Společnost IBM ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Ministersvem školství ČR darovala do ostravských školek 68 speciálních počítačových stanic.
Foto: IBM
Do vybraných ostravských mateřských škol se díky společné iniciativě statutárního města Ostrava, společnosti IBM a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky dostává 68 počítačových stanic KidSmart Young Explorer v rámci celosvětové iniciativy IBM KidSmart Early Learning Program. Tento výukový program určený pro děti ve věku 3 až 7 let si klade za cíl naučit děti, rodiče i vyučující zdravému přístupu k informačním technologiím a hravou formou podporovat počítačovou gramotnost předškoláků. Speciální softwarové programy, kterými jsou počítače vybaveny, napomáhají rozvíjet znalost jazyka, matematiky, vědy i humanitních oborů.
„Zavádění počítačové techniky zejména do základních škol má dlouhodobě naši širokou podporu,“ zdůraznil náměstek primátora Dalibor Madej. „Statutární město Ostrava do této oblasti vkládá nemalé finanční prostředky. Jsem potěšen, že díky programu společnosti IBM budou moci udělat své první krůčky s výpočetní technikou také ostravští předškoláci. Věřím, že počítače dětem z mateřských škol poskytnou nové zážitky, pomohou rozvíjet komunikační dovednosti, tvořivost, fantazii, přispějí k harmonickému rozvoji jejich osobností.“
Počítačové pracoviště je ergonomicky přizpůsobené dětem v předškolním věku a splňuje veškeré psychohygienické normy. Sestavu tvoří barevný plastový domeček, ve kterém je uzavřen počítač i veškerá další technika, a sedátko pro dvě děti. Od roku 2002, kdy se začal program realizovat v České republice, darovala IBM již 471 dětských počítačových stanic celkem 360 mateřským školám a dětským stacionářům ve všech krajích ČR.
„Město Ostrava jsme oslovili s nabídkou spolupráce s ohledem na několik faktorů. Jde o třetí největší město v České republice, které zřizuje na svém území velký počet mateřských škol. Navíc je centrem regionu s velkým rozvojovým potenciálem. Rozšíření projektu KidSmart na území Ostravy proto vidíme jako významný příspěvek k probíhajícím změnám ve vzdělávacím systému, který podpoří zdravý přístup k informačním technologiím,“ uvedl generální ředitel IBM Česká republika Vladek Šlezingr.
Programové vybavení počítačové stanice se skládá z šesti oddílů, z nichž každý přispívá k rozvoji odlišných znalostí a dovedností. Pomáhá dětem rozvíjet logické myšlení a časovou a prostorovou představivost, umožňuje jim procvičit si základní matematické znalosti a přispívá k rozvoji jazykového vyjadřování. Programy u dětí podporují představivost a tvořivost a umožňují jim v rámci řešení daných úloh experimentovat. Úkoly a jejich řešení se systematicky neopakují a děti tak musí hledat kreativní řešení pokaždé, kdy k počítači usednou.
Z výzkumu, který realizovala společnost IBM v roce 2009 ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky mezi předškolními zařízeními zařazenými do programu IBM KidSmart Early Learning Program, vyplynulo, že program u dětí upevňuje vzájemnou spolupráci, posiluje soustředění a rozvíjí jemnou motoriku. Pedagogové velmi oceňují samotné programy, které neobsahují žádné prvky násilí, ale naopak učí děti zdvořilostní fráze, které si děti následně osvojují.
Mateřské školy, kterým jsou počítačové stanice poskytovány, jsou vybírány ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Předpokladem je aktivní zapojení rodičů a pedagogů, kteří musí ovládat základy práce s počítačem a zúčastnit se úvodního zaškolení, během kterého se s celým programem komplexně seznámí. Pro zapojení mateřské školy do programu je také důležité zařazení dětí ze sociálně znevýhodněných rodin, případně dětí se speciálními nároky na vzdělávání.