Většina letového personálu společnosti je nyní nevyužitá a firma pro ně musí najít pro ně řešení. Jak ČSA tak Smartwings mají v Česku dohromady zhruba dva tisíce zaměstnanců. Podle mluvčí společnosti Vladimíry Dufkové je cílem skupiny zachovat co nejvíce pracovních míst. Firma nyní využívá institut částečné nezaměstnanosti podle zákoníku práce, kdy je kvůli překážkám v práci na straně zaměstnavatele pracovníkům poskytnuta kompenzace ve výši 60 procent průměrného výdělku. S dalšími zaměstnanci pak společnost jedná o snížení úvazků na 50 až 80 procent platu. „Naprostá většina zaměstnanců skupiny to akceptuje a snaží se firmě pomoci zredukovat mzdové náklady," uvedla Dufková. Zastaven je také nábor nových zaměstnanců.
Komentář: Nejdřív rozšíříme virus a pak vám rádi prodáme ochranu. Vaše Čínská lidová republika
Smartwings se v minulých dnech podílela na zajištění dopravy zdravotnického
materiálu z Číny. Dosud vypravila dvě letadla, které přivezly roušky,
respirátory a další materiál. Ministerstvo zdravotnictví se s dopravcem
domluvilo na celkem sedmi letech, další dvě letadla do Číny jsou plánovány
ještě v první polovině dubna.
Stát se dohodl se Smartwings také na zajištění repatriačních letů do různých světových destinací. Společnost už například přivezla Čechy z Kanárských ostrovů, Egypta, Filipín, Kuby, Panamy, Hondurasu, Mexika, Dominikánské republiky, Kolumbie a Kostariky, Peru, Kanady a USA. Během víkendu by se pak měl uskutečnit další let ze Srí Lanky a nepálského Káthmándú.
Ustojí světové aerolinky současnou krizi?
Aerolinky po celém světě odstavily z provozu většinu letadel, aby jim
rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšiřuje omezení v letecké dopravě,
aby zpomalily šíření epidemie onemocnění COVID-19 způsobeného koronavirem.
Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) kvůli krizi aerolinky
přijdou na tržbách o více než 250 miliard dolarů (6,4 bilionu korun) a mnohým
už tak dochází hotovost. Podle IATA až polovině z nich hrozí v příštích týdnech
bankrot, pokud vlády nepodniknou kroky na podporu tohoto odvětví. K úsporám
proto přistupují i velcí dopravci, například Lufthansa zkrátí plat většině
zaměstnanců. Některé společnosti musejí i propouštět, například severské
aerolinky SAS oznámily, že propustí až 90 procent personálu.