KPMG očekává příliv asijských automobilek na východoevropské trhy
Před kritickou výzvou stojí automobilový průmysl ve Spojených státech amerických. V nové globální analýze tohoto průmyslového odvětví to tvrdí poradenská společnost KPMG. „Američané se musejí vypořádat s dědictvím minulosti a vylepšit svou konkurenceschopnost, výrobní efektivitu, protože konkurenční hrozba od asijských značek den ode dne sílí,“ uvozuje KPMG svůj rozbor. Zda se to americkým automobilkám podaří, není jasné, neboť například jejich sociální závazky jsou značné. Navíc čelí významné asijské konkurenci. V podobné pozici jako Amerika by se mohly během následujících pěti až deseti letech ocitnout také západoevropské automobilky, pokud se na novou vlnu asijské expanze nezačnou důkladně připravovat. Středoevropské a východoevropské země jsou ovšem v pozici opačné, z asijské expanze těží a těžit dále budou.
Pro a proti.
O výhodách koncentrace automobilového průmyslu v České republice vedli před nedávnem spor tehdejší místopředseda vlády Martin Jahn a viceguvernér České národní banky Miroslav Singer. Jahn tvrdí, že většina investic do automobilového průmyslu je na velmi solidní technické úrovni, nevadí mu ani vysoký podíl automobilového průmyslu na celkové průmyslové výrobě či HDP. Argumentoval tím, že automobilový průmysl je v Česku záležitostí historickou, „nejsme tedy pouze otroky západoevropských kapitalistů“. Naopak Singera závislost tuzemské ekonomiky znervózňuje, obává se krize odvětví, která by českou ekonomiku zle poškodila. Dokládá to situací v hotelnictví po 11. září 2001, kdy se pražské hotely tři roky pohybovaly ve ztrátě. Pozice obou ekonomů jsou logicky odlišné, zvláště když první z nich nyní pracuje ve Škodě Auto a druhý má z titulu své profese za úkol upozorňovat na možná rizika hrozící české ekonomice. Obě stanoviska vycházejí z racionálních úvah. Strach z koncentrace automobilového průmyslu pramení především z nejistoty týkající se budoucí poptávky po nových vozech. Rostoucí ceny ropy, u kterých není v dohledné době předpoklad poklesu, odrazují část zákazníků automobilek. Ti se učí žít bez automobilů nebo preferují vozy s nižší spotřebou. Tento jev dokumentuje například situace ve Spojených státech amerických, kde například prodeje vysoce ziskových automobilů typu SUV výrazně poklesly. Naopak Jahnovu stanovisku, že není nutné se hromadění moderního průmyslu obávat, dává za pravdu například analýza poradenské společnosti Ernst & Young. Globální prodej automobilů by měl do roku 2009 růst tempem dvou až tří procent ročně, ještě lepší vývoj se očekává v Asii, Jižní Americe a východní Evropě. Naopak stagnace by měla postihnout západní Evropu. Rovněž KPMG ve své poměrně skeptické analýze dává výrobcům ve východní Evropě šanci.
Asijská expanze.
„Výzvy, před kterými stojí američtí výrobci, by měly sloužit jako budíček pro evropské producenty. Nezadržitelný vzestup asijských značek byl ještě posílen a k hybné síle Japonska se přidali výrobci z Jižní Koreje a Číny. Pro etablované i rozvíjející se asijské značky je Evropa vysoce atraktivním trhem a evropské značky by se měly ujistit, že jsou na výzvy, které to přináší, připraveny lépe, než byli jejich američtí kolegové,“ varuje KPMG. Američtí výrobci totiž nástup japonských nezachytili a je jen otázkou času, než v pozici největšího světového výrobce aut nahradí japonská Toyota koncern General Motors. V České republice pracovalo v roce 2004, ze kterého jsou poslední souhrnná data, v automobilovém průmyslu přes 100 tisíc lidí, 75 tisíc z nich v sektoru dodavatelů. Pokud by v Česku vznikla továrna korejské Hyundai, rozrostl by se počet zaměstnanců automobilek přibližně o tři tisíce a výrazně by se zvýšil počet lidí zaměstnaných v dodavatelském průmyslu a ve službách. Automobilky se společně s výrobci podílejí na tuzemské průmyslové výrobě šesti procenty, v roce 2004 činil celkový objem produkce téměř 386 miliard korun. Z makroekonomického pohledu by tedy měla Česká republika pocítit každý záchvěv na automobilovém trhu. Krize v Americe či stagnace v některých částech západní Evropy ji však dosud nepostihla, naopak američtí výrobci v ní hledají subdodavatele komponentů pro své vozy. Očekávaný vzestup asijských značek, který očekává 88 procent respondentů průzkumu KPMG, by mohl po několik příštích let zajistit tuzemskému trhu prosperitu. “Levné vozy budou ve střední a východní Evropě minimálně v několika příštích letech stále dominantní. Vždyť v České republice za rok 2005 v celkovém počtu nově registrovaných vozů představovaly automobily ve dvou nejnižších třídách, tedy malé a mini, 52 procent. Pokud připočteme vozy v nižší střední třídě, jsme na 68 procentech. Tato procenta navíc zůstávají v podstatě stabilní, v roce 2004 představovaly dvě nejnižší třídy 53 procent nově registrovaných vozů, tři nejnižší třídy 67 procent,” uvedl analytik KPMG Andrew Sutherland. Dodal, že útok jihokorejských a čínských značek by se mohl v následujících pěti letech soustředit právě na východní Evropu. „Budou se muset vypořádat s bariérami, jako je vybudování značky, dealerských sítí, image a kvality, ale pokud se jim to podaří, mohou se v úvodu zaměřit na východoevropské trhy, které jsou relativně více orientované na levnější segmenty vozů. Cenová senzitivita by mohla vyvážit loajalitu k etablovaným značkám a také soutěžní podmínky v oblasti distribučních sítí by mohly být vyrovnanější,“ dodal Sutherland.