Před několika měsíci se rozhodli dva mobilní operátoři - T-Mobile a Eurotel - výrazně omezit možnost zasílat zcela bezplatně krátké textové zprávy SMS z internetu. Agentura pro výzkum trhu NMS zmapovala v květnu první zkušenosti a postoje 2757 aktivních uživatelů internetu - zákazníků dvou největších tuzemských mobilních operátorů k tomuto kroku.
Výsledek? Více než polovina uživatelů výrazně tento způsob komunikace omezila. Do sítě Eurotel začalo posílat méně zpráv z internetu 63 % dotázaných. Ze sítě T-Mobile snížilo počet zaslaných zpráv z internetu dokonce 71 % dotázaných. Další citelné omezení pocítili zákazníci, kteří byli zvyklí přijímat na svůj mobilní telefon zdarma textové služby třetích stran - například počasí, zpravodajství, notifikace, radary. Tyto služby zavedením omezení přestaly fungovat 52 % zákazníků T-Mobile a 49 procentům zákazníků Eurotelu. Pokud by si klienti mohli sami vybrat nějakou formu restrikce pro odesílání SMS zpráv z internetu, nejvíce z nich - 73 % - by akceptovalo omezení počtu zdarma zaslaných zpráv za jeden měsíc. Omezení délky SMS doplněné reklamou je pro většinu dotázaných nepřijatelné, akceptovalo by je pouze 37 % dotázaných. Zpoplatnění SMS posílaných z internetu (tak, jak je to v zahraničí obvyklé) by akceptovalo jen šestnáct procent respondentů.
Zákaznická řešení pro zasílání SMS z internetu
řešení přijatelné (%) řešení nepřijatelné (%)
Bezplatné zasílání SMS 73 27
s omezením na 20 zpráv měsíčně
Omezení délky SMS, doplnění reklamou 37 63
Zpoplatnění zasílání všech SMS 16 84
PRAMEN: AGENTURA NMS