Podceňovat konkurenci z Východu není rozumné. Na rozdíl od nás v současnosti létají tyto země do kosmu, říká Ján Hudák, generální ředitel společnosti Sporten, konkurující firmám z Číny a Ruska. Největší tuzemský výrobce lyží a snowboardů vyrábí v Novém Městě, kde navázal na tradici národního podniku Sport.
Samozřejmě, že vliv počasí je nezanedbatelný a naprosto zásadní. Pohled z okna na zelenou trávu nikoho nenaladí na nakupování potřeb pro zimní sporty. Kvůli počasí prodeje momentálně v podstatě stagnovaly.
Letošní zima začala s mimořádným zpožděním. Jak se takové počasí odrazí na prodejích a objednávkách?
Pocítíte výpadek okamžitě, nebo až v následující sezoně, kdy budou mít obchodníci plné sklady?
Dopad pocítíme v předobjednávkách pro příští sezonu. Zboží pro letošní rok je již vyexpedované a předpokládáme, že většina zůstane prodejcům na skladě a nastane problém s placením. Kvůli teplé zimě s nedostatkem sněhu jste museli omezit výrobu o třetinu již v roce 2012.
Očekáváte, že letošní sezona by mohla mít podobné důsledky?
Ano, počítáme s tím, že počty vyrobených párů ještě poklesnou, a jako jedni z mála výrobců jsme ochotni tuto situaci přiznat.
Klimatologové varují, že podobné počasí bude ve střední Evropě stále častější. Nekončí zlatý věk výrobců lyží?
Tato tendence není způsobena jen nedostatkem sněhu na horách, ale i situací z minulých let, kdy byla spousta lyží vyráběna na sklad, banky poskytovaly výrobcům úvěry bez ohledu na nadbytek a neprodejnost zboží. K regulaci půjček začalo docházet až po rozvinutí ekonomické krize, ale plné sklady stále deformují trh. Ke klimatickému vývoji je těžké se vyjadřovat, protože výkyvy teplot a nestabilní počasí se v historii mnohokrát opakovaly.
Přemýšlíte třeba o diverzifikaci výroby, rozšíření sortimentu na produkty, které nejsou tak závislé na počasí?
Ano, samozřejmě jsme i tyto možnosti zvažovali a v rámci náhradního programu vyrábíme zahradní nábytek. Výroba lyží je však bohužel natolik specifická a technologie náročná a úzce profilová, že širší zaměření na jiné produkty prakticky nepřipadá v úvahu. Snažíme se do výroby zařadit i letní program, jako jsou například kolečkové lyže a kiteboardy.
Kdy je nejvyšší vrchol výroby a do kterého období spadá špička prodejů? Vedou předvánoční prodeje dárků pod stromeček, nebo povánoční výprodeje?
Výrobní špička spadá do letního období. Z hlediska prodejů je pro nás zásadní období před Vánocemi, kdy lidé nakupují dárky.
Jak vůbec vypadá produkce sortimentu pro jedno roční období v rámci roku? Vyrábíte celoročně, nebo spouštíte výrobu jen po určitou část roku?
Výroba lyží podléhá sezonním výkyvům. Na jaře dochází k postupnému nárůstu, maximum objemu je dosaženo v létě, na podzim jsou již lyže nachystané na expedici. V zimním období vyvíjíme vzorky na další sezonu.
Kolik lidí se u vás vývoji věnuje?
Z našich 158 zaměstnanců se vývoji věnuje zhruba deset lidí. Kvůli lepší návaznosti na výrobu máme přitom vývoj propojený s technologií.
Na co se vývoj zaměřuje, spíše na materiály, tvary, nebo design?
Od všeho kousek. Zaměřujeme se hlavně na jízdní vlastnosti a tvarování lyže. V každém teritoriu, do kterého vyvážíme, jsou totiž trochu jiné trendy a požadavky. Například v Americe jsou jiné požadavky než v severní Evropě.
Co je teď v zámoří v módě?
Je tam všechno širší. Tento trend zanedlouho dorazí také do Evropy. V Americe jsou vždy o něco napřed. K vaší největší konkurenci patří Čína, Rusko, Ukrajina. Čím je může firma z Česka porazit?
K našim silným stránkám patří prvotřídní kvalita, vysoká užitná hodnota výrobku a dodržování dodacích termínů. V neposlední řadě je naší výhodou i to, že jsme schopni vyrobit kompletní sortiment, od běžek, sjezdových lyží a snowboardů přes longboardy, dětské, freeridové a freestylové lyže, backcountry, skialpinistické a kolečkové lyže až po speciální produkty, jako například snowkity a kiteboardy.
Jak těžké je být přímou konkurencí zemí, kde jsou výrazně nižší náklady na pracovní sílu? Je obtížné vysvětlovat zaměstnancům, že nemohou dostat přidáno, protože by pak lyže kvůli vyšší ceně nikdo nekoupil?
Těžké to samozřejmě je, ale na druhé straně je pravda, že situace není růžová ani v jiných oblastech průmyslu. To si naši zaměstnanci uvědomují. Pozice na trhu se jim vysvětluje lépe, než by tomu bylo v případě rozkvětu ekonomiky všude v okolí.
Řada výrobců, od automobilů po elektroniku, uvádí, že kvalita východní produkce se stále zvyšuje. Pozorujete to také u vašeho sortimentu?
Svět je neuvěřitelně propojený. V dnešní době není radno někoho podceňovat. Pokud má někdo tendence snižovat váhu konkurence z Východu, měl by si uvědomit, které země dnes létají do kosmu.
Vyrábíte lyže jednak pod svojí značkou, ale také pro světové firmy Rossignol, K2 či Decathlon. Jaký je poměr mezi vlastní produkcí a výrobou pro další firmy?
Ano, v současné době vyrábíme lyže pro značky jako Alpina, One Way, Rip‘n‘Wud, Mountain Wave, Goodboard, Sport 2000, snes, Maxel, Decathlon, Karhu, Rossignol, Germina, Peltonen a další. Poměr je cca 75 až 80 procent pro jiné značky a 20 až 25 procent Sporten. Přitom 90 procent z celého objemu výroby je určeno pro export.
Do kterých zemí hlavně vyvážíte?
Je to hlavně Skandinávie, USA, Kanada… Dodáváme prakticky do všech částí světa, kde se lyžuje. Ale protože produkujeme svoje výrobky z větší části pod cizími značkami, tak ani nejsme schopni zmapovat všechny lokality, kde se naše výrobky prodávají. Ale všude, kde jsem byl v zahraničí lyžovat, jsem narazil na produkty vyrobené u nás, i když ne třeba pod značkou Sporten.
Zůstalo v prodejích sousednímu Slovensku nějaké výsadní postavení z časů, kdy v dobách společného státu lyže Artis z Nového Města zásobovaly celý tehdejší trh?
Nezůstalo. Podobně jako v Česku i na Slovensku generace, která za socialismu neměla možnost koupit si zahraniční značky, začala po revoluci dohánět to, co v této oblasti zmeškala. Před revolucí u nás byly z dovozu dostupné prakticky jen lyže Elan. Když se trh otevřel, začala se většina zákazníků orientovat na světové značky. Často přitom netušili, že kupují naše výrobky produkované pro jiné firmy. Jen za ně dali více peněz a byli spokojení, že mají velkou zahraniční značku. Ale postupně se i v této oblasti prosazuje sázka na domácí produkci. Především u běžek. Když vyrazím v zimě na Vysočině ven, většina lidí má naše běžky. Samozřejmě se to ještě netýká závodních běžek, kde dominuje Fischer.
Do jaké míry vyrábíte pro stálé partnery a do jaké míry „oťukávají“ zahraniční značky možnost spolupráce? Kontaktují třeba i vás cizí značky?
Každým rokem hledáme stále nové možnosti spolupráce, obchodních partnerů máme naštěstí dostatek. Zaměřujeme se na náročnější a technicky složitější výrobky. I díky tomu Sporten letos přes pokles počtu vyrobených párů skončí v kladných číslech.
Je těžké prosadit se s tuzemskou značkou v domácí obchodní síti? Například tři největší sportovní řetězce vaši značku nenabízejí...
Není lehké se na trhu prosadit. Zvláště v naší zemi žije vysoký počet lidí, kteří raději zaplatí vyšší cenu za známou značku, i když jsou lyže vyrobeny také ve Sportenu a jejich užitná hodnota není zdaleka tak dobrá, než za lyže Sporten ve stejné cenové kategorii, které jsou však kvalitativně lepší. Jak už jsem se ale zmiňoval, naštestí se stává trendem, že se část zákazníků vrací zpět k hrdosti na tradiční české produkty a jejich podpoře.
Kudy dostáváte lyže k zákazníkům, když ne přes sportovní řetězce?
Nedodáváme lyže do řetězců, protože si budujeme vlastní síť prodejen, kde sázíme na odbornost prodejců. Poskytujeme jim pravidelná školení a servis. V současné době dodáváme do zhruba sto šedesáti maloobchodů.
Je to konečné číslo, nebo plánujete síť ještě rozšiřovat?
Každý rok se toto číslo zvyšuje, protože prodejci zjišťují, že od nás dostávají kvalitní servis. Už nyní máme zastoupení v celé republice, ovšem nechceme dělat konkurenci příliš blízko u sebe. V malých městech nemá cenu mít dvě prodejny.
Jak se mění trendy ve výrobě lyží? Pokračuje stále ústup snowboardů?
Trend snowboardů je opravdu celosvětově na ústupu. Generace, která na prknech vyrostla, začíná zkoušet jiné možnosti nebo se vrací zpátky k lyžím na freeride či freestyle, kde vybíjí svůj adrenalin.
Před několika lety proměnily podobu lyží carvingy. Přišel v poslední době podobně výrazný trend?
Stále se zkoušejí nové možnosti a výrobky, ale nebyl zaznamenán žádný nový styl, který by se dlouhodobě uchytil. Spíše se vylepšují dosavadní jízdní vlastnosti sjezdovek i běžek. Po odeznění vlny carvingu, kdy se lyže zkracovaly, je trend lyže opět prodlužovat. Pro začátečníky však i nadále zůstává měkká carvingová lyže ideální k naučení.
A mimo sjezdové lyže?
Co se týče běžek, je velmi vhodný protismyk, zejména pro děti. Vyrábíme ho na lyžích směrovaných pro 95 procent vyspělých trhů, jako je například Skandinávie, USA, Kanada, ale bohužel velký vliv na názor uživatelů mají názory odborníků. V Čechách se nám zatím nedaří prosadit. Přitom velmi malá část populace umí lyže kvalitně namazat.
Ján Hudák (64) dálkově vystudoval střední průmyslovou školu elektrotechnickou. Sám o sobě s úsměvem říká, že je absolventem vysoké školy lyžařské (ta samozřejmě neexistuje). Ve Sportenu je zaměstnaný od roku 1971, prošel všemi technickými funkcemi a posledních zhruba 25 let působí v nejvyšších manažerských pozicích (generální ředitel, předseda představenstva). Jeho největším koníčkem a láskou je práce, dále sport (lyžování, fotbal, plavání) a sauna.