Irské nízkonákladové aerolinky Ryanair se loni dostaly mezi deset největších znečišťovatelů ovzduší v Evropě jako první firma, která neprovozuje uhelnou elektrárnu. Vyplývá to z analýzy výzkumné společnosti Transport & Environment. Ryanairu loni stouply emise oxidu uhličitého o 6,9 procenta.
Zpráva potvrzuje, že roste podíl leteckého průmyslu na emisích tzv. skleníkových plynů, kterým je připisováno poškozování atmosféry. Znečištění od leteckých společností se od roku 2005 zvýšilo o zhruba dvě třetiny a i nadále by mělo růst, protože se lety stávají cenově dostupnější. Letecký průmysl by se tak v příštích třech desetiletích mohl stát největším producentem skleníkových plynů. O analýze informovala agentura Bloomberg.
Ryanair se na seznamu deseti největších znečišťovatelů ovzduší v Evropě ocitl na devátém místě. Na zbývajících příčkách se umístily energetické firmy, které vyrábějí elektřinu z uhlí, nejvíce znečišťujícího fosilního paliva.
Je podle vás potřeba snižovat emise CO2?
Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) se nedávno rozhodla začít řešit emise leteckého průmyslu přijetím vlastních směrnic. V nich ICAO vyzvala, aby se aerolinky snažily vykompenzovat zvýšení emisí výsadbou stromů nebo investicemi do čistších technologií. Kritici však uvádějí, že kompenzace již byly odzkoušené a ukázalo se, že nefungují, částečně i kvůli tomu, že je těžké kontrolovat jejich dodržování.
Podle předběžných údajů emise spadající pod evropský systém obchodování s emisními povolenkami (ETS) loni obnovily pokles, když v roce 2017 se mírně zvýšily.
Umělý břeh za 10 miliard dolarů: New York se obává klimatických změn
Dále čtěte: