Nápojářské skupině Kofola sídlící v Polsku, do které patří i česká Kofola, loni výrazně klesl zisk o téměř 400 milionů korun na 88 milionů.
Foto: Profimedia.cz
Skupině Kofola klesl zisk, protože loni prodala méně nápojů. Příčinami byly růst cen surovin, špatné počasí a vysoká konkurence. ČTK to dnes sdělil mluvčí Kofoly Martin Klofanda.
“Rok 2010 byl pro skupinu Kofola velmi obtížný, především z důvodu nepříznivého počasí - silná a dlouhá zima, bohaté srážky a mrazy. To všechno má vliv na spotřebu nealko nápojů a navíc ztěžuje jejich dopravu,“ uvedl Klofanda.
Skupina působí v Polsku, Česku, Rusku a na Slovensku. Mezi její nejvýznamnější značky patří Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík nebo Paola.
Tržby z prodeje skupině loni klesly o 20 procent na 7,434 miliardy korun (1,239 miliardy zlotých). “Situaci zhoršily také povodně, ke kterým došlo na jaře v Česku, Polsku a Slovensku. Obtížný trh aktivizoval konkurenty, kteří používali agresivní slevové akce, hlavně v segmentu colových nápojů a vody,“ konstatoval mluvčí Kofoly.
Zmíněné faktory významně ovlivnily pokles prodeje výrobků, což při investicích vložených do oddělení prodeje ve všech zemích a zvýšených logistických nákladech, spojených s přímou distribucí spuštěnou koncem roku 2009, způsobilo pokles konsolidovaného zisku.
Podle předsedy představenstva a většinového akcionáře Kofoly Jannise Samarase nebude ani letošní rok pro firmu jednoduchý. “Nadále budeme čelit vysokým cenám výrobních surovin - cukru, obalů, ovocných koncentrátů, a pohonných hmot, což způsobí zvýšení cen výrobků v obchodech,“ uvedl Samaras. Firma proto bude pracovat na snižování nákladů.
V minulém roce se podle Samarase podařilo zavést řadu novinek. Nejúspěšnější v Česku a na Slovensku byly například ochucené vody Rajec „Tajemství stromů“, voda Rajec s kyslíkem, Orangina vyráběna v licenci Orangina Schweppes International.
Na většinové akcionáře skupiny připadá ze zisku 76 milionů korun a na menšinové zhruba 12 milionů korun. Předseda představenstva doplnil, že podle nových účetních standardů skupina vykázala ztrátu 172 milionů korun, protože do ní musela započítat některé jednorázové události v celkové hodnotě zhruba 260 milionů korun. Například se jednalo o započítání snížení hodnoty některých vlastněných značek. Skupině se podařilo snížit zadlužení o 277 milionů korun.