se využívají v mnoha průmyslových odvětvích. MOL bude na jejich produkci využívat ekologické technologie.
V Česku má MOL už přes tři stovky stanic
Společnost vstoupila v České republice ve větší známost v roce 2015, kdy po převzetí sítě Lukoil a následně také sítě Agip otevřela v ČR svou první čerpací stanici pod vlastní značkou. V současnosti jich provozuje už 304, a je tak momentálně druhou největší sítí v Česku. Zanedlouho bude otevřen také už dvoustý kiosek MOL Fresh Corner. Tento občerstvovací koncept, který společnost představila před čtyřmi lety, má významný dopad na tuzemské ekonomické výsledky firmy. Jeho obliba pomáhá společnosti také ve zvyšování povědomí o značce. Loni MOL vstoupil na trh se závodními palivy. Tento krok pozitivně přispívá k vnímání kvality paliv nabízených v celé síti.
Zisk skupiny byl téměř 2,7 miliardy dolarů
Historie mezinárodní ropné a plynárenské Skupiny MOL se píše už více než sto let. Dnes zaměstnává přes 28 tisíc lidí ve více než 40 zemích světa, provozuje čtyři rafinerie a dvě petrochemická zařízení v Maďarsku, na Slovensku a v Chorvatsku. Vlastní síť téměř dvou tisíc čerpacích stanic v 11 zemích střední a jihovýchodní Evropy. Ve dvou z nich – v Maďarsku a prostřednictvím sítě Slovnaft také na Slovensku – pak trhu s palivy dominuje. Loni dosáhla skupina nejvyššího zisku za posledních sedm let, když celkový zisk před zdaněním a odpisy (EBITDA) činil 2,69 miliardy dolarů.