PRAHA (tpk) – Koncern PSA Peugeot Citroën sice nazval letošní rok přechodným, ale zatím se mu daří ztráty oproti loňsku minimalizovat. Za první pololetí se jeho čistý zisk dostal na 681 milionů eur oproti 869 milionům za stejné období loni. Analytici stejně jako francouzská automobilka přitom očekávali, že se zisk bude pohybovat kolem 620 milionů.
Uplynulých šest měsíců bylo z hlediska předpovědí nejhorším obdobím, jelikož se ještě nemohly projevit výsledky nově uvedeného sedanu střední třídy Peugeot 407. Ostatní novinky si koncern schovává na druhé pololetí a na příští rok. Pozitivně zapůsobila zlepšující se situace na západoevropských trzích, ale ani ta zatím nepřiměla vedení koncernu, aby své předpovědi pro letošek korigovalo směrem nahoru. O jejich přehodnocení zauvažuje teprve v říjnu, pokud budou současné trendy pokračovat, jak uvedl šéf PSA Jean-Martin Folz.
Folz k výsledkům podotkl, že v červených číslech byly pouze aktivity koncernu v Číně a Latinské Americe, naopak ziskové bylo působení ve východní Evropě a severní Africe. Spolu s čistým ziskem se koncernu snížil i provozní zisk, a to z 1,28 miliardy na 1,07 miliardy eur. Opět však předčil očekávání, neboť automobilka čekala pouhých 970 milionů. Zatím jediným rostoucím parametrem za první půlrok byly tržby, které se vyšplhaly na 28,94 miliardy eur oproti 27,76 ve stejném období minulého roku.
Obrat v ukazatelích ziskovosti by PSA Peugeot Citroën jistě rád symbolicky započal na zářijovém autosalonu v Paříži. Kromě prostorného městského vozu Peugeot 1007 (EURO 28/2004) se na něm představí i dosud poslední z novinek koncernu - Citroën C4. Model nižší střední třídy automobilka ukázala ve dvou variantách karoserie (třídveřové kupé a pětidveřový hatchback) a lákadlem pro zákazníky se má spolu s výrazným designem stát nabídka v oblasti výbavy. C4 bude možné zakoupit s elektronickým systémem, jenž řidiče varuje vibracemi sedadla v případě, že opustí jízdní pruh, aniž by použil blinkry. Mezi doplňky budou rovněž adaptivní bi-xenonové světlomety, natáčející se do stran v závislosti na pohybech volantem či detektor tlaku vzduchu v pneumatikách.
Příští rok rozhodne, jak se koncernu podařilo obměnit modelovou řadu v nejdůležitějších segmentech. Bude prvním celým rokem prodejů modelu 407, jemuž k verzi sedan ještě letos na podzim přibude kombi s prosklenou střechou (u Peugeotu označované SW). Ukáže se, jestli Citroën C4 bude rovnocenným soupeřem Volkswagenu Golf, Opelu Astra, Renaultu Mégane či Fordu Focus nové generace. Počátkem roku by se měly rovněž objevit Citroën C1 a Peugeot 107, které budou vyráběny v Kolíně a doplní nabídku koncernu v nejmenším segmentu.