Půl miliardy dolarů musí společnost Oculus VR vyvíjející helmu pro virtuální realitu zaplatit videoherní společnosti Zenimax. Rozhodl o tom soud v Dallasu na konci třítýdenního slyšení. Na počátku zrodu virtuálního headsetu Oculus Rift se podel jeho závěru porušovalo obchodní tajemství, narušoval copyright a zároveň i nesprávně nakládalo s ochrannou známkou.
Poškozeným je podle rozhodnutí soudní poroty ZeniMax, který tvrdí, že je z velké míry za softwarovou a hardwarovou technologii prototypu virtuální helmy, kterou Oculus vyvíjí, odpovědný. Technologii měl z firmy vynést jeden z bývalých zaměstnanců Zenimaxu: vývojář John Carmack, spoluzakladatel herních vývojářů id software a jeden z autorů revoluční hry DOOM. Technologii, kterou Carmack z kancelářů ZeniMaxu vynesl, měl následně využít ve své práci v nově vzniklém startupu Oculu VR ke zdokonalení prototypu přilby.
Trh s virtuální realitou by měl podle odhadů v roce 2020 (v prodejích) přesáhnout hodnotu 84 miliard dolarů. Akvizice Oculu za 2 miliardy dolarů dala Facebooku do budoucna silnou konkurenční výhodu. Svá želízka v ohni virtuální (VR) či vylepšené (AR) reality mají i Sony, Microsoft či mateřská společnost Googlu Alphabet.
O sporu mezi Oculus VR a ZeniMaxem čtěte více:
Ukradená virtuální realita? Zuckerberg půjde před soud
John Carmack se u soudu k vynesení e-mailových záznamů včetně počítačového kódu souvisejícího s virtuální realitou přiznal. Zatímco právník ZeniMaxu Tony Sammi označil počínání Oculu za technologickou „vloupačku“, Zuckerberg společnost zarputile hájil a nároky Zenimaxu označoval za vylhané. Rovněž Oculus u soudu trval na tom, že zařízení vyvíjel pouze za využití své vlastní technologie.
Spor sice šéf Facebooku nakonec prohrál, i tak ale může spokojeně jásat. ZeniMax totiž původně po Oculu požadoval 2 miliardy dolarů. I tak byla ale na straně Facebooku patrná hořkost. „Jsou jen žárliví a naštvaní. Cítí se zahanbeni, protože sami měli možnost dosáhnout toho samého,“ tlačila na porotu Zuckerbergova právnička Beth Wilkinsonová.
Facebook rozšiřuje své portfolio virtuální reality. Čtěte dále: