Spor o ochrannou známku na síti
V obchodech se již jistě každý setkal s falešnými výrobky, které klamou zákazníka zdánlivou podobností se světově proslulými značkami. Značková voda po holení Davidoff, za kterou zaplatíte místo obvyklých patnácti set jen pár set korun, odhalí svoji pochybnou kvalitu až po rozbalení krabičky. Až pak je vidět, že v názvu chybí jedno „f . Případný spor o ochrannou známku je ovšem ve světě hmatatelných produktů poměrně jednoduchý. Daleko obtížnější je rozsoudit analogický spor ve virtuálním světě onlineového obchodu. Česká firma jobs.cz zahájila svoji činnost na internetu už v létě 1996. Její webová stránka poskytuje elektronickou alternativu k tradičním formám výběru zaměstnání. Pomůže zájemci v krátkém časovém období nalézt práci. Systém funguje přirozeně i opačně. Zaměstnavatel – klient si na webovou stránku virtuální agentury umístí inzerát, v němž hledá kandidáty na určité pozice ve své firmě. Zatímco společnost si za službu zaplatí, člověk - uchazeč má přístup k informacím o volných místech zdarma. Není jobs jako job. Jobs.cz však dnes není na „síti sama. Postupem času vznikaly podobně zaměřené firmy, z nichž si mnohé zvolily v názvu domény slovo job v různých obměnách. Jednou takovou je česká odnož renomované německé firmy Jobs & Adverts, která na síti pod doménou jobpilot.cz nabízí služby spojené s takzvaným online recruitmentem. A právě tady nastal střet. Šéf jobs.cz Libor Malý si nechal zaregistrovat doménu jobspilot.cz, jejíž jméno je téměř shodné s konkurenčním jobpilotem.cz, až poté, co na trh vstoupila Jobs & Adverts. Liší se v přidaném písmenku, naznačujícím anglické množné číslo. Zajímavější je fakt, že se při kliknutí na jobspilot.cz hned zobrazí webová stránka Malého firmy jobs.cz. To se přirozeně nelíbí Jaroslavu Eliášovi, který šéfuje českou pobočku jobpilot.cz. „Investovali jsme spoustu peněz do kampaně a domníváme se, že jednání pana Malého není fér, konstatuje Eliáš. Z výpisu registrace domén vyplývá, že si Malý nechal pro jistotu zaregistrovat i další domény konkurentů – přirozeně s písmenkem „s navíc. Podobně tedy internetový surfař dopadne, pokud zavítá na stránky firem, jež nabízejí práci pod jmény jobsonline.cz, ijobs.cz, jobslist.cz. Všechny zmíněné adresy bezpečně zakotví na Malého jobs.cz. Oba hájí svou pravdu. Malý ale své počínání nehodnotí jako nekalé praktiky. Naopak je názoru, že bylo jeho povinností chránit se proti konkurenci, která se svezla na čtyři roky fungující značce. „To je, jako kdyby se na trhu s McDonaldem objevila neznámá firma McKačer, která by využívala souvislosti se zavedenou značkou a profitovala by z toho, že by si zákazníci mysleli, že McDonald zahájil novou kampaň, tvrdí Libor Malý. Eliáš je ovšem přesvědčen, že ochrannou známku jobpilot.cz poškozuje Malý. „Oba máme zaregistrované obchodní značky a podnikáme ve stejném byznysu. Navíc konkurence přišla o čtyři roky později a všichni mají v názvu slovo „job . Postaral jsem se, aby mě konkurence ohrožovala co nejméně, vysvětluje Malý. Tvrdí, že neexistují zákony, které by podobný spor mohly vyřešit. „To, co jsem udělal, považuji za svoji obchodní strategii. Kdyby pan Eliáš seděl na mém místě, musel by se proti konkurenci bránit stejně, říká Malý. Eliáš nepopírá, že jobs.cz je na onlineovém trhu s prací mazákem. Právě proto ho ale překvapuje, že firma, jejíž reklamní slogan zní „Spojení s elitou“ potřebuje chránit svůj byznys takovými praktikami. Šéf jobpilotu se bude snažit spor vyřešit mimosoudní cestou. Pokud se s Malým nedohodnou, což je pravděpodobné, bude se moci Eliáš obrátit na registrátora domén s koncovkou cz, což je společnost CZ.NIC. Subjekt, jenž si zaregistruje doménu, automaticky přistupuje na pravidla stanovená národním registrátorem. Ten přesně stanoví postup při případném sporu. V praxi to vypadá následovně: Poškozená strana si na internetové stránce www. nic.cz vybere ze Seznamu nezávislých odborníků člověka, který vypracuje analýzu. Totéž udělá i druhá strana. Pokud se obě dohodnou s odborníkem na použití tohoto postupu, stává se pro ně závazným. Představenstvo CZ.NIC pak dospěje k nějakému závěru a v krajním případě může udělit pokyn technickému správci domén KPNQwest Czechia, aby adresu zrušil. Případ pro Šalamouna. Odborníci z firmy, která zajišťuje technickou správu domén, poukazují i na to, že v praxi může takový spor trvat donekonečna, protože základem smírčího řízení je předpoklad, že se strany chtějí dohodnout. Podobný případ zatím národní registrátor neřešil. Všechny jmenované servery obsahující slovo job, a zejména Eliášův jobpilot, se tak budou muset spolehnout na dohodu, nebo se připravit na soudní spor. Vydavatel internetového Neviditelného psa Ondřej Neff vidí případ jako hodný rozsudku Šalamouna: „Kdyby si ta konkurenční firma založila dejme tomu zamestnani.cz a Libor Malý si zaregistroval zamestnam.cz, dalo by se diskutovat o morálnosti takového kroku (hůře ale o ilegálnosti). Jenže primárně Malý měl „odjakživa jobs, a když si pan Eliáš registruje job+něco, tak si koleduje o nelibost Libora Malého. To zaprvé. Zadruhé je běžná praxe při registraci značek, že se registrují i podobně vypadající loga a podobně znějící názvy. Trochu teď lituji, že nejsem Šalamoun. Navrhoval bych takovéto řešení: Ať si pan Eliáš zaregistruje domény bez „job a pan Malý ať mu za jeho doménu – už bez „job“ nepíše žádné „s“ .