Menu Zavřít

Souboj designérek: Padák nebo límeček?

4. 3. 2012
Autor: profit

Už jen pár dní nás dělí od vyhlášení Cen Czech Grand Design za rok 2011, které udělí Akademie designu ČR v sobotu 10. března. Medaili, jejímž autorem je loňský absolutní vítěz Studio Olgoj Chorchoj, si odnese i jedna ze tří mladých módních návrhářek.

Foto: Czech Grand Design

Autorky Zuzanu Kubíčkovou, Denisu Novou i Hanu Zárubovou akademici vybrali do užší nominace a jedna z nich odejde 10. března ze Stavovského divadla s cenou za módní design. Jejich práce odborníky zaujala i přesto, že se mezi 10 kandidáty širšího výběru objevila mnohem zvučnější jména módního světa, třeba Klára Nademlýnská s kolekcí pro podzim a zimu 2011/2012, nebo Liběna Rochová s limitovanou kolekcí pro stejné období.

Hana Zárubová letos vítězství v Czech Grand Design obhajuje. Do boje o ocenění roku 2011 vstupuje s kolekcí Air Force, jehož hlavní inspirací byl vítr a padáky. Kolekce v mnohém navazuje na loňskou úspěšnou sérii Fix-you a No.kolo.

Letošní tvorbu sama autorka shrnuje jako svět chyb a spontánních náhod. „Není oděv nejhezčí, když se soukáte do saka a jeden rukáv spadne z ramene? Když šaty nemají zapnutý zádový zip, nebo když se do balonové obří sukně ve dveřích zapojí průvan, který si s látkou a lidskou siluetou pohraje po svém?“ ptá se designérka. Právě tyto okamžiky Hanu Zárubovou okouzlily.

Deformace pomocí neoprenu

Náhodně mají vypadat její modely, na něž použila vlnu, úplet, padákové hedvábí a neopren. „V detailech kolekce najdete pevný okraj látky, který se normálně ustřihne a vyhodí, neopren je spojený s hedvábím či vlnou a padákové hedvábí funguje stejně jako luxusní šusťák,“ vysvětluje svůj postup autorka.

O rozevlátost se má postarat vítr. Někde deformaci autorka nechává na přírodě, jinde pokřivení docílila využitím neoprenu, který zvláštní tvar udrží. Překvapivého efektu ale dosáhla i díky tomu, že neopren potáhla například oblekovou látkou, vlnou nebo úpletem. V kolekci jsou z takového materiálu šaty, kostýmy i kabáty. Doplňují je neoprenové kabátky, úpletová trička a šaty s opasky z přírodní kůže. Kolekci uzavírají tři bílé pláště z padákového hedvábí.

Kostýmy a bundy jsou navíc potištěné razítky z dílny grafika Štěpána Malovce. Vypadají tak, jako kdyby prošly výstupní kontrolou. Grafika má evokovat razítko, které se objevuje na zkontrolovaných padácích nebo na pneumatikách.

Límeček jako opasek

Na tradiční přírodní materiály jako hedvábí či bavlna sází druhá finalistka Zuzana Kubíčková. Netradiční je ovšem například kombinace květinového potisku s puntíky či využití výrazného límečku jako ústředního motivu oblečení. Límeček se dá podle Zuzany Kubíčkové nosit na krku, ale také jako pásek, čehož hojně ve svých modelech využívá. Na výsluní se díky její kolekci znovu dostává i kabelka ve stylu psaníčka. Zuzana Kubíčková ho v kolekci pro jaro a léto 2012 připravila ve dvou velikostech i různých barvách.

Zatímco Hana Zárubová ladí svou kolekci spíš do tmavších barev, bílé či krémové, Zuzana Kubíčková dává prostor barevnosti. Jde o odstíny modré, béžové v kombinaci s růžovou či oranžovou. Pro večerní šaty z hedvábného sametu ovšem autorka zvolila klasickou černou barvu. „Jde o kolekci Ready to Wear, ryze praktickou sérii, která splňuje kritéria malosériové výroby. I přesto si kolekce drží svou osobitost díky velkému podílu ruční práce. V historii mé tvorby je to první počin tohoto druhu,“ vysvětluje Kubíčková.

Kvazipánská jednoduchost

Nejzkušenější z trojice finalistek je pravděpodobně módní návrhářka Denisa Nová. Česko reprezentovala například na mezinárodní výstavě Expo 2010. V Czech Grand Design se snaží uspět s kolekcí pro podzim a zimu 2011/2012. Její jádro tvoří černý a bílý rolák, rolákové černé šaty, černé kalhoty v pánském stylu, multifunkční přehoz z alpaky a kvazipánský kabát z černé vlny. Nesmí chybět ani lodičky na jehlovém podpatku.

bitcoin_skoleni

I Denisa Nová ladí své oblečení spíš do méně výrazných barev. Převažují tmavé odstíny a černá. Důvodem může být, že tvorba pro aktuální podzim a zimu má vycházet z pocitu jednoduchosti, přirozenosti a lidskosti. Podle Denisy Nové je cílem, aby kolekce působila nekomplikovaně, čehož docílila zajímavým střihem, který má být podle autorky druhou přirozeností těla.

Na modely tří finalistek kategorie Módní design i práci dalších sedmi autorů ze širšího výběru akademiků se můžete zajít podívat až do 25. dubna do Národního technického muzea. Vystaveny jsou zde i práce designérů nominovaných v dalších kategoriích. Každý si tak může zahrát na porotce a vybrat si své designéry roku.

  • Našli jste v článku chybu?