Založte společný podnik s čínskými partnery a obchodujte v mezinárodní měně, jako jsou dolar nebo euro. To jsou základní doporučení, která dává pro platební styk na čínském trhu ředitel exportních finančních služeb banky HSBC Tomáš Nymburský.
Autor: Jakub Stadler
Jakou metodou je podle vás v současnosti nejlepší vstoupit na čínský trh?
Nejlepším způsobem, jak tam proniknout, je založit společnost se zahraniční účastí neboli joint-venture.
Souvisí to zřejmě i s tím, že je v Číně náročné otevřít si z pozice zahraniční firmy bankovní účet…
Ano, je to relativně náročný administrativní proces. Rozlišuje se mezi účty pro rezidenty (tedy čínské společnosti) a nerezidenty (tedy zahraniční společnosti). Vzhledem k tomu, že domácí jüan neboli renminbi není plně konvertibilní mezinárodní měnou, korporátní účty v něm mohou být poskytnuty pouze rezidentům. Cizoměnové účty mohou být otevřeny pro všechny, přičemž pro nerezidenty platí určitá omezení. Založení účtu v zahraničí bych plně svěřil do rukou globálních bank. Výhodou je mimo jiné to, že prostřednictvím elektronického bankovnictví si vývozce může pohodlně řídit své peníze z Česka.
V jaké měně by tedy měl exportér uzavírat smlouvy s čínskými partnery?
Jednoznačně v plně konvertibilních měnách, jako je americký dolar nebo euro. Přestože význam čínského jüanu stále roste, je v současné době vnímán spíš jako měna regionálního významu. Cílem je využít ho jako clearingové měny ve vztahu k ostatním asijským zemím. Českému vývozci jednoznačně nedoporučuji přistoupit na obchod v této měně.
Nakolik se v Číně využívá k platbám bankovní akreditiv? Celý asijský region, Čínu nevyjímaje, vnímá dokumentární platby, mezi kterými akreditiv hraje významnou roli, velmi pozitivně. Většina asijského odchodu byla a je uskutečňována tímto způsobem. Pro firmy i banky přináší řadu výhod ale i nevýhod. Můžeme namítnout, že hlavní nevýhodou je zdlouhavý proces bank při schvalování poskytnutí úvěrového rámce a že tento produkt je drahý. Pro firmy ale představuje na straně vývozu jistotu zaplacení a pro importéry možnost zaplatit proti předem splněným kontraktačním podmínkám. Finanční krize znovu posílila význam dokumentárního akreditivu v globálním byznysu. Jak je to s platební morálkou?**
Čínští obchodníci jsou velmi odlišní a ne vždy dodrží to, co na jednání přislíbí. Proto je nutné přizpůsobit zvolenou techniku financování nebo plateb svým čínským protějškům. Způsoby, jak eliminovat horší platební morálku, jsou v podstatě dva. Založení společného podniku, nebo obchodování prostřednictvím globální banky, která dokonale zná trh, místní banky a místní podnikatele.