Menu Zavřít

Špidlův čert a koza z Ostravy

9. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Premiér dálnici prosadí za každou cenu

Investiční fórum v Ostravě bylo letos na severní Moravě nepřehlédnutelnou akcí. Region, v němž nezaměstnanost dlouhodobě neklesá pod šestnáct procent a více než sto tisíc obyvatel je tu bez práce, začíná dělat nové vládě vrásky. To bylo znát i na tváři premiéra Vladimíra Špidly a ministra pro místní rozvoj Pavla Němce, kteří se zúčastnili společně s moravskoslezským hejtmanem Evženem Tošenovským 26. září úvodní části fóra.

Rána premiérovi.

Investoři se do regionu nehrnou, přijdou-li, stěžují si především na chybějící dopravní infrastrukturu. Předvolební tahák sociální demokracie, stavba dálnice D 47 z Lipníku nad Bečvou do Ostravy, se stále nemůže hnout z místa. Ránu pod pás pak zasadil premiérovi ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský, který v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl, že pokud jeho resort zhodnotí tento projekt jako pro stát neúnosný, navrhne vládě jeho ukončení. A komunální volby jsou za dveřmi. Situace sociálních demokratů v Ostravě není před volbami výhodná. Nedávný kontroverzní prodej městské společnosti ZTO pod cenou, pro nějž také zastupitelé z řad ČSSD zvedli ruku, pověsti strany v regionu prý neprospěl.

bitcoin školení listopad 24

Mošnov nic neřeší.

Téměř veškeré projekty, které jsou závislé na dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje, počítají ve střednědobém horizontu se stavbou dálnice. Nebude-li hotova nejpozději do roku 2007, situace se nezlepší. Na letišti Mošnov v příštím roce sice vznikne závod na opravu boeingů za 20 milionů dolarů, ten však nic neřeší. Dopravní obslužnost letiště je špatná. Dokonce představitel Deutsche Bank Anthony Forshaw v úvodním projevu zmínil, že přijel pozdě proto, že cesta po dvacet kilometrů dlouhé panelové silnici z letiště Mošnov do Ostravy trvala nečekaně dlouho, a to je tato komunikace prý považována v regionu za jednu z nejlepších. Podle ministra průmyslu a obchodu Jiřího Rusnoka výstavba závodu v Mošnově znamená, že region přitahuje technicky zajímavé investice. Ty se však bez logistické podpory neobejdou.

Píchání do hnízda.

Zřejmě neznalost místních podmínek, neboť lidovecký ministr Šimonovský působil jako náměstek primátora Brna, připravila premiéru Špidlovi v Ostravě nejednu horkou chvilku. V nastalé diskusi čelil dotazu známého bankéře, pro kterého je směrodatná jen řeč čísel. Ten premiéra upozornil, že dálnice do Ostravy je jednou z podmínek k možnému snížení vysoké nezaměstnanosti a je podmínkou pro to, aby ostatní smělé projekty nezůstaly na papíře. V současném systému je totiž nezaměstnanost ufinancovatelná ze státního rozpočtu maximálně do jedenácti procent, poté nastane cash-crunch veřejných financí. Všechny přítomné vzápětí potěšil Špidlův příslib: „Dálnice D 47 bude, i kdyby čert na koze jezdil!“
Nejdražší projekt v historii budování dálnic v České republice je zakázkou, která byla přidělena bez výběrového řízení pouze rozhodnutím vlády Miloše Zemana firmě Housing & Construction (H & C), dceřiné společnosti izraelské společnosti Shiran. Dálnice má být stavěna systémem BOT, který doposud u nás nebyl nikdy použit, náklady státu za třicet let trvání projektu by neměly přesáhnout 125 miliard korun. Přesto při přepočtu na současnou hodnotu peněz vychází jeden kilometr takto budované dálnice minimálně třikrát dráže než u klasických projektů, téměř veškerá rizika pak nese stát. Vedoucí projektu H & C Amir Ronen přítomné chlácholil, že je vše v pořádku a projekt zdárně pokračuje.

  • Našli jste v článku chybu?