Italský výrobce malých motocyklů na počátku své existence definoval podobu skútru, jak ho známe dnes. Za těch 70 let se Vespě ne vždy vedlo úplně ideálně, ale dnes prodává statisíce kusů ročně a její výrobky platí ve světě skútrů za prémiové zboží.
Katastrofální stav italské ekonomiky po druhé světové válce nepřál rozvoji automobilového průmyslu. Enrico Piaggio, syn zakladatele průmyslové společnosti Piaggio, ale tušil, že s návratem normálního života přijde také potřeba dopravního prostředku s dostupnou pořizovací cenou, nízkými provozními náklady a konstrukcí dost bytelnou na to, aby se vypořádala se zničenou dopravní infrastrukturou. Proto Enrico odešel z rodinné firmy, aby takový stroj začal vyrábět.
Vypadal jako vosa
První prototyp vznikl už v roce 1944, Piaggio ml. však nebyl s jeho podobou spokojený. Proto oslovil leteckého konstruktéra jménem Corradino D'Ascanio. Ten navrhl malý motocykl se samonosnou plechovou konstrukcí, kompletně karosovaným, vzadu uloženým motorem a plochou přední kapotáží. Když Piaggio spatřil prototyp MP6 poprvé, údajně zvolal: „Sembra una vespa!“ (připomíná vosu). A rovnou bylo rozhodnuto i o názvu.
Prototyp MP6 navrhl letecký konstruktér Corradino D'Ascanio
Florentská kancelář ministerstva průmyslu a obchodu přijala žádost o patentovou ochranu 23. dubna 1946. Už první model měl charakteristické znaky moderního skútru: nádrž pod sedlem, přímý pohon zadního kola od motoru (bez sekundárního převodu), nášlapné plošiny a malá kola, která ponechávala více prostoru pro nohy řidiče. Vespa byla také jedním z vůbec prvních vozidel s tzv. samonosnou konstrukcí, kdy karoserie plní zároveň nosnou funkci. (Dnes má samonosnou konstrukci drtivá většina aut.)
Historické modely skútrú Vespa. Další najdete v galerii na konci článku
Pak už to šlo rychle. V roce 1947 prodala Vespa 2500 skútrů, v roce 1948 asi deset tisíc, o rok později dvojnásobek a v prvním roce nové dekády to už bylo 60 000 strojů. A potom přišly Prázdniny v Římě.
Hvězdou na trhu i na filmovém plátně
Když Audrey Hepburn nasedla ve slavném filmu za šarmantního novináře, kterého ztělesnil Gregory Peck, došlo k efektu, za jaký by se nestyděli ani moderní specialisté na product placement. Počet prodaných skútrů poprvé přesáhl stotisícovou hranici. V roce 1959 se Vespa stala součástí průmyslového impéria mocné rodiny Agnelli, které se někdy přezdívá „italští Kennedyové“, a z jejích produktů popkulturní fenomén. Vespy se licenčně vyráběly v různých koutech světa a účinkovaly ve spoustě filmů a seriálů.
Dobová inzerce Vespy z různých koutů světa
Nové milénium nezastihlo Vespu v nejlepší kondici. Po sérii chybných manažerských kroků nahromadila firma v roce 2002 dluh ve výši 577 milionů eur a hospodařila se ztrátou více než 100 milionů eur. O rok později převzal skupinu Piaggio Roberto Colaninno. Stomilionovou finanční injekcí odmazal velkou část dluhu, nechal v továrně nainstalovat klimatizaci a nastavil nový systém bonusů pro dělníky i management. Přitom se dokázal vyhnout rozsáhlejšímu propouštění, takže proti sobě nepoštval odbory. V roce 2006 vstoupilo Piaggio na milánskou burzu cenných papírů a stalo se veřejně obchodovatelnou společností. Do skupiny patří vedle samotné Vespy několik dalších značek včetně dvou zvučných jmen italské motocyklové historie: Aprilia a Moto Guzzi.
Vespa dnes nabízí pět modelových řad, které se liší motory, designem a výbavou. Všechny ale těží z bohatého historického dědictví značky a jejich cílovou skupinou už dávno nejsou motoristé, kteří si nemohou jiný dopravní prostředek dovolit. Vespa se etablovala jako retro značka s lehce prémiovým nádechem a tomu odpovídajícími cenami. Nejdražší model 946 125 Emporio Armani stojí více než čtvrt milionu korun, což je částka, za kterou lze pořídit spoustu velkých motocyklů a dokonce i nejedno auto.
Výroční model Vespa Settantesimo GTS
O úspěchu zvolené strategie hovoří prodejní čísla. V roce 2015 prodala Vespa pouhých 170 tisíc skútrů – téměř třikrát víc než v roce 2004. Za celou svoji historii poslala firma do světa více než 18 milionů strojů.
Sedmdesátiny si značka připomíná limitovanými edicemi, speciálními akcemi pro zákazníky a také oslavami na srazu Vespa World Days 2016, který se koná první červnový víkend ve francouzském Saint Tropez.
Čtěte dále:
Nový Sportster 1200 Roadster je Harley, jaký tu dlouho chyběl
Skútry Vespa slaví sedmdesátku. Z levného dopravního prostředku je stylová značka