Japonské automobilky Toyota Motor a Mazda Motor postaví ve Spojených státech společně továrnu za 1,6 miliardy dolarů (35,1 miliardy korun). Díky uzavřenému partnerství získá Toyota v menší Mazdě pětiprocentní podíl a Mazda v Toyotě podíl 0,25 procenta. Toyota je největší japonskou automobilkou, Mazda v porovnání s ní ročně prodá jen asi osminu vozů.
Továrna na jihu USA bude ročně vyrábět až 300 tisíc vozidel, především SUV, která jsou na americkém trhu velmi populární. Jmenovitě půjde o typ Toyota Corolla a nové SUV crossover z dílny Mazdy. Otevřít by se měla v roce 2021 a práci by v ní mohlo nalézt okolo 4000 lidí, napsala agentura Reuters.
Společnosti dnes rovněž uvedly, že hodlají spolupracovat na vývoji elektrických vozidel. Obě firmy rozvíjejí spolupráci v rozličných oblastech už od roku 2015. Toyota, která je v prodeji aut světovou dvojkou a japonskou jedničkou, vytváří aliance s menšími japonskými výrobci už několik let.
Nynější dohoda je dalším projevem konsolidace světového automobilového sektoru do čtyř hlavních táborů. V jejich centru je japonská Toyota, německý Volkswagen, americká General Motors a rovněž aliance francouzského Renaultu a japonského Nissanu.
Rozhodnutí o výstavbě továrny je povzbuzením pro amerického prezidenta Donalda Trumpa, který během své volební kampaně sliboval vytváření více pracovních míst v americkém zpracovatelském průmyslu.
Donald Trump již chystanou investici pochválil na twitteru
Toyota & Mazda to build a new $1.6B plant here in the U.S.A. and create 4K new American jobs. A great investment in American manufacturing!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 4. srpna 2017
Podle některých analytiků Toyota prostřednictvím zisku pětiprocentního podílu v Mazdě mohla chtít předem vyřadit budoucí konkurenci ze strany technologických firem. Ta by se totiž po zisku podílu v konkurenční automobilce časem mohla obrátit proti ní.
Mazda dosud musela na svůj největší trh v USA vozy dovážet z Japonska a Mexika, neměla zde vlastní továrnu. Díky Toyotě získá také přístup k technologiím na výrobu elektrických aut, na které jí samotné chybějí finanční zdroje.
Dále čtěte: