PRAHA (hat, oh) – Poskytovatelé bezplatných e-mailových schránek, takzvaných freemailů, se obávají budoucnosti webové pošty poskytované zdarma. Poslanecká sněmovna totiž minulý týden schválila zákon o některých službách informační společnosti, který si za cíl klade zbavit český internet nevyžádané pošty, neboli spamu. „Tato právní úprava, ač je v zásadě dobrým počinem, znemožňuje internetovým serverům a především freemailům finanční příjem z reklamních patiček na konci každého odeslaného e-mailu. V našem případě se jedná o ztrátu několika milionů ročně. Může to negativně ovlivnit celý český internet, protože tyto služby poskytované uživatelům zdarma musí být z něčeho financovány. Navíc tento zákon v praxi, co se týká samotného spamu, téměř nic neřeší,“ řekl týdeníku EURO Oldřich Bajer, jednatel společnosti NetCentrum, jež provozuje portál Centrum.cz.
Zákon o některých službách informační společnosti přitom vychází ze směrnic Evropské unie. Ustanovení o nevyžádané poště se pokusil zmírnit poslanec Petr Pleva z ODS, který navrhl, aby bylo umožněno zasílání reklamních e-mailů obchodním partnerům a na kontakty uvedené „v inzertních prostředcích“. Zatímco v ostatních případech by příjemce se zasíláním zpráv musel výslovně souhlasit, takto by se jeho souhlas předpokládal, dokud by jej výslovně neodvolal. Jeho pozměňovací návrhy byly ale zamítnuty. „Obtěžování reklamou je sice špatné, ale naše snaha vede až za hranici rozumného. Celý zákon bude navíc do značné míry neúčinný, protože většina spamu přichází ze zahraničí,“ řekl Pleva týdeníku EURO. Stanislava Beyerová, mluvčí společnosti Czech On Line, která provozuje freemaily Volný.cz a Post.cz, odhaduje, že více než 99 procent nevyžádaných e-mailů pochází z ciziny, především ze Spojených států a Asie.
Zmiňované reklamní patičky jsou krátká inzertní sdělení v textové podobě o délce 60 až sta znaků, které freemailové servery vkládají na konec odesílaných e-mailů. „Patičky jsou reklamou, která uživatele nejméně obtěžuje,“ tvrdí obchodní ředitel Seznam.cz Tomáš Kapalín. Martin Klofanda, marketingový manažer konkurenčního Atlas.cz, konstatuje: „Účinnost reklamních patiček je ve srovnání s bannery až desetinásobná, přitom jsme nezaznamenali žádné negativní reakce ze strany uživatelů.“ Ve srovnání s bannerem jsou přitom náklady na výrobu patičky výrazně nižší, protože ji není nutné graficky zpracovat. Jan Makovička, obchodní ředitel email.cz k tomu uvádí: „Cena je 30 haléřů za kus, denně odesíláme řádově desetitisíce mailů.“
Ačkoli zákon v současné podobě dává poměrně velkou interpretační volnost a teprve čeká na schválení Senátem a podpis prezidenta, někteří poskytovatelé freemailů již hledají řešení, jak několikamilionovou ztrátu nahradit. Například Centrum.cz hodlá patičky umísťovat nikoli do odchozích, ale příchozích e-mailů. „Jednoduše se to otočí. Každý uživatel našeho freemailu dává při jeho zřízení souhlas s přijímáním reklamních sdělení, takto to bude v souladu se zákonem,“ říká Bajer. Centrum.cz prý uvažuje i o možnosti zpoplatnění webové pošty pro uživatele, jež o službu projeví zájem. „Reklama ale není pro lidi zásadním problémem. V minulosti jsme uživatelům nabízeli freemail bez reklam za určitý počet kreditů, které získávají v rámci věrnostního systému, a využitelnost se pohybovala kolem jednoho procenta,“ dodává Bajer.
Jasný lídr
Návštěvnost freemailových serverů
- Atlas 13 829
- Centrum 77 647
- Seznam 203 771
- Quick 10 250
- Tiscali 11 966
- Post 23 659
- Volný 20 900
Pramen: iAudit