Menu Zavřít

Spíš brzda než plyn

14. 1. 2019
Autor: Euro.cz

Nová koalice na pražském magistrátu od počátku vyvolává obavy lidí, kteří nejezdí do práce na kole ani na koloběžce, o osud pražské dopravy, který minulé vedení Prahy s poněkud dezorientovanou primátorkou a zelenými fanatiky v koalici pořádně zašmodrchalo. A první kroky nových vládců skepsi spíše potvrzují. Proto jsme si také budoucnost pražské dopravy vybrali jako téma tohoto vydání týdeníku Euro.

Objektivně vzato, noví radní se teprve pár týdnů rozkoukávají, a tak bychom na ně neměli být moc přísní. Nicméně vstřícnost nového magistrátu vůči aktivistům v případě Radlické radiály, jediné připravené silniční dopravní stavby, naznačují, co se v Praze bude další čtyři roky dít.

Nebo spíš nebude. Podmiňování výstavby radiály vznikem dalšího kusu Pražského okruhu a strach z ucpání Smíchova zní poněkud alibisticky. Kdyby se stejnou logikou řídily dřívější pražské vlády, dodnes by se nekoplo na stavbě Blanky, bez níž je těžké si dnes představit průjezd Prahou z jihu na sever.

O ucpání komunikací by bylo spíše vhodné uvažovat v souvislosti se stavbou metra D do Písnice, které dopraví na začátek již nyní ve špičkách přetížené trasy C další desetitisíce cestujících denně. Pro obyvatele Pankráce přestane být civilizačně únosné užívat metro a nezbyde jim než opět vytáhnout automobily.

MHD obecně adorovaná našimi politickými aktivisty má v Praze jeden velký problém - je sice jedním z nejkvalitnějších a nejvíce využívaných městských dopravních systémů na světě, ale také je pro městský rozpočet enormní zátěží.

Představa, že lze ještě nějak významně zvýšit její roli v dopravě obyvatel hlavního města, je naivní. Naopak znehybnit Prahu samozřejmě lze. Nakonec primátorka Krnáčová to už vyzkoušela.

Dobré zprávy nepřicházejí ani z českého strojírenství. Inekon nebo ikonické české značky Tatra a Zetor mají existenční potíže, ačkoli ekonomika má do krize stále ještě daleko. Tyto perly domácího kapitálu potopily právě dobré časy a s nimi drasticky rostoucí mzdy tažené státním sektorem.

Naštěstí muž na naší obálce dokazuje, že to s českým kapitálem nemusí být tak špatné. Martinu Wichterlemu se daří, expanduje do světa a může si foukat.

A taky to dělá. Fouká do skla, což je také obor, který byl před pár lety zcela na odpis.

bitcoin_skoleni

A nepřehlédněte ani oba naše texty o velrybách. Obzvlášť když milovník zvířátek Mirek Zámečník uzná, že velryb je dost, aby se daly občas jíst, musí jich být opravdu hodně. I když dnes Japoncům víc chutná hovězí. #

  • Našli jste v článku chybu?