Žádné kasovní trháky ani ohromující koncepty. Tradiční autosalon v Detroitu trpí nezájmem mnoha značek
Detroit neviděl Porsche, Teslu, Fiat Chrysler, Land Rover, Jaguar, Mini ani Mitsubishi. Mnoho velký automobilových značek nepřivezlo na tradiční přehlídku v Detroitu jediný vůz, dokonce neuspořádaly ani tiskovou konferenci. Co se to děje, ptají se mnozí z vystavovatelů, návštěvníků i novinářů. Znamená to snad konec zdejšího autosalonu, jehož historie se začala psát v roce 1899 a který se od roku 1957 stal mezinárodním a konal se každoročně?
Nové myšlení
Zánik autosalonu jistě nehrozí. Ale výrazný ústup ze slávy to bezesporu je. Dění v Detroitu jen potvrzuje to, o čem se hovoří již několik měsíců a co bylo patrné například i naposledy v Paříži. Automobilky přesouvají svoji pozornost od tradičních akcí jinam. Snaží se zákazníky přilákat zcela netradičně.
Nač platit velké peníze za možnost vystavovat ve stísněném prostoru, kde jsou desítky konkurentů, když můžeme svoje prostředky využít chytřeji? Tak uvažují mnozí. Vždyť je přece výhodnější uspořádat představení třeba jen jednoho modelu na místě, které si sám vyberu. Kam přitáhnu veškerou pozornost pouze na sebe, na svoje vozy.
Trend potvrdil i veletrh CES, který se konal v Las Vegas jen před několika dny. Právě na největší přehlídce spotřební a výpočetní elektroniky na světě ukázala automobilka Chrysler svoji novinku, futuristické vozítko vybavené solárními panely a hlasovým ovládáním. S novými typy bezpilotních vozů tady zabodovaly Hyundai a Delphi.
Noví hrdinové
Už při zběžném pohledu na vystavené vozy je patrné, že i na detroitský autosalon dorazila vlna, která již nějakou dobu obíhá celý svět. Více crossoverů a SUV, naopak odklon od malých a středně velkých vozů. Svědectví poskytují třeba výstavní plochy Volkswagenu, Fordu, General Motors a Toyoty. Výrobci aut přepracovávají svoje produktové strategie a investice pro Spojené státy. Reagují tak na předpovědi, že právě crossovery, pick-upy a další lehké užitkové vozy budou tvořit v USA dvě třetiny prodejů. V roce 2015 to bylo 56 procent.
Posun v uvažování automobilek dokumentuje Nissan Qashqai. V Detroitu Japonci představili americkou verzi tohoto malého, v Evropě úspěšného crossoveru.
Nazvali ji Rogue Sport. „Stále pokračující odklon ke crossoverům nás přivedl k rozhodnutí začít prodávat tohle auto v USA,“ řekl Michael Bunce, viceprezident Nissanu U. S.
A mění se i myšlení představitelů luxusních značek. Třeba BMW uvedlo, že 43 procent prodejů vozů značky ve Spojených státech tvoří vozy SUV. „Už brzy to bude půl na půl,“ řekl Ian Robertson, šéf prodejů BMW.
Sedany v ohrožení
Zatímco zájem o crossovery a SUV prudce stoupá, sedany nyní prodejci po celém území Spojených států nabízejí s velkými slevami. Potřebují vyčistit showroomy pro hvězdy dnešních dnů. Nelze se jim ani výrobcům aut divit. Marže za crossoverech, SUV a pick-upech jsou mnohem větší.
„Trh se sedany se ocitl pod velkým tlakem. Pokud nemáte vozy SUV v každé kategorii, tak si zaděláváte na pořádný průšvih,“ varoval na autosalonu Lex Kerssemakers, šéf amerického zastoupení Volva, jehož vlajkovým modelem na trhu v USA je SUV XC90.
Výhrůžky i sliby
Zajímavější věci než v Detroitu kolem aut se v Americe paradoxně odehrávají jinde.
Stará se o ně aktuálně všudypřítomný Donald Trump. Nový americký prezident zajistil dokonce i skomírajícímu autosalonu publicitu, když se pustil do boje za zachování pracovních míst v americkém autoprůmyslu.
Trump během své předvolební kampaně ostře kritizoval například plán Fordu na výstavbu nové továrny v Mexiku a hrozil zavedením vysokých dovozních cel.
Americký výrobce se nakonec rozhodl kritizovanou investici zrušit. Podobně se Trump opřel do GM a Toyoty.
„Camry je jeden z důvodů, proč jsme v USA investovali dosud 22 miliard dolarů a proč tu budeme investovat dalších deset miliard v průběhu příštích pěti let,“ reagoval na Trumpova slova při debutu klíčového modelu Toyoty pro rok 2018 prezident japonské automobilky Akio Toyoda.
„Jsme vděční milionům zákazníků, kteří z modelu Camry udělali nejprodávanější vůz Ameriky v posledních patnácti letech,“ ještě dodal Toyoda. Na rozdíl od Fordu však Japonci i nadále chtějí investovat nejen v USA (zde mají deset závodů), ale i v levnějším Mexiku.
Podobně své plány na novou továrnu v Mexiku nehodlá měnit například podle BBC ani BMW. Německý výrobce uvedl, že nyní rovněž investuje do nové továrny v USA a je z hlediska hodnoty exportu největším vývozcem automobilů z USA.
Sergio Marchionne, generální ředitel společnosti Fiat Chrysler Automobiles (FCA), v Detroitu potvrdil, že skupina investuje v USA miliardu dolarů do modernizace dvou továren na středozápadě a vytvoří tam dva tisíce nových pracovních míst. Dodal, že pokud by Trumpova vláda stanovila na dovoz automobilů vyráběných v Mexiku příliš vysoká cla, mohla by FCA ukončit veškerou svou mexickou výrobu.
Čínské námluvy
V Detroitu se objevilo i několik vozů z Číny, byť stále působí spíše jako folklorní záležitost. Třeba státem vlastněná automobilka GAC, která svoje auta vyváží do 14 zemí, tady představila koncept pětimístného crossoveru. Na autosalonu je potřetí, ale se vstupem na zdejší náročný trh stále váhá. „Bereme americký trh velmi vážně, takže musíme být obezřetní, musíme si být opravdu jistí, že jsme připravení,“ řekl Čang Fan, viceprezident GAC.
O autorovi| matejka@mf.cz ; Jaroslav Matějka