Centrum Solvit, služba ProCoP a Jednotná kontaktní místa. To jsou tři veřejné služby, které si zvykli podnikatelé využívat zejména při boji s nadbytečnou byrokracií na území Evropské unie. Nyní stát tyto služby spojil v jednotný poradenský systém. Podnikatel tak nemusí tápat, na koho se s kterým problémem obrátit.
Foto: Jakub Stadler
Francouzský úřad chce po vaší firmě neoprávněně nový certifikát výrobku, přestože máte test platný pro celou Evropskou unii? Nebo hodláte založit firmu v Polsku, ale místní byrokraté vám házejí klacky pod nohy? To jsou klasické případy, ve kterých si čeští podnikatelé zvykli obracet se na poradenské Centrum Solvit, Jednotná kontaktní místa či službu ProCoP.
Tyto tři veřejné služby, o jejichž činnosti jsme pravidelně informovali i v Českém exportu, od letošního ledna ministerstvo průmyslu a obchodu spojuje v jednotný systém. „V průběhu roku nabídneme postupně celkem 52 ,kamenných poboček‘, kam se mohou podnikatelé obrátit o pomoc,“ říká ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.
Tři zbraně proti byrokracii
Pro informaci připomínáme, čím se jednotlivé, nyní spojené poradenské služby zabývají.
Centrum Solvit pomáhá řešit problémy se zahraničními úřady, a to například s uznáním odborné kvalifikace, vracením DPH z jiného státu nebo s obstrukcemi při uvádění výrobku na nový trh. Podle posledních statistik český Solvit díky neformálnímu řešení sporů ušetřil za jediný rok firmám i občanům 320 milionů korun.
ProCoP neboli Product Contact Point vyřizuje dotazy, které se týkají uvádění výrobků na evropský trh. Český ProCoP na otázky odpovídá v průměru do 10 pracovních dnů, lhůta je přitom tři týdny. Převažují dotazy českých podnikatelů, ale jeho služeb využívají i zahraniční výrobci a distributoři. Nejčastěji se dotazy týkají stavebních nebo strojírenských výrobků, potravinářství, hnojiv, kosmetiky, léčiv nebo textilních výrobků.
Jednotná kontaktní místa, zkráceně JKM, podnikatele provedou veškerým papírováním potřebným pro start podnikání jak v Česku, tak i v dalších členských zemích EU. Převládá Německo se zhruba třetinovým podílem na všech dotazech. Po dalších sousedních zemích Slovensku, Rakousku a Polsku se podnikatelé zajímají ještě o možnost nabízet své produkty a služby ve Velké Británii a v Nizozemí. Nejčastěji se ptají na oblast velkoobchodu a maloobchodu, řemesel, stravovacích či sociálních služeb.
Zatímco Centrum Solvit se zaměřuje především na řešení problému se zahraničními úřady, ProCoP neboli Produkt Contact Point radí při uvádění výrobků na evropský trh. Jednotná kontaktní místa zase nabízejí informace zejména pro založení firmy v členských zemích Evropské unie. Toto poradenství je zdarma. Obvykle je také rychlejší než řešení sporů například soudní cestou.
Spojení těchto tří služeb v jeden systém především zjednoduší orientaci podnikatelům. Ti nebudou nyní tápat, na které z poradenských center se mají se svým dotazem obrátit. „Podnikatel většinou tak ostře nerozlišuje, jestli jeho problém spadá spíš do problematiky uvádění výrobku na trh, nebo se týká přímo nějakého zahraničního úřadu,“ podotýká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.
Česko předběhlo Evropu
V rychlém vybudování tohoto poradenského systému Česko předběhlo většinu evropských zemí. K jeho vytvoření totiž vyzvala evropská Směrnice o službách na vnitřním trhu již v roce 2006, mnohé členské země ale tyto služby dodnes nezřídily. „Mrzí nás, že se to týká například i některých našich sousedních zemí,“ podotýká k tomu ministr Kocourek.
Účinnost systému totiž do značné míry záleží na tom, že poradenská centra vzniknou ve všech členských zemích. Například český Solvit se pak se stížností české firmy může obrátit třeba na Solvit francouzský a ten zas zatlačí na tamější úřad, který českou firmu obtěžoval nadbytečným papírováním.
I v současném sjednocení všech tří služeb v jednu Česká republika předběhla ostatní unijní země. Žádná z nich totiž zatím tento v podstatě velice logický krok neudělala.
Německo a Rakousko se otevřou v květnu
Poradenský systém Česko zdokonaluje i proto, aby bylo dobře připraveno na důležitou letošní změnu. Od 1. května Německo a Rakousko zcela otevřou svůj pracovní trh pro občany zemí, které přistoupily k Evropské unii v roce 2004, tedy i pro občany České republiky. V praxi to znamená, že již nebude potřeba pracovní povolení. I nadále ovšem bude po tomto datu nutné počítat s rozdílnými právními podmínkami při uzavírání pracovních smluv, značně odlišnými systémy sociálního zabezpečení a uznávání odborné kvalifikace.
O pomoc lze požádat na webu i v poradenské pobočce
Kam se tedy nyní můžete obrátit o pomoc? Nejrychlejší vstupní branou do poradenského systému jsou internetové stránky www.businessinfo.cz. Zde najdete v kolonce Evropská unie formulář, ve kterém zjednodušeně popíšete svůj problém. Systém už sám přiřadí dotaz odborníkům na danou oblast. Ti pak kontaktují jak samotného podnikatele, tak příslušné instituce v zahraničí. „Důležité je, že pro pracovníky nekončí celá věc tím, že iniciují řešení. Zhruba po dvou měsících se podnikateli sami ozvou s dotazem, jestli skutečně došlo k nápravě, jestli byl problém odstraněn,“ zdůrazňuje Michal Minčev, ředitel odboru vnitřního trhu a služeb EU Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Vedle elektronického portálu může podnikatel zvolit také osobní návštěvu v kamenném poradenském centru. Postupně by jich do systému mělo být zařazeno celkem oněch dvaapadesát. Páteří sítě je již 17 fungujících Jednotných kontaktních míst. Jsou v každém krajském městě a dvě najdete v Praze. Dále jsou do sítě zařazena centra Solvit a ProCoP, jež obě sídlí v pražské centrální budově ministerstva průmyslu a obchodu v ulici Na Františku.
Poradenská síť ale poroste i do zahraničí. Postupně do ní mají být totiž zařazeny také obchodně-ekonomické úseky zastupitelských úřadů ČR v některých zemích a také zahraniční kanceláře agentury CzechTrade.
Systém tak v zásadě využívá již stávající kapacity úřadů a dále nezatěžuje státní rozpočet. Výdaje na správu systému a provoz jeho ústředí na ministerstvu průmyslu a obchodu je zhruba 10 milionů korun ročně.