Ať si konečně uděláte pořádek v názvosloví a víte, kdo je kdo HIPSTER Pokud jste v posledních deseti letech nezaslechli slovo hipster, asi žijete v jiné galaxii. Je to jednoznačně globální výraz. Ale koho vlastně označuje? Chápe se obvykle jako pejorativní označení pro mladé lidi, kteří se snaží být za každou cenu originální. Posměšky jsou často namístě – cestujeme po „informační dálnici“ a výsledkem je, že hipsteři toužící po originalitě vypadají na celém světě prakticky stejně. Nosí úzké džíny, výrazné retro brýle, účes undercut, knír či plnovous.
Jezdí na flixie kolech, mají bohaté tetování, pijí pivo z mikropivovarů, poslouchají kapely, o kterých nikdo zaručeně neslyšel, a baví se dalšími originálními kousky.
Které, samo sebou, nejsou vůbec originální. Dodejme, že hanlivě se mainstreamová společnost a starší generace staví prakticky ke všem mládežnickým kultům včetně beatniků, hippies, existencialistů, pankáčů či původních hipsterů, jak se ve 40. letech označovali fanoušci bebopu.
Klíčové značky: American Apparel Urban Outfitters HEALTH GOTH Ne, stoupenci Health Goth ani nežijí zdravě, ani neposlouchají gotiku. Je to jenom takové vágní pojmenování, které před dvěma roky vynalezlo několik amerických módních freaků. Našli si zálibu v technickém sportovním oblečení s futuristickým designem, v černém či monochromatickém ladění. A pak se objevil jistý Johnny Love, člen elektro kapely Deathface, a jako správný hipster v internetových vodách vylovil i hlášku Health Goth. Založil stejnojmenný web a publikoval satirické Desatero zdravého gotika. Původně nevinný vtípek se během loňska změnil v seriózní módní proud. Už si ho všímají i mainstreamové brandy (kolekce Alexandera Wanga pro obchoďák H&M). Ne, se skutečným sportováním ani s gotiky nemá Health Goth nic společného. Ale po letech zbožňování všeho retro je to vcelku osvěžující nový trend.
Klíčové značky: Cottweiler D. TT. K.
NORMCORE Slůvko, které vloni patřilo ve fashion světě k nejskloňovanějším. Zároveň jeden z nejbizarnějších minitrendů a programová antimóda, která je však současně absolutní fashion. Pokud se chcete zařadit k normcoru, musíte vypadat, jako že vás móda vůbec nezajímá. Fanoušci prudce ironického normcoru samozřejmě uvažují přesně opačně. A tak se například zcela promyšleně oblékají do běžných mikin s obřím nápisem Gap, na nohou mají bílé běžecké tenisky a na sobě co nejordinérnější džíny. Módními vzory jsou nebohý Steve Jobs, Mark Zuckerberg nebo komik Jerry Seinfeld (ve stylu sitcomu Seinfeld z 90. let). Prostě hipsteřina jak vyšitá. A jen pro upřesnění: to, co běžně vidíte na českých ulicích, to není normcore. To je zase nefalšovaný hardcore. Klíčové značky: Gap Columbia LUMBERSEXUÁL Kde se vzal, tu se vzal… jako narážka na populární výraz minulého desetiletí – metrosexuál – vznikl jeho chlapský kolega lumbersexuál. ForMen vám teď radostně vysvětlí celý tento vývoj v mediální zkratce.
Zatímco metrosexuál byl spíš zženštilec, lumbersexuál se svými vousy a pracovním oblečením je jednoznačně chlapák.
Lumbersexuálové vypadají jako zarostlí farmáři, ale jejich domovem jsou trendové čtvrti světových velkoměst. Jen jim zkuste dát do ruky kladívko a hřebík… Už před pár roky si těchto hipsterů všimli američtí trendologové. Zavedli pro ně výraz lumberjack. Šlo většinou o posluchače indie folku, alt country a dalších dřevních amerických zvuků, které právě zažívaly renesanci. Dnes je známe jako lumbersexuály. Což je výraz, který má ambice stát se nesmrtelným.
Klíčové značky: Red Wing Shoes Ben Davis