Smlouva mezi ministerstvem dopravy a konsorciem Czech Toll/Sky Toll na provoz mýtného je platná. Rozhodl o tom předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj, který potvrdil prosincové rozhodnutí úřadu a zamítl rozklad, který proti němu podala firma Kapsch. Ministerstvo dopravy i CzechToll rozhodnutí vítají.
Obě rozhodnutí ÚOHS tak jsou pravomocná, Kapsch proti nim může podat žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Kapsch už dnes oznámil, že se na soud obrátí. ÚOHS podle firmy porušil nejen vlastní rozhodovací praxi, ale i judikáty správního soudu či zásady Evropské komise. Řekl to mluvčí firmy David Šimoník.
Kapsch v rozkladu namítal, že ÚOHS ve svém rozhodnutí špatně vyhodnotil platnost a účinnost předběžného opatření v rozhodnutí z loňského září. ÚOHS v tomto rozhodnutí zčásti řízení zastavil a zčásti zamítl námitky firmy Kapsch, která v napadeném tendru neuspěla. Rozhodnutí ale nenabylo právní moci a podle námitky Kapsche tak platilo předběžné opatření, které ministerstvu zakazovalo uzavřít smlouvu s vítězem tendru až do pravomocného rozhodnutí.
„Předseda Úřadu se neztotožnil s námitkou, že Úřad nesprávně vyhodnotil platnost a účinnost předběžného opatření. Na základě toho předseda Úřadu nesouhlasí ani s názorem navrhovatele, že se předběžné opatření mělo vztahovat na celé společné řízení,“ uvedl úřad v tiskové zprávě.
Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) rozhodnutí potvrdilo správnost a zákonnost postupu ministerstva. „Může tak dál pokračovat příprava mýtného systému konsorciem společností CzechToll a SkyToll. Ve čtvrtek bude na ministerstvu kontrolní den, kde bude provozovatel prezentovat stav příprav,“ řekl Ťok.
Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:
Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší
Rozhodnutí ÚOHS uvítalo i vítězné konsorcium. „Takřka rok říkáme, že CzechToll zvítězil s nejlepší nabídkou v otevřené a férové soutěži. Nyní antimonopolní úřad náš názor potvrdil,“ řekl mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. Podle něj stát po spuštění nového mýtného systému ušetří stovky milionů korun ročně. Vítězné konsorcium CzechToll/SkyToll uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
ÚOHS se zadávacím řízením na systém elektronického mýtného začal zabývat z vlastní iniciativy v říjnu 2017. V tomto správním řízení, kterého se účastnilo pouze ministerstvo dopravy jako zadavatel tendru, vydal úřad v listopadu 2017 předběžné opatření, které ministerstvu zakazovalo uzavřít s vítězem tendru smlouvu až do pravomocného rozhodnutí.
V dalších měsících Kapsch k ÚOHS podal několik dalších podnětů, které se týkaly stejného tendru a úřad je postupně připojoval k původnímu správnímu řízení. V tomto řízení vydal souhrnné rozhodnutí o několika částech v září 2018.
V části, která se týkala posouzení průběhu tendru, nenašel ÚOHS žádnou chybu. Protože jediným účastníkem v této části řízení zůstávalo ministerstvo dopravy, které se vzdalo možnosti podat rozklad, podle ÚOHS přestalo platit i předběžné opatření zakazující uzavřít smlouvu. To však Kapsch neuznává.
V prosinci pak ÚOHS zamítl návrh Kapsche na zrušení podepsané smlouvy a o několik dní později zastavil také řízení o námitkách. Zamítnutí svých námitek už Kapsch napadl žalobou u Krajského soudu v Brně.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Nový satelitní systém zaváděný vítězem nového tendru nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii a rozšíří se na dalších 900 kilometrů silnic první třídy, na nichž však ministerstvo dopravy umožnilo krajům a obcím zavést nulovou sazbu.
Čtěte také: