Buďme rádi za programy compliance, zaváděné pod tlakem akcionářů zahraničních ? rem či zahraniční legislativy
Čechy, Morava, Slezsko i jejich obyvatelé mají za sebou náročnou minulost. Naposledy to bylo 20. století, jež pustilo žilou našim elitám. Důsledně se s nimi vypořádávala německá okupační správa, množství jejich představitelů padlo v zahraničních armádách v průběhu obou světových válek a po té druhé s nimi zatočila nastoupivší diktatura.
Ve 20. století tak osobností s pevným názorem, hodnotami a smyslem pro správnou věc trvale ubývalo. A co bylo ve 20. století zaseto, je třeba nyní sklidit.
Člověk je tvor chybující a rozličným pokušením podléhající. Navíc, s jídlem roste chuť a příležitost dělá zloděje. Platí to i v podnikání.
Odpovědní akcionáři proto ve snaze ochránit své investice stále více naléhají na zavádění mechanismů působících proti neefektivnímu vynakládání prostředků a proti jejich zneužívání k osobnímu obohacení.
Horkým tématem je tak zavádění a další vylepšování programů zajišťujících soulad s právními, regulačními, etickými a dalšími pravidly a principy. Tyto programy se souhrnně označují slovem compliance. Je příznačné, že v našich krajinách se používá anglický výraz, pro který zřejmě neexistuje český ekvivalent, a že jakýkoli český opis prostě moc dobře nezní.
Nejznámější součástí programů compliance je ochrana proti uplácení. Buďme rádi, že pod tlakem akcionářů zahraničních společností a díky zahraniční legislativě se takové programy vůbec zavádějí. Stojí to úsilí, není to jednoduché a málokdo nám za to děkuje.
Ale hledejme pozitiva: je to jeden z případů, kdy máme možnost se vší silou opřít o základní hodnoty, na které se tak často odvoláme, když nám při čtení denního tisku stoupá krevní tlak. Hodnoty jako krást se nemá, uplácet je špatné a lež má krátké nohy. Není to zázrak, ale je to lepší než nic.
A nejen lepší než nic: je to něco! Je to příležitost udržovat v permanenci témata alespoň nepřímo odkazující na základní hodnoty. A to nám dává právo hledět do budoucnosti s opatrným optimismem.
Klíčem k efektivitě compliance jsou hlavně dvě věci: kontext a vedení příkladem.
Příkladem těch, kdo jsou vidět a o nichž se mluví. Ti z nás, kteří mají možnost posilovat důležitost morálního rozměru podnikání, jak z důvodu vyšší bezpečnosti statutárních zástupců společností, které spravujeme, tak proto, že některé věci jsou zkrátka správné a některé nejsou, by měli ve svém úsilí vytrvat. Vždyť přece chovat se slušně, nekrást a dodržovat pravidla je správné.
Využijme tedy toho tlaku a vezměme si z toho něco pozitivního i pro sebe. Třeba i kvůli svému vlastnímu odrazu v zrcadle.
O autorovi| JAN KLOUDA ředitel právního oddělení, Vodafone Česká republika