VYZKOUŠELI JSME - MAZDA 5 Podnikatelům, kteří potřebují převážet osoby i náklad, nabízí Mazda model 5 se sedmi místy. Vyplatí se pořízení vozu do firemního parku? S Mazdou 5 je prý „potěšení standardem“. „Zároveň je neuvěřitelně praktická, všestranná a flexibilní.
VYZKOUŠELI JSME - MAZDA 5 Podnikatelům, kteří potřebují převážet osoby i náklad, nabízí Mazda model 5 se sedmi místy. Vyplatí se pořízení vozu do firemního parku? S Mazdou 5 je prý „potěšení standardem“. „Zároveň je neuvěřitelně praktická, všestranná a flexibilní. Nabízí vám, vaší rodině i přátelům fantastickou jízdu,“ tvrdí značka na svých webových stránkách. Týdeník Profit vůz otestoval v minulém týdnu v pražském provozu i na krkonošských silnicích. Je tvrzení výrobce pravdivé? „Pětka“ se měla původně jmenovat Mazda4, ale čtyřka je prý v Asii považována za nešťastné číslo, takže přednost dostala následující číslovka. V řadě zemí světa se přitom prodává pod názvem Premacy. V České republice je k mání od 570 tisíc korun, což je méně, než chtějí za podobná auta například němečtí výrobci. Skutečností je, že se jedná o velké a poměrně elegantní auto. Je delší než většina konkurentů, například VW Touran, Renault Scénic nebo Opel Zafira, má stylovou přední masku a sportovní flér. Karoserie je posazena na koncernovém podvozku, který sdílí s Volvem S40 nebo Fordem C-MAX, jen dostal větší rozvor náprav, přispívající ke stabilitě vozidla i prostorovým poměrům uvnitř. U auta jsme při testu ocenili praktický interiér, kde lze nalézt celkem 45 odkládacích prostor, včetně 10 držáků pro nádoby s nápoji. Při našich jízdách měli cestující na předních dvou řadách sedadel dostatek místa pro nohy i nad hlavou. Třetí lavice, umístěná v zavazadelníku, je ale jen nouzová, nohy se sem vejdou jen malým dětem. Lze to ale korigovat posunem druhé řady sedadel o několik centimetrů. Minusem je skutečnost, že Mazda5 se nabízí výhradně v sedmimístném provedení, pětimístnou verzi nelze koupit. Kdo chce převážet náklady, musí si třetí řadu sklopit, protože jinak zbývá v kufru jen 112 litrů prostoru. To je místo tak na dvě sportovní tašky. Ale má to praktické řešení. Po sklopení zadních sedáků vznikne ložná plocha 1100 milimetrů dlouhá, 1040 milimetrů široká a vytvořený prostor má objem 720 litrů. Jsou-li složena do roviny také sedadla druhé řady, je k dispozici ložná plocha o délce 1700 milimetrů a ložný prostor o objemu 1566 litrů. Při parkování se nám osvědčily boční zadní posuvné dveře, díky kterým není problémem vystupovat ve stísněných podmínkách. Mazda je jediným autem v segmentu, který je nabízí, a je to jeden z jejích hlavních trumfů. Tím druhým je „fordovský“ vznětový dvoulitr s přímým vstřikováním paliva commonrail a novým menším turbodmychadlem s nižším momentem setrvačnosti. V silnější verzi má solidních 105 kilowattů výkonu, táhne dobře odspodu, je tichý a moc nepije. S vozem lze ujet sto kilometrů i za šest litrů nafty. Na rozdíl od benzinových motorů v nabídce je spojen s šestistupňovým manuálem, což je výhodné na dálnici. Zápornou vlastností motoru je ale jeho cena - oproti nejlevnější benzinové verzi se za něj připlácí 300 tisíc korun. Mazdu 5 jsme v testu shledali jako skutečně variabilní, výkonné a přitom úsporné auto, které je už ve standardu slušně vybaveno elektronikou a bezpečnostními systémy. Auto lze doporučit jako rodinný vůz, taxík nebo malou dodávku pro řemeslníka. Podnikatelé by také měli vědět, že montážní přepážka omezuje u sedmimístných vozů variabilitu kufru a v podstatě znemožňuje použití třetí řady sedadel. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Mazda5 má podnikatelskou verzi N1, odpočet DPH je možný. Vůz ocení všichni, kdo potřebují vozit osoby i náklad. Auto je oblíbené například mezi taxikáři, díky variabilitě i dvanáctileté záruce na karoserii. Hlavním minusem je montážní přepážka, která omezuje využití kufru a třetí řady sedadel. Mříž není přišroubovaná ke karoserii, ale jen zasunutá za plasty na stropě kabiny, takže je třeba se připravit na nepříjemné drnčení při jízdě.