Menu Zavřít

Slabší prodej, dražší inzerce

15. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Novinový trh

MM25_AI

PRAHA (zdf) – Některé na první pohled radostné výsledky mohou být ve skutečnosti varovně vztyčeným prstem. Nebo alespoň impulsem k zamyšlení. I tak je možné podívat se na nejnovější data o vývoji deníkového trhu, jež minulý týden zveřejnila Kancelář ověřování nákladu tisku ABC ČR.
Oficiálně právě uzavřený leden potvrzuje, že boj o první pozici mezi Bleskem a Mladou frontou Dnes (MfD) bude nadále napínavý. S průměrným denním prodejem 331 516 výtisků vyhrál bulvární Blesk nad svou „serióznější“ konkurentkou, která prodávala téměř o sedm a půl tisíce kusů méně. Blesk a MfD byly společně s Lidovými novinami jedinými deníkovými tituly, které si oproti prosinci polepšily.
Lidovky se ovšem nemají příliš z čeho radovat. Meziměsíčně sice vykázaly obdivuhodný bezmála dvacetiprocentní přírůstek na 106 181 prodaných výtisků. V ročním srovnání však zažily nejhorší propad, jejich prodeje dosahovaly jen 77,7 procenta proti lednu 2001. Ostatní noviny první letošní měsíc prodávaly jen zhruba o čtyři či v případě Blesku o šest procent méně než před rokem.
Radost německým vydavatelům Lidových novin přitom nemůže dělat ani podíl prodaného nákladu na celkovém počtu výtisků. Nejvyšší stohy papíru sice musí potisknout e-Media, aby prodala co nejvíce výtisků svého deníku Super (prodá se jen 64,4 procenta veškeré výroby), druhé nejslabší jsou ale právě Lidovky. Ty prodají jen tři čtvrtiny tištěného nákladu, a co je pro vydavatele horší: loni v lednu se prodávalo celých osmdesát procent.
Pro zadavatele jsou ale zajímavější jiné hodnoty. Podle lednového monitoringu společnosti TNS A-Connect všechny deníky kromě Hospodářských novin prodaly meziročně více inzerce, i když z pochopitelných sezonních důvodů oproti vánočnímu prosinci (s výjimkou Lidových novin a MfD) jejich příjmy klesly. Jediné Lidovky měly v lednu o patnáct inzertních stran více než loni, ostatní noviny čtenářům naopak servírovaly méně reklamního prostoru.
Při porovnání objemu monitorované inzerce a velikosti inzertní plochy dojdeme k závěru, že nejdráže vyjde reklama v Hospodářských novinách, kde snaha o celostránkové oslovení každého kupujícího čtenáře vyjde na 3,48 koruny na každý výtisk. Hned druhé nejdražší (2,30) jsou Lidové noviny následované deníkem Super (1,38). Naopak nejpříznivější cenu nabízí Mladá fronta Dnes, kde v přepočtu na jeden výtisk vyšla lednová celostrana na necelých třiapadesát haléřů.

  • Našli jste v článku chybu?