V České republice už několik měsíců zuří mánie kolem slevových serverů a hromadného nakupování přes internet. V Česku za tu dobu vznikly stovky slevových serverů, které se s většími či menšími úspěchy snažily navázat na fenomenální úspěch prvního a největšího slevového serveru Slevomatu.
Foto: Miloslav Hamřík
Jenže podle odborníků, kteří se problematikou tohoto druhu obchodu zabývají, nastávají tomuto odvětví horší časy. “Zákazníci už si všimli, že klesá kvalita slevových nabídek na úkor kvantity. Z toho důvodu také klesá průměrný počet prodaných slevových kupónů na jednu nabídku,“ popisuje aktuální dění ve světě hromadných internetových Michal Hardyn se serveru SlevyDnes.cz. Ten patří mezi aktuálně dva nejnavštěvovanější porovnávače slev v České republice. „Před dvěma měsíci jsme zpracovávali slevy od zhruba 130 slevomatů, v současné době už je to více jak 200 slevových serverů. Před dvěma měsíci pak bylo aktuálních zhruba 1200 nabídek na slevy, aktuálně je jich kolem 1600,“ dodává Hardyn.
Co ještě toto obchodní odvětví podle znalců čeká Nejzjevnějším trendem letošního roku v tomto oboru je „pročišťování“ trhu. Stále se sice objevuje velké množství nových webů, nicméně zaznamenáváme významné množství projektů, které konkurenční tlaky neustaly a musely svůj provoz významně omezit nebo ukončit.
Na druhou stranu lze očekávat, že po dramatickém vývoji v minulem roce, začnou vznikat také projekty od konzervativnějších online hráčů. Na začátku března spustil Seznam.cz jeho Seznam Tip. V dubnu spouští slevový server Aukro.cz
Dochází ke specializaci slevových serverů – už existují slevomaty zaměřené třeba na steaky, na pobyty nebo na sex. SlevyDnes.cz pak nabízí specializovanou sekci pobytů, kde se lidé mohou vybrat dle kategorií (dovolená, lázeňské, sportovní či romantické pobyty)
Očekává se, že vzhledem k velikosti trhu se začnou stále více objevovat neseriózní nabídky. „Proto je velmi důležité, aby provozovatelé porovnávacích serverů všechny nabídky kontrolovali a vyhodnocovali,“ komentuje tuto problematiku Michal Hardyn.
Dalším trendem bude zpřehlednění slev pomoci geo-lokace uživatele a názorného zobrazeni slev na mapě. Podobnou cestou jdou američtí giganti jako Google a jeho služba Google Offers a také Bing.com od Microsoftu, který se specializuje se slevami spíše na uživatele mobilních zařízení. Někteří z expertů to ale zatím v tomto ohledu nevidí tak růžově. “Bohužel podobna funkcionalita je v současné době v českých podmínkách obtížně realizovatelná. Informaci o lokaci slevy nám aktuálně předává méně než 20% slevových serverů. Se slevovými servery jednáme o rozšíření a zpřesnění předávaných informaci o slevách, ale zatím bez většího úspěchu.“ tvrdí Hardyn.