Pavel Šumera šéfuje litoměřické pobočce mezinárodní společnosti Hennlich, která má továrny a kanceláře v desítkách zemí světa. Když potřebuje jet na jednání za svými kolegy do Polska, Maďarska či na Slovensko, v autě stráví jen pár minut. Přesněji řečeno jen ten čas, než nasedne do svého šestimístného turbovrtulového Piperu Malibu. A v pobočce v Martinu na středním Slovensku, kam by autem cestoval šest hodin, přistane za hodinu.
Od jara do podzimu
„Velkou výhodou používání malého letadla je možnost přistání na malých lokálních letištích, kterých je v Evropě několik set. Obvykle pak cesta z letiště do finálního místa určení trvá pouze pár minut,“ popisuje Pavel Šumera. Svůj Piper využívá nejčastěji od jara do podzimu a ročně nalétá kolem dvou set hodin. Jedna letová hodina, včetně paliva, údržby a parkování, ho při takovém objemu vyjde na 12 tisíc korun. Když se spočítá, že jen cestou na Slovensko a zpět ušetří jeden pracovní den, je to pro šéfa firmy neocenitelné. „Pracovní cesty tvoří drtivou většinu doby využití letadla,“ doplňuje.
Litoměřický Hennlich mimochodem získal v roce 2012 zakázku v leteckém průmyslu. Dodával Suchoji manipulátory pro tryskové motory. Nyní s jiným ruským výrobcem jedná o výrobě a dodávce dalších dvou manipulátorů.
Cena staršího Piperu Malibu se na americkém trhu pohybuje v přepočtu kolem dvanácti milionů korun. Proti soukromým tryskáčům první ligy byznysmenů je to letecký lowcost. Výhody soukromých letů jsou v obou případech stejné.
Jedna letová hodina, včetně paliva, údržby a parkování, ho při takovém objemu vyjde na 12 000 korun.
Trh se soukromými letadly, konkrétně s první třídou takzvaných byznys jetů, se v Česku však v současnosti de facto zastavil. Tryskáčů je v Česku 34, na Slovensku 11. Vloni přibyl v tuzemsku jen jeden, stejně jako v Rumunsku nebo Moldavsku. Na Slovensku žádný. Pokud se porovnají prodeje s nákupy ve střední a východní Evropě, přibylo za rok osm letadel. Podle odborníků je to víc než jasný signál o tom, že byznys v Evropě poučen následky krize neutrácí. „Statistiky jednoznačně ukazují, že středoevropský trh má k předkrizovým číslům ještě hodně daleko. Propad je zřejmý zejména u nových letadel a je otázkou, zdali se k předkrizovému tempu růstu ještě někdy vrátí. Je klidně možné, že stav před rokem 2007 byl vlastně již přehřívající se bublinou způsobenou dlouholetým ekonomickým růstem, která vlivem recese splaskla,“ říká Marián Jančařik, obchodní ředitel společnosti Colibri Aircraft ve střední a východní Evropě.
Rolls-Royce mezi tryskáči
To, že nové tryskáče v Česku de facto nepřibývají, znamená, že bohatí Češi už mají vesměs nakoupeno. Jejich stroje jsou v leteckém rejstříku obvykle skryty za jména firem, které stroje pronajímají nebo je hangárují. V oboru je to takové diskrétní pravidlo. Celý systém funguje tak, že jeden nebo více vlastníků letadla si stroj pořídí na leasing a firmy se jim o ně starají, případně zajišťují pronájem.
Tak například Embraer 145 v hodnotě kolem dvaceti milionů dolarů je oficiálně vlastněn irskou společností Jet One Legacy Limited, provozovatelem je pak ABS Jets. Tato firma podniká v privátním létání v Česku i střední Evropě, přičemž patří pod skupinu J&T. Embraerem v minulosti často létal spolumajitel skupiny Patrik Tkáč.
Tryskáče v číslech |
---|
34 soukromých tryskáčů je registrovaných v Česku |
8 nových soukromých tryskáčů přibylo vloni ve střední a východní Evropě; podle odborníků je to spíše průměr |
1 mld. Kč je odhadovaná cena dopravního boeingu Petra Kellnera |
O Petru Kellnerovi je známo, že se přemisťuje letounem Gulfstream, což je stroj o třídu výše než Embraer 145. Jde o rollsroyce mezi privátními tryskáči. Veřejně ale není dohledatelné, jestli Petr Kellner ještě do Gulfstreamu G550 usedá. Údajně si ho ponechal už jen jako zálohu na kratší cesty, když přesedlal v roce 2010 na obří cestovní Boeing 737-700 BBJ v hodnotě zhruba jedné miliardy korun. Aerolinky do obdobných letadel nasoukají 150 cestujících, Kellnerův upravený stroj je však jen pro 12 lidí. Bez zastávky může boeing doletět třeba do Karibiku. Na karibské Arubě je také letadlo oficiálně zaparkováno. V Praze se podle podnikatelských historek musel dokonce upravovat letištní hangár, aby z něj nekoukal ocas dlouhého letadla. A jeho registrační písmena NGK prý znamenají New Generation Kellner, ale kdoví.
Letoun Embraer Legacy se značkou OK-SUN provozuje také ABS Jets. Podle dostupných informací do něj usedá Pavel Tykač. Jde o třináctimístný stroj s doletem šest tisíc kilometrů. Mezi podnikatele, kteří používají soukromé tryskáče, se řadí také Jiří Šimáně z firmy Travel Service, Daniel Křetínský z EPH nebo zakladatel Seznamu.cz Ivo Lukačovič (všichni mají zkušenosti se značkou Cessna). Investor Zdeněk Bakala zase používá Bombardier 5000.
Se slevou
O celkem 51 aktivních privátních letounů se základnou v České republice a na Slovensku se dělí celkem 16 společností, z nichž čtrnáct je českých a pouze dvě slovenské. To podle Martina Jančařika ukazuje na větší vyspělost českého trhu jak z hlediska technického zázemí, letišť a hangárovacích kapacit, tak i z pohledu kupní síly klientů. „Kdybychom se podívali na velikost letounů se základnou v Česku a na Slovensku, zjistíme, že více než polovinu tvoří třída lehkých tryskových letadel, která jsou vhodná zejména na kratší lety po Evropě. Mírně přes dvacet procent připadá na letouny střední velikosti a téměř čtyřiadvacet procent na těžší stroje vhodné pro mezikontinentální lety,“ vypočítává.
O tom, že zlatým časům je konec, svědčí i ceny letadel, které padají dolů. V období před krizí se na trh dostávalo více než tisíc nových privátních letadel ročně. Na nová se muselo čekat někdy i několik let, a existoval dokonce byznys s čelnými místy na pořadníku. „Použitá letadla se krátce po dodání prodávala za víc peněz než nová, a to jen proto, že byla okamžitě k dispozici,“ popisuje šéf Colibri Aircraft. V posledních letech se produkce zredukovala a dnes na trh proudí kolem šesti set nových privátních letadel ročně. Prodávají se obvykle za nižší než ceníkové ceny, navíc ve speciálních balíčcích zahrnujících slevu na údržbu a podobně. l
Kdo létá privat jety v Česku | ||
---|---|---|
Letadlo | Byznysmen | Firma/Skupina |
Boeing 737 BBJ | Petr Kellner | PPF |
Cessna 525A, vrtulník EC 120 | Ivo Lukačovič | Seznam.cz |
EMB 145 | Patrik Tkáč | J&T |
Cessna CL 680 | Jiří Šimáně | Unimex Group |
Bombardier 5000 | Zdeněk Bakala | BMM |
Beech 400 | Ivo Rittig | |
Gulfstream G550 | Karel Komárek | KKCG |
Embraer Legacy 600 | Pavel Tykač | Czech Coal |
Embraer Legacy 650 | Ivo Valenta | Synot |
Čtěte také:
KKCG zcela ovládla leteckou společnost Grossmann Jet Service
Zeman vzal Kellnera k čínskému prezidentovi, pak odletěl do Česka s PPF