Menu Zavřít

Špatné ročníky pro vinaře

14. 4. 2004
Autor: Euro.cz

S klesající domácí spotřebou ztrácejí moc, prestiž i zisky

Bernard Piette, sedmapadesátiletý pařížský finanční poradce, povzdechne, když si vzpomene na „mon petit ballon de rouge“ – sklenku červeného vína, kterou dříve vychutnával při obědě. Jenže odpoledne často usedá za volant svého vozu a objíždí zákazníky, a proto se polední sklenky vzdal poté, co francouzská vláda na sklonku předloňského roku přitvrdila v zákonech proti řízení v podnapilém stavu – ve snaze snížit počet úmrtí při dopravních nehodách, patřící k nejvyšším v západní Evropě. „Teď si dávám pouze vodu,“ poznamenává Bernard s bolestným výrazem.

Piette netrpí sám. Francouzský vinařský průmysl s tržbami 17,3 miliardy dolarů se potácí po loňském rekordním šestiprocentním poklesu domácí spotřeby. Jde o těžkou ránu pro pěstitele, kteří sedmdesát procent své produkce prodávají ve Francii. Zároveň je to daleko horší než loňské snížení vývozu o 2,4 procenta, kdy euro posílilo a politické napětí mezi Francií a Spojenými státy vrcholilo.

Ačkoliv domácí konzumace klesá už celé roky, současný propad způsobují především zpřísněná opatření proti řízení v opilosti. Řidičům s hladinou alkoholu v krvi nad půl promile, což je množství odpovídající dvěma či třem sklenkám vína, hrozí pokuty a ztráta řidičského průkazu. Pěstitelé sice vyhráli boj s pohromami minulosti, jako bylo napadení mšičkou révokazem v 19. století, ale ta současná je ničí. „Francie zasazuje přímý úder svým tradicím a my nevíme, jak reagovat,“ prohlašuje Michel Issaly, jehož rodina obhospodařuje vinici v Domaine de la Ramaye v jihozápadní Francii už od roku 1847.

Francouzští producenti vína kdysi měli prestiž a moc, ale dnes vypadají spíš jako poddaní. Když pěstitelé z Bordeaux spustili v březnu billboardovou kampaň nabádající milovníky vína, aby „pili méně, ale lépe,“ soud rozhodl, že taková reklama porušuje zákon z roku 1991, jenž zakazuje propagaci alkoholu. Burgundští vinaři nedávno prohráli podobný případ. Producenti vína nyní požadují, aby vláda uvolnila omezení reklamy a sponzorovala veřejnou kampaň, která by milovníkům vína připomínala, že jednou či dvěma sklenkami nepřekročí povolený limit.

To však bude nesmírně obtížné. Počet úmrtí na silnicích klesl o dvacet procent a kampaň proti podnapilým řidičům má podporu veřejnosti. A co je pro vinařský průmysl ještě horší: duchovní otec zpřísněných opatření Nicolas Sarkozy je nejpopulárnějším francouzským politikem. Dřívější ministr vnitra stoupá ve středopravé politické hierarchii a 31. března se stal ministrem financí.

Měnící se chutě
Kromě kampaně za zvýšení bezpečnosti silničního provozu stojí za dlouhodobým poklesem spotřeby vína také jiné chutě spotřebitelů. Loni Francouzi vypili 51,7 litru vína na osobu ve srovnání s téměř sty litry v šedesátých letech. Navíc nyní ve věku mezi dvaceti a třiceti lety často preferují sladší míchané nápoje před sušší, kyselejší chutí vína z Bordeaux. To potvrzuje i prodej tvrdého alkoholu, jenž se loni ve Francii držel na stejné úrovni, zatímco prodej vína klesal.

Někteří pěstitelé chtějí změnit systém klasifikace vína neboli appellation a umožnit producentům výrobu míchaných nápojů, jež by vyhovovaly mladším spotřebitelům. Zároveň chtějí zjednodušit přísně regulovaný systém etiket, který může nezkušené konzumenty mást. Takovým reformám ale může trvat roky, než přinesou výsledky, a vinařství hledá především rychlé řešení situace. Když se po zpřísnění zákonů snížila konzumace v restauracích o dvacet prodej, začaly některé vinařské asociace distribuovat stylové “bordeauxské taštičky”, jež měly vést zákazníky k tomu, aby si v restauraci objednali celou láhev a nevypitou část si vzali domů.

Francouzské producenty může povzbudit, že se v zemi galského kohouta příliš neprosadila vína z Austrálie, Chile a Spojených států. „Devadesát osm procent vína vypitého ve Francii je stále ještě francouzských,“ tvrdí René Renou, prezident ústavu Institut National des Appellations d'Origine, dohlížejícího na klasifikaci vín. „Ale jestli něco brzy nepodnikneme, Nový svět zřejmě začne svádět galské srdce.“ Něco takového by znamenalo pěknou kocovinu pro všechny vinaře.

WT100

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marcela Nejedlá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?