Centra Solvit pomáhají firmám, jež se dostaly do problémů s úřady na území Evropské unie. Případ české společnosti, která žádala zpočátku neúspěšně o vrácení daně v Polsku, ukazuje, že pomoci se lze úspěšně dovolat.
Autor: Martin Siebert
V roce 2007 jedna úspěšná česká firma zabývající se výrobou a montáží hasicích přístrojů rozšířila své aktivity i na polský trh. Zakázky proběhly bez sebemenších problémů, působení v Polsku pokračovalo a jednalo by se o ekonomický úspěch, kdyby se neobjevily problémy s vrácením daně.
Společnost si začátkem roku 2008 požádala o vrácení DPH z Polska, na něž měla právo, jelikož byla jako plátce DPH přihlášena v Česku a v Polsku neměla ani sídlo ani pobočku. Polské úřady však zareagovaly až po takřka ročním mlčení, kdy těsně před Vánoci dorazil dopis, v němž požadovaly doplnění informací. Nepřítomnost vedoucího po dobu svátků však způsobila, že firma promeškala lhůtu k dodání dokladů, a musela se tak smířit s tím, že za rok 2007 DPH zpátky nedostane. Daňové právo, a to nejen v Polsku, je totiž co se dodržování lhůt týče nekompromisní.
Druhý pokus také bez úspěchu
V roce 2009 si společnost opět zažádala o navrácení daně, ale ani tentokrát polské úřady více než půl roku nereagovaly. Firmě začala docházet trpělivost a obrátila se na Solvit, systém řešení problémů na vnitřním trhu EU.
Solvit vzniknul v roce 2002 z iniciativy Evropské komise. Jedná se o celoevropskou síť, která slouží k neformálnímu, rychlému a bezplatnému řešení problémů, které se vyskytnou v oblastech volného pohybu zboží, osob či služeb. Ukázalo se totiž, že existuje celá řada situací, kdy správní orgány členských zemí EU neaplikují evropské právo, ačkoliv jsou k tomu povinny. To pak působí problémy třeba občanům žádajícím v zahraničí o rodinné dávky či podnikatelům, kteří získají zakázku za hranicemi Česka, nebo chtějí uvést na trh jiné členské země svůj výrobek, ale dozorový orgán po nich vyžaduje nadbytečné formality nebo například opakování již jednou provedených testů. Pro tyto případy je tu Solvit a pomoci mohl i české firmě s navrácením DPH z Polska.
Berní úřad povolil
Podle ustanovení směrnice 79/1072/EHS totiž byly polské orgány povinny rozhodnout a případně vrátit DPH do šesti měsíců od podání žádosti. Firma kontaktovala Solvit centrum začátkem prosince 2009, český Solvit se spojil se svými polskými kolegy, kteří „zatlačili“ na polský daňový úřad a první pracovní den nového roku 2010 už ve společnosti otvírali dopis z Polska, v němž se oznamuje, že bylo rozhodnuto o vrácení DPH za rok 2008.
V tomto konkrétním případě se plně projevily výhody systému Solvit – neformálnost a rychlost při komunikaci s podnikatelem, který vysvětlí podstatu případu pracovníkům Solvit, dodá e-mailem nascanované související dokumenty a přitom vůbec nemusí opustit kancelář. O zbytek už se postarají pracovníci Solvit center, veškerá pomoc je přitom k dispozici zdarma.
V souvislosti s vracením DPH je třeba připomenout jednu zásadní změnu, k níž došlo k 1.1.2010. Implementací směrnice č. 2008/9/ES, kterou se stanoví pravidla pro vracení DPH, do českého právního řádu (§ 82 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) se zcela změnil systém žádání o navrácení DPH.
Plátce (tedy český podnikatel, který zaplatil DPH mimo území Česka) má nárok na „vrácení daně, která mu je účtována osobou registrovanou k dani v jiném členském státě za zdanitelná plnění s místem plnění v tomto jiném členském státě“. Stejně jako dosud ale jen v případě, že v tomto jiném členském státě nemá sídlo, místo podnikání ani provozovnu. Nejzásadnější novinkou je, že celý proces se přestěhoval na internet: podnikatel musí elektronicky podat žádost o přidělení přístupu do aplikace pro vracení DPH a následně zažádat o vrácení daně. Dodejme ještě, že pro vrácení DPH za rok 2009 je třeba požádat ve zmíněné aplikaci do 30. září 2010.
I do budoucna však platí, že kterýkoliv občan nebo firma, která se cítí poškozena na svých právech tím, že nějaký správní orgán špatně použil ustanovení evropského práva či je dokonce úplně ignoroval, se může obrátit na Solvit centrum. České Solvit centrum řeší přes sto případů ročně z nejrůznějších oblastí (problémy související se zaměstnáním v zahraničí, uváděním výrobků na trh, přeshraničním poskytováním služeb, registrací dovezených automobilů atd.) a dlouhodobě se vykazuje více než osmdesátiprocentní úspěšností.