Menu Zavřít

Spojenci se našli

3. 2. 2006
Autor: Euro.cz

Vláda očekává nabídky kolem pěti miliard korun

Privatizace Aera Vodochody se dostala do další fáze, v průběhu února se budou hodnotit podnikatelské záměry uchazečů o firmu. K čemu je to dobré, když o vítězi tendru stejně rozhodne cena jako jediné kritérium soutěže? Minimálně k tomu, aby se vyřadili zájemci, kteří do budoucna nemají s českým leteckým průmyslem vážné záměry. Týdeník EURO má informace, že vláda vyslala zájemcům neoficiálně signál, že za Aero Vodochody očekává nabídky kolem pěti miliard korun.

Pohádky a realita.

Nejmenovaný vládní úředník dodané podnikatelské záměry pro týdeník EURO glosoval slovy: „přišly pohádky“, protože detailní informace o stavu prodávaného podniku nikdo nemohl legálně získat. Přesto není od věcí podívat se zblízka na plány jednotlivých konsorcií, které lze označit za favority. Otázkou je, zda po skandálu kolem privatizace Unipetrolu budou mít státní úředníci dost odvahy kohokoliv vyřadit na základě takzvaných bezpečnostních rizik. Asi ne. Poté, co italský výrobce letounů, leteckých motorů a komponentů Piaggio nepředložil podnikatelský záměr, takže vypadl ze soutěže, ve hře zůstalo devět zájemců (viz tabulka). Avšak dostupné informace říkají, že jen necelá polovina z nich získala silného zahraničního partnera ze sektoru leteckého průmyslu. Na druhé straně je také evidentní, že zhruba polovinu uchazečů primárně zajímá jen potenciál letiště, zatímco osud 1600 zaměstnanců firmy je až na druhém místě.
Zainteresované osoby se shodují v tom, že začátkem března do procesu due diligence bude puštěno pět, možná šest zájemců. I když vhledem ke složitosti transakce se tento počet zdá být přehnaný. Než šest uchazečů dokončí časově náročné due diligence, hrozí, že se nestihne termín na podání finálních nabídek, který je dnes stanoven na druhou polovinu dubna. O vítězi by vláda měla rozhodnout do poloviny května, jinak vyvstane nebezpečí, že se kvůli zuřivým předvolebním bojům nestihne celý prodej.

PPF/J&T.

Favority budou zejména ti, kteří ve svých podnikatelských záměrech vedle logického zájmu o letiště, jež leží velice blízko Prahy, dávají důraz i na zachování a rozvoj výroby. „Společnost Aero Vodochody se stane špičkovým výrobcem dílů a komponent, sestavovatelem letounů s výraznějším využitím projektových kapacit a v tomto smyslu bude strategickým subdodavatelem nejvýznamnějších civilních leteckých výrobců. Ve vojenské výrobě zajistí smlouvu FOSS (pozáruční servis) a rozvine potenciál letadel L 39 a obou variant L 159,“ řekl týdeníku EURO Radek Musil ze společnosti PPF Investments, která je součástí konsorcia PPF/J&T. Ač se na první pohled zdá, že jde o spojení dvou silných finančních skupin, které v případě vítězství Aero rozkrájejí a prodají po kouscích, Musil tuto variantu absolutně vylučuje. „Konsorcium se dohodlo se dvěma významnými evropskými hráči: společností AIRBUS a firmou Mecachrome. Právě transfer části výrobního programu Mecachromu do Aera je jedním ze záměrů konsorcia, který pomůže českému podniku k cestě stát se významným dodavatelem firmy AIRBUS,“ dodává Musil. „Je mimořádně důležité zmínit to, že spolupráce s Mecachromem a firmou AIRBUS probíhá za podpory společnosti EADS (majoritního vlastníka AIRBUS). Tato kooperace se rozvíjí o jednání s dalšími společnostmi z rodiny EADS a za přímé podpory tohoto koncernu,“ zdůrazňuje Musil. Podnikatelský záměr konsorcium PPF/J&T je prý vyvážený a přesně odráží cíle těchto dvou finančních skupin, které - jak říká Musil - vnímají letecké odvětví jako perspektivní v národním, evropském i světovém kontextu. „Chceme rozvíjet podnikatelské projekty zaměřené na leteckou výrobu, leteckou dopravu a letištní infrastrukturu,“ tvrdí Musil.
V souladu s politikou Evropské unie, která podporuje a vyzývá k výstavbě nových letišť, konsorcium PPF/J&T hodlá vybudovat ve Vodochodech nové letiště s komplexní letištní infrastrukturou zajišťující kapacitu 3,5 milionu cestujících za rok. Musil upřesňuje, že půjde o moderní letiště primárně zaměřené na nízkonákladové letecké dopravce. Intenzivní letecká doprava by prý měla začít od roku 2009.

Český letecký průmysl.

V soutěži bez šance není ani konsorcium Český letecký průmysl. Tvoří ho dva subjekty CA IB Corporate Finance a česká zbrojařská firma Omnipol, která vlastní Poličské strojírny, podnik Česká letecká servisní a podíly v Rametu Uherské Hradiště i ve firmě ERA Pardubice. Omnipol se nyní pokouší získat Aero Vodochody už potřetí. „Pro náš podnikatelský záměr jsme získali podporu našeho dlouhodobého partnera z evropského leteckého průmyslu, společnosti BAE Systems, která vlastní dvacetiprocentní podíl ve firmě AIRBUS. Máme zájem o subdodávky pro světové výrobce civilních letadel,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel Omnipolu Richard Háva s tím, že BAE pomůže i při využívání letiště. Háva však zdůrazňuje, že pokud má být letiště moderní a komplexní, aby mohlo být používané pro charterové lety, pro cargo a pro nízkonákladové letecké společnosti, je zapotřebí do něj investovat hodně peněz. „Nezapomeňte, že ve Vodochodech existuje pouze stará dráha, která byla vybudována v roce 1955,“ varuje Háva. Připomíná, že vojenská fabrika bez dráhy, na níž není možné letadla zkoušet, je k ničemu. Naráží zřejmě na údajný záměr některých zájemců výhodně prodat letiště a nerozvíjet výrobní část Aera. Ředitel však tvrdí, že vedle civilních zakázek chce Omnipol zachovat a rozvíjet výrobu vojenských letounů a jejich údržbu. „Aero má skvělou údržbu letadel, tudíž tyto služby hodláme nabízet i pro letecké společnosti, jejichž stroje budou ve Vodochodech sedávat,“ vysvětluje Háva. Nicméně tvrdí, že v Aeru sice pracuje množství kvalitních a schopných lidí, ale na špatných projektech. „Omnipol není finanční spekulant. Nás zajímá osud 1600 lidí a továrny, která je dlouhá léta nešťastně řízená, a již státní úředníci v důsledku špatných rozhodnutí málem zničili. Projekt vrtulníků Sikorsky ale považuji za úspěšný,“ dodává Háva. Společnost pro letecký průmysl je zaštítěna firmou CA IB Corporate Finance, která působí jako výhradní poradce konsorcia zajišťující finanční prostředky pro realizaci transakce a má prý v plánu účastnit se zamýšleného projektu na vybudování letiště ve Vodochodech.

MM25_AI

AERO Kilcullen a Benson RPG.

Konsorcium AERO Kilcullen Consortium, které se také zdá být silné, tvoří čtyři subjekty. Kilcullen Kapital Partners je investiční společnost se zaměřením na střední Evropu, radí při fúzích a akvizicích, investuje do komerčních nemovitostí. Součástí konsorcia je americká společnost (s aktivy zhruba 240 milionů dolarů) Republic Financial Corporation, která investuje do leteckého průmyslu a do portfolií pronajímaných letadel. Dalším členem je The Fairchild Corporation zabývající se distribucí dílů a poskytováním služeb pro letecký průmysl a operátory. Fairchild má dceru Banner Aerospace, která se věnuje opravě a údržbě letadel, obchoduje s leteckými komponenty a jako firma má profilově nejblíže Aeru. Konsorcium posílila i společnost Infratil Airports Europe, vlastnící letiště v Evropě a na Novém Zélandu. Úzce s ním spolupracuje firma Lombard Advisory Partners, která se loni pod vedením odborníka na letecký průmysl Vladimíra Rösela podílela na úspěšném dokončení restrukturalizace tradičního českého výrobce motorů podniku Walter.
Čtvrtým konsorciem, které také získalo partnera v podobě konkrétního výrobce letadel, je Benson RPG, spojení dvou finančníků Gabriela Eichlera a Zdeňka Bakaly. Týdeník EURO má informace, že jejich konsorcium získalo na svoji stranu společnost Israeli Aircraft Industries. O Aero se uchází i společnost Slovácké strojírny, která vyrábí jeřáby, drtiče kamene a různé ocelové konstrukce. Firmu ovládá český podnikatel Jiří Rosenfeld. Zdroje týdeníku EURO uvádějí, že s tímto zájemcem spolupracuje Martin Kačur, který z postu generálního ředitele České správy letišť (nyní Letiště Praha) byl odvolán ministrem dopravy Milanem Šimonovským loni v červnu.

Osm zájemců o Aero

  • AERO Kilcullen Consortium
  • BENSON RPG (konsorcium)
  • Český letecký průmysl *Eco-Investment *HTC holding *Oakfield * *PPF/J&T (konsorcium) *Slovácké strojírny *TAV-Zeveta (konsorcium) * Za tímto zájemcem stojí finanční skupina Penta, konsorcium firem Omnipol a CA IB
  • Našli jste v článku chybu?