PRAHA (vlp) - Klienti ČSOB, prosaďte svá práva! Tímto imperativem nezačíná Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) novou filipiku proti největší české bance. SOS hodlá prodat první hromadnou žalobu na banky a vyzývá nespokojené „spotřebitele“, aby se připojili. Sdružení mimo jiné vadí, že ČSOB požaduje za vedení účtu poplatek. Banka, jak uvedla mluvčí sdružení Ivana Picková, rovněž s SOS nekomunikuje a neřeší stížnosti svých zákazníků. „Pokud splňujete podmínky výzvy a souhlasíte s nimi, můžete se do 2. prosince 2005 připojit ke koordinovaně podávaným žalobám proti ČSOB, připravovaným spolupracující advokátní kanceláří Holec, Zuska & Partneři, a požadovat vrácení již zaplacených peněz za poplatky zpět,“ dodává sdružení.
Geneze vzniku žaloby je jednoduchá. SOS na základě údajných stížností klientů ČSOB vyzvalo banku v květnu letošního roku, aby se zdržela protiprávního jednání. Výzva směřovala zejména k poplatku za zrušení účtu a poplatku za vedení účtu, který by dle názoru SOS neměl v sazebníku banky figurovat. Banka sdružení odpověděla, ať se jí neplete do obchodní politiky. Poplatky za vedení účtu požaduje většina bank. Picková na dotaz týdeníku EURO uvedla, že žalobu pouze na ČSOB hodlá sdružení podat proto, že na banku eviduje nejvíce stížností.
Banka si útok sdružení nenechala líbit a reagovala deseti dotazy. Argumentuje vlastními výzkumy, z nichž vyplývá, že 94 procent klientů je s jejími službami spokojeno, existencí poplatků ve všech druzích služeb a podobně. Domnívá se rovněž, že vedení SOS může být podjaté. Zdroj týdeníku EURO uvedl, že minimálně dva členové vedení SOS mají účet u ČSOB a řeší si prostřednictvím sdružení své osobní problémy. Picková na dotaz, zda předseda SOS František Lobovský a místopředseda David Šmejkal mají účty v ČSOB, odmítla odpovědět. „K takovým otázkám se zásadně nevyjadřujeme,“ uvedla pouze.