Menu Zavřít

Skutečná sázka na zákazníky

13. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Marketingová firma ve státě Ohio ...

Marketingová firma ve státě Ohio motivuje pomocí akcií zaměstnance k maximální péči o klienty

MM25_AI

Nancy Kramerová má vždy v zásobě překvapení. V lednu letošního roku několik týdnů před výroční schůzí marketingové agentury Resource Interactive, již svého času založila, rozeslala všem 140 zaměstnancům elektronickou zprávu. Ve sdělení, které se tvářilo smrtelně vážně, požadovala od adresátů, aby jí ještě před zahájením schůze dodali několik „strrrrrašně“ důležitých údajů. Chtěla vědět, kolik měří na výšku, jaké sladkosti milují nejvíce, jaké mají číslo bot a na jaký film se dívají nejraději. Zaměstnanci se však nenechali podivnou žádostí vyvést z míry. Mají už totiž, s Nancy Kramerovou, která byla kupříkladu jednou z producentek proslulé módní on-line přehlídky Victoria's Secret, jisté zkušenosti. Pamatují si, jak jednou najala profesionálního kuchaře, který ve firmě smažil palačinky, vyhazoval je do vzduchu a zaměstnanci je museli chytat na své talíře. Mimo to je Nancy známá tím, že si na schůzích občas lehne na podlahu. Ve skutečnosti potřebovala pro výroční schůzi vědět jen jeden údaj, a to velikost bot. Kramerová a Kelly Mooneyová, její pravá ruka při řízení společnosti, se totiž chystaly zavést pro zaměstnance další výhodu. Měly v úmyslu zřídit fond zvaný REEF čili Resource Employee Equity Fund (Zaměstnanecký akciový fond – pozn. překl.). Vedle toho chtěly obdarovat každého pracovníka párem plážových sandálů od firmy REEF, která vyrábí výbavu a oblečení pro surfing. Do fondu byla pro každého zaměstnance vyvedena jedna akcie každé společnosti, jež je klientem firmy Ressource a jejíž akcie se obchodují na burze. Aby zaměstnanci získali přístup do fondu, musí odpracovat ve firmě nejméně jeden rok. Nápad Nancy Kramerové je příkladem inovačního přístupu k motivaci zaměstnanců, kteří by měli pozorně sledovat, jak si stojí akcie zákazníků. „Chtěla jsem, aby si zaměstnanci uvědomili, pod jakým tlakem se naši zákazníci ocitají,“ říká Nancy, „když cena akcií klesá, musíme přemýšlet, jak jim pomoci.“ Na Eda Razeka, marketingového ředitele firmy Limited Brands, pokus Kramerové učinit ze zaměstnanců majitele akcií, udělal velký dojem. V jiných firmách se snaží prokázat dobrý vztah k zákazníkům tím, že nosí jimi ušité oblečení či používají jimi vyrobená auta. Nápad s fondem REEF je ale jiný, říká Ed Razek: „Je to účinné a nadčasové. Kelly a Nancy důvtipně sdělují svým lidem, že jejich práce a výsledky se musí měřit.“ Nancy Kramerové se podařilo dosáhnout tohoto tahu na branku po 25 letech spolupráce se zákazníky. Začínala v reklamním oddělení jedné z rozhlasových stanic v Ohiu, kde se seznámila s obchodními zástupci mnoha výrobních závodů. Spojila se s nimi a v roce 1981, když jí bylo 26 let, založila malou marketingovou firmu se sídlem ve městě Columbus. Nakonec podíly společníků odkoupila a vybudovala plnohodnotnou marketingovou společnost zaměřující se ve stále větší míře na podnikání po internetu. Záměr založit fond dostala Kamerová již koncem devadesátých let, když viděla, jak nové veřejně obchodované agentury působící na východním i západním pobřeží USA zahrnují své zaměstnance akciovými opcemi. Boom skončil dříve než REEF spatřil světlo světa, ale Kramerová šla dál, protože měla dost jiných nápadů na motivaci zaměstnanců. Počátkem roku 2001 úpadek postihl tolik jejích zákazníků, že objem tržeb poklesl o polovinu za pouhých devadesát dnů. Avšak ani potom na svůj nápad nezapomněla. Když se její firma postupně oživila, dosáhla obratu šestnácti milionů dolarů a dostala se podle hodnocení AdWeek mezi padesát nejlepších interaktivních společnosti. Tehdy se Kramerová opět ke svému nápadu vrátila. V roce 2004 se obrátila na firmu Merrill Lynch. „Namítali, že to je příliš složité,“ vzpomíná Mooneyová. Podle mluvčí Merrill Lynch, Jennifer Grigasové, sdělil jeden z poradců Kramerové, že její plán bude těžké uskutečnit a varoval ji před určitými finančními důsledky. Daňový poradce Kramerové ze společnosti PricewaterhouseCoopers rovněž její nápad ze začátku zpochybňoval. Po osmnácti měsících příprav a plánování Kramerová a Mooneyová investovaly 1337 dolarů na jednoho zaměstnance a zakoupily po jedné akcii od každé veřejně obchodované zákaznické firmy (včetně společností Procter & Gamble a Hewlett-Packard). Kromě toho v průběhu prvního roku zvedly platy společníků, aby vykompenzovaly daňové dopady.
Od okamžiku svého vzniku si fond vede o něco lépe než burzovní index Standard & Poor's 500, který předpokládá návratnost na úrovni 0,3 procenta. John Kadlic, který od května působí ve firmě Resource jako výkonný ředitel pro rozvoj podnikání, tvrdí, že nepřišel jen za lepším výdělkem. „Jistěže jsem sledoval i finanční cíle,“ řekl, ale vzápětí poznamenal, že dalším důležitým faktorem při rozhodování byla dobrá pověst jak REEF, tak společnosti Resource, o které se říká, že pracovat pro ni je skvělé, „mnohem významnější pro mě bylo, když mi vysvětlili, jaké hodnoty společnost vyznává. Na základě toho jsem se rozhodl, že to místo přijmu.“ Znáte snad lepší způsob, jak vyhrávat v boji o talentované lidi?

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?