PRAHA (zdf) – Spor dvou dominantních distributorů tisku, trvající půl roku, přivedl na svět nového hráče - Sdružení prodejců tisku (SPT). To bylo před časem zaregistrováno ministerstvem vnitra a v sobotu 15. února se sejde jeho první valná hromada.
„Ke sdružení se hlásí zhruba dva a půl tisíce lidí, přičemž někteří z nich mají i dvě nebo tři trafiky,“ řekl týdeníku EURO iniciátor sdružení Ivan Argaláč z tabákového velkoobchodu FAT. Sdružené stánky podle něho představují zhruba třicet procent trhu tiskové distribuce. „Nejdříve se k nám hlásili lidé, kteří přestali dostávat noviny od Mediaprintu, postupně se začali ozývat i trafikanti odebírající tisk od První novinové společnosti,“ dodal Argaláč.
Cílem nového uskupení však není pouze přestát boj dvou distributorů a vyjednat si lepší podmínky pro dodávky tisku. Trafikanti dnes prodávají spoustu produktů „monopolních“ dodavatelů, jako jsou hry Sazky, tabákové výrobky či kupony mobilních operátorů. „Diktují nám podmínky a koncové ceny, takže trafikant už nemá na čem dělat byznys,“ postěžoval si zakladatel SPT – novinové stánky podle něho v průměru dosahují jen desetiprocentního rabatu. „Budeme vyjednávat o lepších podmínkách,“ slíbil Argaláč. Trafikantské sdružení chce fungovat částečně i jako nákupní centrála: vyjednávat výhodnější podmínky pro nákup rychloobrátkového zboží.
Sdružení využije také síly členských trafik. Ty vytvoří reklamní síť, která bude za jednotných pravidel poskytovat své plochy pro distribuci letáků vydavatelství či jiných výrobců. Samotné trafiky se postupně obléknou do jednotného vizuálního stylu, přinejmenším se ke sdružení přihlásí jednotným logem.
Výnosy, které přinesou výhodnější nákupní podmínky, bude sdružení vracet svým členům formou lepšího vybavení jejich stánků.