Nealko už netáhne
Proč začala většina velkých hráčů na tuzemském trhu přemýšlet o dalších akvizicích? Vysvětlení je jednoduché: celková spotřeba minerálních vod v Česku klesá již několik let po sobě a s ní i marže prodejců. A patrně jedinou možností, jak tento negativní trend kompenzovat, je navyšování tržního podílu za pomoci akvizice konkurence.
Ještě v roce 2008 každý obyvatel Česka vypil v průměru 68 litrů minerálek. Od té doby ale spotřeba neustále klesá, jen předloni každý Čech včetně kojenců vypil v průměru 63 litrů. V meziročním srovnání je to o dva litry méně. Údaje za celý loňský rok ještě nejsou k dispozici, i v tomto případě se ale očekává celorepublikový propad v prodejích.
„Trh balených minerálních vod klesá již od roku 2007,“ potvrzuje dlouhodobý trend šéf společnosti Ondrášovka Duba. Jeho firma je přitom jedním z mála tuzemských producentů minerálek, který v posledních čtyřech letech svůj tržní podíl navýšil. Navzdory tomu ale růst tržeb zpomaluje až stagnuje. „V loňském roce mírně poklesly, v řádu jednotek procent, nicméně i tak budou o něco vyšší než v roce 2011,“ je přesvědčen Duba.
Otřesům na trhu minerálních vod odolává zatím i vůdce trhu, společnost Karlovarské minerální vody (KMV). Do podnikového portfolia patří mimo jiné i značka Mattoni. „U přírodních minerálních vod jsme nezaznamenali žádný významný pokles. Kvalitní minerální vody naopak rostou. Jde o trend spotřebitele orientovat se stále na zdravější variantu nápojů. V loňském roce se pokles dotknul zejména pitné vody, ledových čajů a limonád,“ řekl Pasquale.
Propad ostatně postihl celý trh s nealkoholickými nápoji. „Trh klesá v objemu o sedm procent a v hodnotě o tři procenta. Máme dobře diverzifikované portfolio, čímž se nám daří tomuto klesajícímu trendu čelit. Kolové nápoje stagnují, sirupy v celkové hodnotě dokonce mírně rostou. Hlavním tahounem propadu trhu je kategorie balená voda,“ popsal aktuální stav majitel Kofoly Samaras. A stejně jako konkurence tvrdí, že lze aktuálním trendům čelit především inovacemi. V případě Kofoly generují inovace zhruba desetinu obratu.
Jen pro úplnost, na loňský rok nebudou v dobrém vzpomínat patrně ani výrobci alkoholických nápojů. Jen prodej piva za posledních šest měsíců loňského roku klesl v meziročním srovnání o šest procent.
Čelý článěk čtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro
Čtěte také:
Vincentku bude do obchodů dodávat Kofola
Kofola se pije méně. Prodej klesl o dvě procenta
Je voda z kohoutku závadná? Do sporu o její kvalitu se zapojil stát