Menu Zavřít

Sláva až nadoraz

26. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Palladium

Kdo procházel na začátku minulého týdne pražským náměstím Republiky, pochyboval, že nejnovější obchodní centrum v ČR skutečně otevře v plánovaném termínu. Dělníci teprve natírali venkovní fasádu, v útrobách bývalých kasáren létali jiskry od svářeček. Poslední týden pracovali zaměstnanci stavebních firem 24 hodin denně. Velkolepá zahajovací show za milion eur se nakonec ve čtvrtek 25. října uskutečnila a Češi se po několika letech příprav dočkali vyfintěného nákupního ráje přímo v centru metropole.
Přestože nájemné ve středisku patří k nejvyšším v zemi – metr čtvereční vyjde na 550 až tři tisíc korun měsíčně – více než 200 obchodníků a restauratérů je ochotno tolik zaplatit. Možná se proto divili, když museli ještě pár hodin před otevřením nosit zboží v ruce, protože v celém komplexu, kde mimochodem vypadávala elektřina, fungoval jediný nákladní výtah. Pokud by ovšem vyšly propočty majitelů, časem by se mohli dočkat dostatečné náplasti. Vlastníci věří, že nové centrum přiláká až 400 tisíc zákazníků týdně.
Palladium s šesti nadzemními a pěti podlažními poschodími zahrnuje 39 tisíc metrů čtverečních maloobchodních a gastronomických prostor a necelých 20 tisíc metrů čtverečních kanceláří. Vedle klasických módních značek, které dominují v českých obchodech, se v Palladiu objeví například italský módní řetězec Conbipel, zaměřený na módu pro mladé mezi 18 a 30 lety s cenami od 2600 korun. Zatímco po obchodních plochách se „zaprášilo“, deset procent kancelářských prostor je ještě k mání.
Stavba nevznikala lehce. Předcházel jí rozsáhlý archeologický výzkum ukončený až v roce 2005, během něhož vědci odhalili pozůstatky kupecké osady z dvanáctého století. Bývalé kasárna Jiřího z Poděbrad získala společnost European Property Development v roce 1994 od ministerstva obrany za 911 milionů korun. Do přestavby komplexu investovala firma za přispění Evropské banky pro obnovu a rozvoj a rakouské investiční společnosti Immofinanz dalších zhruba šest miliard. Celkové investiční náklady spojené s výstavbou, pronájmem a marketingem komplexu se vyšplhaly k sedmi miliardám korun. Letos koupila Palladium od EPD německá Hannover Leasing za více než 500 milionů eur.
Projekt změnil ráz náměstí Republiky, jež dříve připomínalo křižovatku, což si pochvaluje starosta Prahy 1 Petr Hejma: „Přijal jsem Palladium jako své dítě. Centrum města je i přes jeho genius loci neustále potřeba citlivě rozvíjet. Je nutné sem vrátit život, ale s ohledem na stávající památky.“
A Palladiem skutečně nic nekončí. Galerie není rozhodně posledním nákupním centrem v lokalitě. Praha na rozdíl od západoevropských měst nemá v centru města nákupní třídy a ulice Na Příkopě disponuje „jen“ asi 25 tisíci metrů obchodních ploch. Zájem nájemníků o nejlepší prostory v centru města proto ani Palladium s 39 tisíci metry čtverečními ploch neuspokojilo. Retailové prostory by mělo nabídnout například maloobchodní centrum, které vznikne z bývalé budovy ČSOB Na Příkopě. Další maloobchodní metry by měly vzniknout přestavbou bývalé budovy České typografie v ulici Na Poříčí na centrum Vítek. Obchodní bulváry jsou součástí revitalizace Masarykova nádraží za miliardy korun. Radní Prahy 1 Filip Dvořák se domnívá, že investor by mohl začít stavět během tří až pěti let.

  • Našli jste v článku chybu?