Toyota vsadila na novou modulární platformu TNGA, jejíž verze GA-K je základem auta. Design je o poznání říznější a dokáže zaujmout i fajnšmekry, ne jen praktické automobilisty. Zvenku srší energií a zevnitř zase elegancí, která zaujme všechny šoféry, kteří nechtějí dlouze zkoumat, co které tlačítko znamená.
Jednoduchost je předností nové „ravky“. Vnitřku vozu kralují kvalitní materiály, ať už jsou to měkčené plasty, nebo imitace kůže. Ovládání infotainmentu je na volantu i na dotykovém displeji prosté a intuitivní.
Dalším příkladem jednoduché elegance interiéru jsou pogumované ovladače hlasitosti a klimatizace, takže při otáčení nekloužou. Infotainment sice pochází od levnější značky JBL (na rozdíl od sesterských lexusů, které jsou vybaveny dražším systémem Mark Levinson), ale na kvalitě to rozhodně není znát.
Nová „ravka“ má solidní zavazadlový prostor - 580 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1690 litrů, což je i pro náročného českého chalupáře úctyhodná hodnota.
A to i u hybridu, nové baterie jsou mnohem kompaktnější a až o desetinu lehčí, takže nezabírají část kufru a pohodlně se vejdou pod zadní sedadla. Z hlediska vnějších rozměrů se vůz mezigeneračně snížil 0 deset milimetrů, což spolu s desetimilimetrovým rozšířením karoserie napomáhá dynamičtějším proporcím.
Zapomeňte na turbodiesel
Ale zpět k pohonu. Nový model přináší čtvrtou generaci hybridního pohonu s novým benzinovým motorem s přímým 1 nepřímým vstřikováním o objemu 2,5 litru a označením Dynamic Force o výkonu 130 kW, který je spárován s novým synchronním elektromotorem o výkonu 88 kW, druhým elektromotorem o výkonu 40 kW pohánějícím zadní kola a nikl metal-hybridovými bateriemi s kapacitou 6,5 Ah. Výsledkem tohoto řešení je nejhospodárnější provoz a nejnižší emise v dané třídě. Turbodiesel už k dispozici nebude, Toyota se vznětových agregátů ve svých osobních vozech postupně zbavuje. Ale pokud si vyzkoušíte tento hybrid, na diesel s radostí zapomenete.
Jízdu lze upravit ve třech režimech: Sport, Normal a Eco, které upravují třeba reakci na sešlápnutí plynového pedálu.
Ani ve verzi Sport to však není žádný závod. „Ravka“ je v hybridním provedení se dvěma elektromotory vozem spíše pro klidnější řidiče, je ideálním společníkem pro rodinnou dovolenou. Podvozek skvěle tlumí veškeré nerovnosti na vozovce a skoro si ani nevšimnete, že svými 18palcovými koly přejíždíte zpomalovací práh. I v prudších zatáčkách či na kruhových objezdech se toto vozidlo naklání naprosto minimálně, což u rodinných aut rozhodně není zvykem. Jakmile přijdete na chuť hybridnímu pohonu a zvyknete si, na co elektromotor reaguje a na co už nestačí, můžete se spotřebou mimo město na silnicích první třídy dostat až pod pět litrů, což je na takové auto téměř historický výkon. Na dálnici bude spotřeba logicky vyšší, protože elektromotor se při vyšší rychlosti dostane na svůj limit a při akceleraci na něj můžete rovnou zapomenout. Ačkoli je celková spotřeba v reálu mírně vyšší než ta udávaná, stále je to velice úsporná čtyřkolka.
Tato sličná Japonka je nadčasové auto, které se nepochybně zařadí vedle první a druhé generace „ravek“ mezi legendy segmentu a budeme ji potkávat i na českých silnicích stále častěji. A to i díky velmi rozumné ceně, za niž si stejně kvalitní německou konkurenci rozhodně nekoupíte. #
Toyota RAV 4 NG 19 - 2,5 TNGA
HEV 178 (4×4) Executive
benzinový motor s přímým
Motor i nepřímým vstřikováním, dva
elektromotory
Celkový výkon 163 kW (222 koní)
spotřebaKombinovaná4,4 l/100 km
Základní cena 719 900 Kč
Cena testovaného
vozu 1 109 900 Kč
• výrazný design
• nízká spotřeba
plusy
• kvalitní materiály
• lehké baterie
• rozumná cena
• nízký strop
Minusy
• levnější infotainment
• slabší výkon