Menu Zavřít

Soumrak enjedniček

12. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Předčasné zveřejnění záměru zrušit DPH na firemní vozy může uškodit automobilkám

Ministr financí Miroslav Kalousek hodlá prosadit změnu zákona, na jejímž základě ze silnic zmizí automobily kategorie N1. Ty od klasických osobních vozů odlišuje přepážka mezi prostorem pro posádku a pro náklad. Podnikatelé, kteří si chtějí dát své auto do nákladů, už nebudou muset dovnitř vozu montovat nevzhledné dráty, jež jsou předpokladem pro odpočet DPH z pořizovací ceny. „Připravovaný návrh představuje systémový nástroj určený pro podporu podnikání obecně. Navíc sníží administrativní náklady a odstraní současné deformované chování subjektů,“ vysvětluje Kalousek. Ministr předloží tento návrh v nejbližší době vládě.
Ministr financí má bezesporu pravdu v tom, že novela obohacená o tuto změnu napraví poněkud pokřivený stav, kdy lze mříže umožňující odpočet DPH naleznout ve vozech typu Porsche Cayenne či Suzuki Swift. Původní záměr poslanců a senátorů byl jistě pozitivní a určitě podnikání v Česku prospěl. Kdo z drobných živnostníků mohl, dopřál si pro převoz materiálu či nářadí vůz s oddělenou kabinou vpředu a nákladním prostorem vzadu. Jenže doba pokročila a dnes se v živnostnických „enjedničkách“ prohánějí právníci, manažeři a další. Z výjimky pro podporu drobného podnikání se časem stal paskvil, který jen poukazuje na to, jak je u nás bez možnosti postihu snadné obcházet zákon. V tomto smyslu slova je tedy ministrův počin přínosem, neboť vše směřovalo k tomu, aby se na českém trhu brzy objevil první lehký užitkový kabriolet na světě.
Jenže, jako téměř vždy je tu ukrytý háček. I ministr je jen politik a v současné době není pro politika nic důležitějšího, než co nejvíce prodat své názory, ukázat se jako schopný lídr, jenž dokáže občany uchránit před zlou krizí. Kalousek, který často a právem kritizuje ad hoc protikrizová opatření, jež předem deformují trh kvůli nastaveným očekáváním, se bohužel právě takového přehmatu sám dopustil. Zveřejnil totiž svůj záměr příliš brzy. Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že takzvané lehké užitkové vozy pomáhají vykrývat výpadek prodeje nových automobilů. Zjednodušeně řečeno, část osobních aut se prodává čím dál více jako N1. Jenže, kdo soudný by chtěl mít v autě na tři roky namontovanou železnou mříž, když stačí s nákupem počkat, až ministrův návrh projde sněmovnou? A to je problém. Mluvčí resortu financí Jakob přiznává, že když vše půjde dobře, novela zákona o DPH vstoupí v platnost někdy v březnu či dubnu. To je prodejní výpadek několika tisíc nových vozidel, a to v době, kdy automobilky nic nepotřebují více, než prodávat teď hned. S trochou šikovnosti by se přece dalo zařídit, aby návrh zůstal až do jednání ve sněmovně pod pokličkou a následná časová prodleva by byla téměř nulová.
Je pravdou, že jde jen o pár měsíců, kdy informace o novele zákona o DPH bude působit distorzi na trhu nových vozidel. Stejně tak je pravdou, že jde vlastně jen o pár tisíc nových aut. Stejně tak je ale pravdou i to, že tahle neobratnost byla zbytečná.

  • Našli jste v článku chybu?