Menu Zavřít

Spaghetti mýto

12. 10. 2005
Autor: Euro.cz

O financování projektu se uchází pět bank

Dalo by se říci, že v oblasti korporátního a strukturovaného financování v České republice platí parafráze letitého vtipu: otevřu rádio - HVB Bank, otevřu televizi - HVB Bank. Bojím se otevřít konzervu. Anekdotu sice nemůže vedení této nyní již italské banky aplikovat na všechny oblasti firemního financování, v tendru na elektronické mýto však platí rozhodně. O mnohamiliardovou zakázku českého státu na výstavbu a provoz systému elektronického mýtného se ucházejí čtyři konsorcia a ve třech z nich figuruje jako dodavatel finančních zdrojů HVB Bank, respektive její mateřská UniCredito.

Jak na to?

O zakázku se v konsorciích kromě HVB Bank a UniCredita ucházejí ještě ČSOB, Česká spořitelna a Raiffeisenbank. Každý z finančních domů však nabízí odlišné služby. Nejdále jde ČSOB, která spolupracuje s rakouským konsorciem vedeným společnostmi ze skupiny Kapsch. To týdeníku EURO potvrdilo několik nezávislých dobře informovaných zdrojů. Banka svůj zájem o mýto potvrdila, odmítla však potvrdit jména firem, se kterými spolupracuje. „Původně jsme nabídli pouze financování projektu. Později se však ukázalo, že bychom se mohli podílet i na dalších projektech. Nejprve jsme se obávali, že se můžeme dostat do konfliktu zájmů. Když budeme výstavbu a provoz financovat a zároveň se podílet na samotném obchodě zevnitř, tak bychom mohli platit sami sobě. Primárně jsme chtěli dělat financování, nakonec jsme se rozhodli pro užší spolupráci,“ řekl týdeníku EURO výkonný ředitel pro specializované financování ČSOB Marek Ditz. Banka by kromě nabídky financování, na kterém by v případě úspěchu konsorcia spolupracovala s HVB Bank a Raiffeisenbank, vedla i sběrný účet Ředitelství silnic a dálnic, na který se scházejí platby za mýtné. Není se co divit. Očekávaný roční objem prostředků, který systémem proteče, se pohybuje okolo deseti miliard korun, což není zanedbatelná částka. „Hodláme využít náš systém k tomu, abychom sbírali platby a připisovali je na účet ředitelství silnic a dálnic. S tím je spojeno i vybavení a zajištění míst, kde nejsou čerpací stanice. V tomto směru máme domluvenou spolupráci s PVT, takže jsme v některých věcech i subdodavatelem,“ uvedl Ditz s tím, že páteřní systém, který ČSOB převzala ještě po IPB, umožňuje velmi levně navyšovat kapacitu. „Proto jsme se pustili do tendrů, jako je elektronické mýtné či čerpání dotací pro ministerstvo financí. Tam jsme mohli dát velmi agresivní cenu proto, že nám vznikají minimální dodatečné náklady,“ dodal.

MM25_AI

Českou cestou.

V konsorciu C-Way se v případě úspěchu v tendru o financování postará Česká spořitelna. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že Česká spořitelna by sběrný účet rovněž ráda vedla, vypořádání transakcí však přenechá partnerovi z konsorcia společnosti Raiffeisen Informatic. Systém této firmy již funguje v Rakousku, kde firma spolupracuje se společností Kapsch. Zapojení se do financování mýtného bylo strategické rozhodnutí přímo představenstva společnosti, které v něm vidí velký potenciál do budoucna. „Po zavedení mýtného pro nákladní automobily může denní počet operací dosáhnout až deseti tisíc. Dá se však předpokládat, že stát časem podobně jako nákladní auta zpoplatní i osobní dopravu. Potenciál je tedy obrovský,“ uvedl další ze zdrojů týdeníku EURO, který si kvůli zapojení své firmy do tendru rovněž nepřál být jmenován. C-Way po státu požaduje téměř 34 miliard korun, což je nepoměrně více než konkurence (Kapsch, který je s nabízenou cenou nejblíže, požaduje maximálně 22,1 miliardy korun, konsorcium vedené Felou dokonce jen patnáct miliard korun). C-Way vedené rakouskou firmou A-Way, dceřinou společností Strabagu, však nepovažuje cenu za přemrštěnou. „Nabízíme hybridní systém, tedy propojení mikrovlnné a satelitní technologie. Zadávací dokumentace nebyla napsaná jednoznačně, proto jsme se rozhodli nabídku zpracovat na desetiletou správu systému. V jedné části zadání ministerstvo požaduje pouze pětiletou správu,“ uvedl zdroj týdeníku EURO z konsorcia.

Italské dálnice.

HVB Bank se hodlá podílet na financování mýtného nejen ve spolupráci s ČSOB a společností Kapsch, ale také ve sdružení firem vedených švýcarskou Felou. Služeb nového majitele HVB Bank, italské UniCredito, hodlá stejně jako v Itálii využít Autostrade. HVB Bank na dotaz týdeníku EURO sdělila, že její role v konsorciích, jejichž počet ani jména nepotvrdila, spočívá pouze v dodání finančních zdrojů. „Naši klienti nás o to požádali,“ uvedla mluvčí banky Petra Kopecká. Jeden z bankéřů, jenž si nepřál být jmenován, neboť se v projektu elektronického mýtného rovněž angažuje, však s takovouto interpretací nesouhlasí. „Je to nestandardní počínání a divím se, že to klienti banky tolerují, neboť banka dostává velmi citlivé informace,“ konstatoval.

  • Našli jste v článku chybu?