Výrobce letadel z Kunovic bude mít partnera z Floridy
Přední tuzemský výrobce sportovních letounů Czech Sport Aircraft (CSA), dříve Czech Aircraft Works, nalezl zahraničního strategického partnera. Je jím jeden ze dvou světových hráčů v tomto odvětví, americká společnost Piper. Kunovická firma CSA byla přitom ještě začátkem roku 2009 v insolvenčním řízení, jež skončilo převzetím slovenskou investiční skupinou Slavia Capital (EURO 18/2009).
Podle informací týdeníku EURO získal strategický investor podíl 49 procent a Slavia Capital by si měla ponechat většinový 51procentní podíl. Zdroj blízký transakci sdělil, že cena obchodu se pohybuje kolem 30 milionů dolarů. Dle zástupců CSA představuje vstup Piperu do jejich firmy celosvětově největší transakci v oboru za poslední čtyři roky. Součástí dohody by měla být i účast na splácení dluhů CSA.
Výkonný ředitel Slavie Capital Martin Zikeš výše zmíněná čísla nepotvrdil, obě strany se totiž dle něj zavázaly detaily dohody nezveřejňovat. „Stanovy jsou nastaveny tak, aby obě firmy měly silnou pozici a aby jakákoli zásadní rozhodnutí týkající se dalšího vývoje musely schválit obě strany,“ uvedl Zikeš. Zájem o strategické partnerství s CSA projevila i firma Cyrus, v té době ale již probíhala jednání s Piperem.
Konec romantiky
Krize zasáhla výrobce sportovních letadel, kterých je v České republice hned několik, drtivě. Změny se projevily i v celosvětovém měřítku. Ze zhruba stovky výrobců nyní ovládá trh deset největších firem, z nichž zhruba pět má finanční problémy. Ti úspěšní se podle Zikeše zredukovali na dvě dominantní společnosti. Jsou jimi Cessna a právě americký Piper, přičemž Cessna šla cestou vybudování joint venture v Číně.
V případě Piperu a CSA dochází ke spojení dvou firem s podobnou historií, obě totiž vznikly zhruba před 70 lety. V roce 1934 založila v Kunovicích svou pobočka společnost AVIA. Pouhé tři roky poté otevřel za oceánem na Floridě William Thomas Piper, později přezdívaný Henry Ford letectví, svůj Piper Club.
Po příchodu strategického partnera budou nést stroje z kunovického závodu značku Piper, firma ale bude dál pokračovat pod právní entitou CSA. „Dohoda je postavena tak, že my dáme Piperu k dispozici naši distribuční síť, kterou jsme vybudovali od převzetí celé firmy, a zároveň se napojíme na distribuční síť Piperu. Tím vznikne firma, jež bude mít nejširší působnost v lehkém a všeobecném letectví na světě,“ vysvětluje Zikeš ze Slavie Capital.
Zaujal je design Společnost CSA i za současné hospodářské situace navyšuje výrobu nových letounů Sportcruiser, jež jsou díky svým vlastnostem velmi žádané. „Potvrdila se naše očekávání, že zájem se bude přesouvat směrem k lehkým sportovním letadlům,“ říká Zikeš. Konstruktérem Sportcruiseru, který byl oceněn za nejlepší design v oboru sportovního letectví, není nikdo jiný než Jiří Konečný, bývalý šéfkonstruktér Letu Kunovice, jenž je autorem celosvětově populárního větroně Blaník. Právě o design letounu projevila zájem Američané z Piperu. „Požádali nás, abychom jim zapůjčili jedno letadlo na letové testy. Ty proběhly v kompletním rozsahu, v jakém se dělají i u větších letounu všeobecného letectví. V září se uskutečnila schůzka v sídle Piperu, na níž jsme jednali o tom, jak bychom nastavili případný vstup strategického partnera. Následovala návštěva týmu inženýrů Piperu, kteří sem přijeli, aby analyzovali výrobní procesy a záletové oddělení. Následně dorazili jejich právníci a proběhla due diligence,“ popsal průběh jednání Zikeš. Zástupci Piperu během jednání o strategickém partnerství navštívili v doprovodu lidí z CSA i ministerstvo průmyslu a obchodu, kde jednali o svém dalším záměru – vybudovat v Kunovicích vývojové centrum a přesunout část výroby z centrály na Floridě. Zájem Američanů vzbudila hlavně vysoká kvalifikovanost lidí v České republice v oboru výroby menších letounů a možná úspora nákladů.
Chtějí výrábět víc
Plánem CSA pro rok 2010 je výroba 450 letadel. Od roku 2011 by se produkce měla pohybovat mezi 600 až 700 kusy ročně, což je zhruba stejně, kolik vyrobí konkurenční Cessna svých strojů s názvem Skycatcher, jež patří do stejné kategorie lehkých sportovních letadel. Takový objem již převyšuje kapacitu závodu CSA. Firma proto intenzivně jedná o spolupráci s dalšími podniky z České republiky i ze Slovenska.