Navrhnout auto, které má oslovit masy, je daleko těžší než navrhnout auto snů, říká šéfdesignér mladoboleslavské Škody Auto Jozef Kabaň
V necelých třiceti letech postavil sám sobě pomník, po němž automobiloví designéři – vesměs marně – touží celý život. Navrhl Bugatti Veyron, nejrychlejší sériově vyráběný vůz a ikonu luxusu, která se dosud prodává v nejrůznějších omezených sériích. Poněkud nečekaně však poté zakotvil jako šéfdesignér u Škody Auto, značky, jejíž hlavní mantrou je užitná hodnota.
„Snažím se žít a snažím se dělat věci tak, abych prožil co nejlepší život,“ překvapí pragmatický přístup člověka, který navrhl auto plné emocí s cenovkou přesahující milion eur. Jozefa Kabaně je velmi těžké dohnat. Museli jsme se za ním vypravit až do Ženevy, kde představil nový škodovácký koncept Vision C. Vůz, který se má stát základem pro inovovaný superb, byl bez přehánění jednou z nejzajímavějších světových premiér ženevského autosalonu.
Kabaň vrátil škodovce emoce. Je to úplně jiné auto, než od výrobce rodinných aut s velkým kufrem očekáváte.
* Jak vznikla výsledná podoba Vision C?
Přišlo to na první dobrou, ale víceméně proto, že to auto není vnímané jako sólo auto. To auto má svoji přesnou pozici, přitom je součástí celku. Je to něco, co ukazujeme jako další krok. Je to jen dílek skládačky velkého obrazu.
* Kde byl ten nejtěžší bod při vývoji toho modelu?
Skoro bych řekl, že tam nějaké velmi těžké body nebyly. Debata byla možná kolem (křiklavě zelené – pozn. red.) barvy. Dodatečně ještě vzbudila pozornost. V našem interním světě tohle auto zaujalo hodně lidí, ale ta barva byla takový nečekaný zlom. Nicméně vždy jde o to, jakým způsobem věci podáte. Vezměte si, že to auto existuje veřejně třeba jen tři dny. Vidělo ho možná pár set lidí, zbytek půjde přes vás. Když se vás zeptám, jakou barvu chcete mít v časopise. Bílou? Stříbrnou? Já osobně bych ji tam mít nechtěl, protože když přijedu na čerpací stanici a vidím časopisy, tak bych určitě hledal něco, co mě zaujme. To něco je ovlivněné barvou. Jsme natolik sebevědomí, že víme, že se objeví na prvních stránkách.
* Ve voze jste použil český křišťál, stejně jako u předchozího konceptu Vision D. Existuje nějaká reálná šance, že by se sklo objevilo i v interiéru sériového vozu?
V určitých oblastech ano, v určitých nikoli. Je to složité. Jde o to, že křišťál není úplně nejlepší věc při nehodách. Prioritou je vždy bezpečnost. I ty kliky dveří (jsou zapuštěné uvnitř karoserie a vysouvají se – pozn. red.) jsou fantastické, ale už teď můžu říct, že v sériové výrobě je nikdy nemůžeme použít. Představte si, že jen jednou z milionu případů budete potřebovat auto otevřít, a nepůjde to. Ten jeden případ bych si nechtěl vzít na svědomí.
* Z čeho jste vycházel při tvorbě nového superbu? Britskému Auto Expressu jste v minulosti říkal, že jste se hodně díval na iPhone. Ať se dívám, jak se dívám, mnoho podob tam nevidím.
Existuje hodně pohledů na estetiku. Můžete ji vnímat i tak, že to není jen pocukrování a dekorace, ale že je to i splynutí s funkcí. Hlavně v jednoduchosti může být krása. Musíme si uvědomit, že teď stojíme v dalším vývojovém bodě. Nejde jen o to, ukázat, že člověk dělá design a daří se mu to, nebo nedaří. Důležitější je, že člověk dělá značku a ta musí fungovat.
* Před čtyřmi lety jste přišel s konceptem designu, který se začal rozvíjet na rapidu a octavii. Teď přichází určitá změna. Proč jste k ní přikročil?
Nedochází k tak velké změně. Není to revoluce, ale spíš evoluce. Není to nevyhnutelně záležitost všech modelů. Je vždy otázka, jak se bude vyvíjet estetika jednotlivého produktu. Musí být samozřejmě správně přiřazená k segmentu. Nemluvíme o radikální změně směru. Octavia a rapid jsou aktuální a jsou moderní. To je směr, kterým škodovka bude pokračovat. Tady mluvíme o luxusnějším segmentu, takže i o jinak specifikovaném tvarosloví.
* Takže všechny škodovky nebudou uniformní, ale model od modelu jiné?
Nebylo by dobré, kdyby všechna auta vypadala stejně. Budeme chtít, aby spektrum bylo široké, ale původ byl u jedné značky.
* Znamená to, že fabia, kterou představíte na jaře, bude mít ostřejší linky?
Musíme si uvědomit, že velmi brzy přijdeme s novým superbem a to je vlajková loď značky. Čím výš je auto ve svém segmentu, tím víc je podporovaná přitažlivost pro zákazníka. Takový ten egocentrický pohled. Ono upoutání je u aut vyšších tříd více žádané než u aut nižších tříd. Takhle to je načasované, aby superb přišel ve správnou dobu po fabii.
* Limuzíny byly vždy hodně konzervativní. Je to úplně nová pozice, že musejí hodně upozorňovat a zdůrazňovat osobnost majitele?
Když má člověk jablko a banán, tak je hned zařadí do ovoce a začne je porovnávat. Škodovka je prostě škodovka. Každá značka má svoji vizi a má na to svůj správný recept, nebo se o to alespoň snaží. Z pohledu Škody je superb auto, které má reprezentovat, protože nejsou důležité jen úspěšné prodeje, ale má značce budovat image. Stejně jsou pro nás důležitá i menší auta, protože krása je demokratická. Ta nepatří jen do skupiny luxusních aut.
* Když namalujete skicu superbu, kolik těch linek by bylo stejných jako u konceptu Vision C? Skoro všechny. Je třeba si uvědomit, že ani jedna linka v tomto případě není navíc a ani o jednu není méně. Když se na to auto podíváte z jakékoli strany, je v některých momentech jen trochu víc přitlačené. V jiných momentech je zase jemně ubrané. Nesnažíme se měnit směr, protože není proč.
* Už je v podstatě jasné, že Škoda bude mít velké SUV. To je také automobil, který bude svým způsobem reprezentativní. Bude mít podobný design, nebo bude úplně svébytný?
Dá se očekávat, že v tomto stylu bude mít hodně věcí. SUV je nicméně o něčem trochu jiném. Okruh lidí, kteří holdují tomuto směru, má také nějaká očekávání. Roli hraje i funkční a bezpečnostní stránka. To auto se přece jenom pohybuje v trochu jiných prostorových dimenzích. Už teď můžu říct, že bude velmi dynamické a bude se snažit minimálně v této míře jako Vision C upoutat pozornost.
* Tohle všechno mění pozici malých aut, zejména nové fabie. Na jakého zákazníka tak vlastně cílíte a jaký je vůbec trend?
Pokud jde o funkční stránku a racionální základ, tak to bude nadále čistokrevná škodovka. To auto funkčně a ergonomicky splní to, co člověk v dnešní době právem od auta očekává. Důležité ovšem je, abychom si uvědomili, že po estetické stránce chceme zapůsobit více na mladší generaci. Ovšem aniž bychom nesplnili věci, které potřebuje starší generace. Je to hledání správného poměru, ale už teď můžu říct, že se mi fabia velmi líbí. Byla to pro mě osobní záležitost, aby právě toto auto bylo to správné. Je to vůz, který může opravdu potěšit velké množství lidí. Bude atraktivní nejen navenek, ale i uvnitř.
* S rapidem přišlo několik takzvaných simply clever řešení, jako škrabka v krytu palivové nádrže a podobně. Prozradíte nějaký nápad, který se objeví u nové fabie?
Nechci předbíhat. Zní to trochu, jako když se mě děti ptají, co dostanou k Vánocům. Kdybych jim to prozradil, tak by z dárků moc neměly. Jediné, co můžu říct, je, že bude hodně variabilní, pokud jde o barevnost. Bude nabízet velkou možnost individualizace pro odlišné skupiny lidí.
* Od nového vozu samozřejmě chcete, aby byl co nejhezčí. Ale když se podíváte na základní model ve srovnání s tím nejlepším, nepůsobí to dobře. Jak probíhá vývoj? Nakreslíte nejdřív to nejlepší auto a pak přemýšlíte, co ošidit?
Pokud půjdete do obchodu, budete mít sto korun, a budete si chtít koupit něco za tři stakorun, budete mít pocit, že vás v tom obchodě ošidili? Já si myslím, že ne. Je to na vás. Bylo by nefér, kdybychom nabízeli všechno jen za tři sta korun, protože existují lidé, kteří nepovažují za důležité to, co vy pokládáte za optimální. Jsou lidé, kteří potřebují jen auto pro dopravu z bodu A do bodu B. To není ostuda. Naopak, oni jsou hrdí na to, že mají věci, které jsou jednoduché a čisté. Škodovka se nesnaží dělat laciná auta. To ani nikdy nebylo cílem. Snažíme se vyrábět auta, která jsou za atraktivní cenu. I my samozřejmě chceme dělat atraktivní věci, ale v některých momentech je důležité si uvědomit, že i čistá funkčnost má v sobě kouzlo. Ne každý potřebuje mít v interiéru dřevo nebo hliník.
* Škoda dělá auta v různých částech světa a svého času se prosazoval odlišný pohled na design aut. V Indii ale například rapid změnil design na stejný jako v Evropě. Myslíte si, že lidé v Číně chtějí ještě auta s jiným vzhledem, nebo se ten trend změnil?
Čím silnější značka je, tím méně se musí přizpůsobovat jednotlivým regionům. Škodovka vyrábí náš evropský pohled na auta a zatím to funguje výborně. Ale mezi kontinenty je rozdíl. Je rozdíl mezi tím, jak se v Evropě ukazuje úspěch a jakým způsobem jej ukazují lidé v Číně nebo v Rusku. Ty pohledy je dobré poznat a není dobré je ignorovat. Nejde o to, dokazovat někomu, že jen ta naše varianta je správná. Jde jen o to, abychom si uvědomili, že sice mluvíme o globálním světě, ale ve skutečnosti chceme stále zaujmout konkrétní osobu. Ne žádnou abstraktní globální skupinu. Pokud nezaujmete jedince, tak to s globálností můžete hodně rychle zabalit.
* Které auto se vám nejvíc líbí?
Každé auto má svoje kouzlo. Samozřejmě, že můžu říct, že když jezdím octavií, tak octavia. Ale pro někoho, i pro mě, jsou třeba citigo či rapid stejně důležité a stejně atraktivní. Přistupovali jsme k tomu úplně stejně vážně. Jistě máte vždy jiné možnosti. Když budete dělat pro luxusní značky, budete mít úplně jiné možnosti. Pokaždé jde o to, pochopit tužby zákazníka, ale nemůžete zase dělat přesně to, co chce, protože vy musíte snít sny, které on teprve bude mít. Jinak to pro něj bude nuda.
* Je těžší navrhnout auto snů, nebo lidovku?
Těžko říct. V životě potřebuje člověk zkusit obojí, ale čím jednodušší jsou věci, tím je to těžší.
Vždy jde o to, pochopit tužby zákazníka, ale nemůžete zase dělat přesně to, co chce, protože vy musíte snít sny, které on teprve bude mít. Jozef Kabaň • (4. ledna 1973, Námestovo, Slovensko) • V roce 1991 začal studovat průmyslový design na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Během studií skončil druhý v soutěži mladých designérů pro automobilku Škoda, kterou vyhlásil Volkswagen. Do automobilky tak nastupoval ještě během studia a to mu pomohlo k přechodu na prestižní londýnskou Royal College of Art, odkud se rekrutují nejvýznamnější designéři světa. • Kabaň dokonce dostal výjimku a mohl studovat rovnou magisterský obor, přestože neměl dokončený bakalářský. Již tehdy měl totiž dvě auta Volkswagenu ve výrobě. V roce 1997 školu jako vůbec první Slovák dokončil a už dva roky nato začal pracovat na nejrychlejším sériově vyráběném vozu Bugatti Veyron. Auto navrhl celé s výjimkou kol, na něž údajně neměl dostatek času. • V roce 2003 odešel od Volkswagenu k Audi a v roce 2008 nakonec zakotvil (stále v rámci koncernu) u Škody Auto. Jeho cesta na vrchol je lemována prestižními cenami – mimo jiné získal Giorgio Giugiaro Award for Design Innovation, což je v oboru jedno z vůbec nejvyšších ocenění.
O autorovi| pur@mf.cz