Menu Zavřít

Souboj pojišťováků

18. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Skupina AXA přišla na Slovensku o 30 tisíc klientů

Když se dva perou, třetí se směje. Alespoň pokud jde o spor dvou významných firem ze světa finančních služeb. Neshody mezi finanční skupinou AXA a makléřskou sítí ZFP musí řešit dokonce soud. A kdo je ten třetí? Pojišťovna Aegon, světový gigant v oblasti investičního a životního pojištění.
Francouzská AXA vtrhla na český a slovenský trh loni na jaře, kdy koupila pojišťovnu Winterthur. Jenže už tehdy byly vztahy mezi slovenským Winterthurem a makléřským domem ZFP vyhrocené. Zděděný spor se Francouzi rozhodli řešit nekompromisně. Loni na podzim podali žalobu. Chtějí od ZFP a jejích pojišťovacích agentů 26 milionů slovenských korun. Tolik včetně penále činí vyplacené provize firmě ZFP za „dohození“ zhruba 30 tisíc klientů. Právě 30 tisíc lidí prý firma ZFP poté, co je sehnala pro Winterthur, odlákala ke konkurenci, kde za ně vyinkasovala další, tentokrát tučnější provize, tvrdí AXA. Zatímco totiž Winterthur platil zhruba 3,5 tisíce slovenských korun za každého nového klienta, konkurence slibovala devět tisíc, říkají právníci pojišťovny AXA Slovensko. A kdo že je ta štědrá konkurence, které přibylo téměř 30 tisíc klientů? Pojišťovna Aegon.

Konkurenční boj je běžná věc

Akciovou společnost ZFP založili manželé Poliakovi v roce 1995. Firma nabízí finanční poradenství a na svých internetových stránkách slibuje výhodné sociální, spořící a pojistné programy. Vedení firmy tvrdí, že odchod klienta ke konkurenci je zcela běžná věc. Jenže dle firmy AXA tak, jak to provedla firma ZFP, byla porušena dohoda o storno provizích. Tedy ta část smlouvy, která přesně stanoví, za jakých podmínek lze zrušit smlouvu, aniž by bylo nutné vracet provizi za klienta.
Martin Bohoš, šéf právního oddělení AXA Slovensko tvrdí, že ZFP se vrácení provize záměrně vyhýbá. A čím déle spor trvá, tím se snižují šance na získání dlužné částky. Dle Bohoše prý vedení ZFP převedlo téměř veškerý majetek na spřátelené firmy, především na ZFP Akademii, kterou titíž majitelé založili před pěti lety a která stejně jako akciová společnost ZFP působí v České republice i na Slovensku. „To, že vyvedli veškerý majetek z firmy ZFP, dokazuje, že své závazky nikdy nechtěli platit,“ konstatoval Bohoš. Z tohoto důvodu se také AXA rozhodla většinu dlužné částky vymáhat přímo po zprostředkovatelích, fyzických osobách, tedy externích pracovnících makléřské sítě ZFP, kteří nejprve vodili klienty do Winterthuru, a poté do Aegonu. AXA totiž měla smlouvu nejen s firmou ZFP, ale i s jednotlivými zprostředkovateli firmy ZFP. „Od fyzických osob se nám lépe vymáhají prostředky než od firmy, ze které zmizel veškerý majetek,“ konstatoval Bohoš.

Peníze na soudy máme

Společnost ZFP obvinění zcela odmítá a tvrdí, že žádné smlouvy neporušila. A podala na pojišťovnu AXA několik žalob. „Nároky firmy AXA neuznáváme ani co do důvodu, ani co do výše, přesto máme zájem celý spor urovnat mimosoudní cestou,“ řekl týdeníku EURO právní zástupce firmy ZFP Peter Česla z advokátní kanceláře Chochoľák, Česla & partners. Firma prý pojišťovně AXA navrhla, že převezme veškeré sporné závazky svých zprostředkovatelů vůči firmě AXA. To však AXA zamítla, tvrdí Česla.
Vedení ZFP popírá, že by firma neměla majetek. Tvrdí, že má dostatek prostředků na zaplacení v případě soudní prohry. Dle Česly to dokazuje, že firma už podala několik žalob, za které zaplatila soudní poplatky ve výši tří milionů slovenských korun. ZFP také kritizuje fakt, že AXA nepodala žalobu svým jménem, ale prostřednictvím firmy Lafine Delzio, kterou si najala na tuto kauzu. „Jde o agenturu, se kterou je problém komunikovat. Nepřebírá poštu a používá nestandardní praktiky řešení. V této souvislosti jsme zvažovali podání trestního oznámení,“ poznamenal Česla.

bitcoin_skoleni

Začátek kauzy před dvěma roky

Celý spor začal na Slovensku v roce 2006. Na jaře toho roku AXA, tehdy ještě Winterthur, zjistila, že jí odcházejí tisíce klientů, které do pojišťovny přivedla firma ZFP, respektive její zprostředkovatelé. V roce 2005 pracovalo pro ZFP zhruba šestnáct tisíc zprostředkovatelů. Po některých nyní AXA chce nazpět provize za klienty, které o rok později ZFP přesvědčila, aby šli do Aegonu. „Pokud jde o přestup klientů, chceme zdůraznit, že je to právo každého klienta a že je jen jeho věcí, zda je využije, nebo nevyužije. Současně však chceme poukázat i na to, že společnost AXA údajně na přestupech klientů získala více, než ztratila,“ píše se v prohlášení společnosti ZFP. Dalším problémem je, že mnozí, dnes už bývalí agenti-zprostředkovatelé ZFP okamžitě poté, co od firmy AXA dostali výzvu k vrácení provizí, uvedli, že je od ZFP nikdy nedostali. Po některých přitom AXA žádá i statisícové částky, protože jejich jméno je na smlouvě u klientů, kteří odešli ke konkurenci tím způsobem, že porušili smlouvu. Vyděšení makléři proto okamžitě kontaktovali vedení ZFP, aby si spor s Francouzi vyřešilo samo. Vedení ZFP se navíc snažilo spolupracovníky své obchodní sítě uklidnit výzvou, kterou má týdeník EURO k dispozici. V ní předseda představenstva ZFP Vladimír Poliak slibuje svým makléřům, že je firma připravena převzít závazky ve věci storna provizí, ke kterým vyzvala AXA.

Chceme 80 milionů

V současné době je celý spor ve fázi, kdy se obě firmy vzájemně obviňují. AXA tvrdí, že ZFP vytunelovala speciální účet, kam jí tehdejší Winterthur posílal provize a ze kterého měla platit jednotlivé makléře. Jenže ti žádné peníze kvůli nejasnému systému odměňování v ZFP nikdy nedostali. ZFP zase nařkla firmu AXA z neférového obchodního jednání. ZFP dokonce podala několik žalob. Například žalobu na ochranu dobré pověsti. Kromě toho se ZFP u soudu domáhá zrušení dohody o stornu provizí. Tedy té části smlouvy, která umožňuje firmě AXA požadovat nazpět provize za klienty, jež ZFP přivedla do Aegonu. Náhrady, které v těchto žalobách požaduje po pojišťovně AXA, činí téměř 80 milionů slovenských korun. Celou kauzu rozhodne až soud. Jisté je zatím jen to, že se Aegon může radovat. Díky této kauze pojišťovna získala slušný počet nových klientů.

  • Našli jste v článku chybu?